فوت و فن انتخاب رشته/ سهمیه‌بندی کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد از بین داوطلبان حاضر در کنکور ۱۴۰۰، ۸۹.۹ درصد سهمیه مناطق یک، دو و سه، ۰.۱ درصد سهمیه خانواده شهدا، ۰.۰۱ درصد سهمیه رزمندگان و ۱۰.۲ درصد سهمیه ایثارگران بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، انتخاب رشته آمون سراسری ۱۴۰۰ از ۱۴ مرداد ماه آغاز شد و داوطلبان تا ۱۸ مرداد ماه فرصت دارند برای ثبت کد رشته‌/محل‌های مورد علاقه خود به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. با این حال برخی از داوطلبان هنوز آن‌طور که باید با اصطلاحات دفترچه انتخاب رشته آشنایی ندارند و ممکن است فرصت و دقت کافی را هنگام مطالعه دفترچه به خرج ندهند. به همین منظور ایسکانیوز در نظر دارد اصطلاحات دفترچه را به زبان ساده برای کنکوری‌ها بازگو کند. در اولین گزارش به بومی گزینی و تاثیر آن در انتخاب رشته پرداختیم، در این گزارش می‌خواهیم انواع سهیمه‌ها و تاثیر آن در کنکور ۱۴۰۰ را با یکدیگر مرور کنیم.

انواع سهمیه در کنکور ۱۴۰۰

حتما اصطلاحاتی همانند سهمیه مناطق را در کارنامه اعلام نتایج اولیه دیده‌اید. بر اساس مصوبات شورای عالی انقاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و غیره هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری دارای سهمیه مشخصی هستند. این سهمیه‌ها بر اساس اطلاعات ثبت‌نامی دوطلبان، در کارنامه اولیه ذکر می‌شود. 
سهمیه‌های سال جاری شامل سهمیه منطقه یک، منطقه دو، منطقه سه،خانواده شهدا، ایثارگران ۲۵ درصد، رزمندگان و ایثارگران ۵ درصد است. تعداد و درصد داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ حاضر بوده‌اند به تفکیک سهمیه در جدول زیر آمده است:

فوت و فن انتخاب رشته/ سهمیه‌بندی کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

بر این اساس ۱۸ درصد افرادی که در کنکور ۱۴۰۰ حاضر بودند، سهمیه منطقه یک، ۳۲.۲ درصد سهمیه منطقه ۲، ۳۹.۶ درصد سهمیه منطقه ۳، ۰.۱ درصد سهمیه خانواده شهدا، ۲.۱ درصد سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد، ۰.۰۱ درصد سهمیه رزمندگان و ۸.۱ درصد سهمیه ایثارگران ۵ درصد بودند.

سهمیه مناطق چگونه محاسبه می‌شود؟

بر تقسیمات کشوری وزارت کشور؛ ایران به بخش‌های استان، شهر، بخش و زیربخش یا دهستان تقسیم شده است. داوطلبان باید توجه داشته باشند که بخش محل تحصیل سه سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ و بخش اخذ مدرک پیش‌دانشگاهی و دو سال آخر متوسطه برای داوطلبان نظام ترمی واحدی یا سالی واحدی، با اختصاص نوع سهمیه مناطق آنان رابطه مستقیمی دارد. 
داوطلبانی که هنگام ثبت‌نام آزمون سراسری، سهمیه ثبت‌نامی مناطق را انتخاب نموده‌اند، بر اساس بخش سه سال آخر محل تحصیل دارای سهمیه نهایی منطقه یک، دو یا سه خواهند شد.
داوطلبان برای اطلاع از بخش‌ها، شهرها و استان‌های مناطق مختلف یک، دو و سه می‌توانند به سایت سازمان سنجش مراجعه کنند.

درصورتی‌که بخش‌های محل تحصیل سه سال آخر متوسطه داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی بخش مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین خواهد شد. فارغ‌التحصیلان کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای، براساس بخش محل تحصیل سال اول، دوم و سوم هنرستان، دارای یکی از سهمیه‌های منطقه یک، دو یا سه خواهند بود. داوطلبانی که حداقل ۲ سال از ۳ سال آخر تحصیل دوره متوسطه یا سال آخر دوره متوسطه (سال دوازدهم یا پیشدانشگاهی)خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جزو سهمیه منطقه سه محسوب خواهند شد. داوطلبان دارای معلولیت بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد و اعصاب و روان، جزو سهمیه منطقه سه محسوب می‌شوند.

سهمیه ایثارگران

سهمیه ایثارگران در کنکور امثال ۲.۱ درصد است. گزینش این داوطلبان با سایر سهمیه‌ها به گونه‌ای است که ۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته‌ محل به همسر و فرزندان شهدا، آزادگان و همسر و فرزندان آنان و جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. از طرفی ۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته‌محل نیز به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه ستاد کل نیروهای مسلح، داوطلبان بسیجی و جهاد سازندگی اختصاص دارد.

درصورتی‌که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق، تکمیل نشود، ظرفیت خالی‌مانده آن ابتدا به مشمولان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر بازهم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به سایر داوطلبان به‌صورت آزاد اختصاص پیدا می‌کند. ظرفیت خالی‌مانده ۵ درصد سهمیه ایثارگران به سایر داوطلبان به‌صورت آزاد اختصاص خواهد یافت.

 حدنصاب نمره ایثارگران چه سهمیه ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی باشند و چه  ۵ درصدی، به صورت ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کدرشته‌محل محاسبه خواهد شد.
داوطلبان سهمیه ایثارگران، علاوه بر سهمیه ایثارگران همانند سایر داوطلبان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می‌شوند و سهمیه مناطق آنها نیز در کارنامه نتایج علمی درج خواهد شد.

سهمیه رزمندگان

رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه جزو سهمیه رزمندگان محسوب می‌شوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه رزمندگان هستند. سهمیه این افراد در کنکور امسال به ۰.۰۱ درصد می‌رسد و حدنصاب نمره برای این داوطلبان ۷۵ درصد نمره گزینش آزاد در کدرشته‌محل مورد نظر محاسبه خواهد شد.

سهمیه خانواده شهدا

۰.۱ درصد سهمیه‌های آزمون سراسری امسال به خانواده شهدا اختصاص دارد. پدر، مادر، خواهر و برادر شهید جزو سهمیه خانواده شهدا محسوب می‌شوند و تابع ضوابط مربوط به سهمیه خانواده شهدا هستند. سهمیه‌های ایثارگران، خانواده شهدا و رزمندگان در صورت تائید ارگان مربوطه، برای داوطلب اعمال می‌شود.

آن دسته از متقاضیانی که با استفاده از سهمیه شاهد و ایثارگر و رزمنده، یکبار در رشته‌های تحصیلی دوره روزانه با آزمون یا بدون آزمون پذیرفته شده‌اند، اعم از اینکه از رشته قبولی انصراف داده یا در رشته قبولی ثبت‌نام کرده و یا نکرده باشند، حق استفاده مجدد از سهمیه مذکور در آزمون سراسری در هیچ دوره‌ روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، شهریه پرداز، پردیس خودگردان، مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی و... را ندارند. 

آن دسته از متقاضیان سنوات قبل که با استفاده از سهمیه‌های شاهد و ایثارگر و رزمنده در ردیف پذیرفته شدگان با آزمون و یا بدون آزمون رشته‌های تحصیلی غیرروزانه شامل شبانه، شهریه پرداز، پردیس خودگردان و مجازی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی و ... قرارگرفته‌اند، فقط یک بار دیگر، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه‌ خواهند بود. اما اگر داوطلبی یک بار از سهمیه ایثارگران برای ورود به دوره‌های روزانه از سال ۱۳۶۸ به بعد استفاده کرده باشد دیگر حق استفاده از سهمیه در هیچ دوره‌ای و دانشگاه آزاد اسلامی را در آزمون سراسری ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1105949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =