فیلم سازان به شعور مخاطب احترام بگذارند

جعفر گودرزی گفت: فیلم سازان و تهیه کنندگان ذائقه مخاطب را به سمت و سویی که می‌خواهند می‌برند.

جعفر گودرزی، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به نقش سینما و محتوای آن در توسعه هر کشور اظهار کرد: فیلم هایی که روی پرده سینما هستند نشان می دهند که آیا سینما به عنوان یک شاخص فرهنگی آینه تمام نمای فرهنگ ما بوده است یا خیر. ژانرها و سبک‌های مختلفی در سینمای کشورهای مختلف با مخاطبان خاص وجود دارد اما چون سینمای ایران سینمایی نیست که به همه سبک‌های سینمایی بپردازد، فیلم هایی بر روی پرده می رود که برخی از آنها می‌خواهند مخاطب را تحت هر شرایطی جذب کنند.

وی ادامه داد: فیلم‌هایی که دارای نکات منفی است باعث می‌شود تا برخی از فیلم‌های خوب کمتر مورد استقبال قرار گیرند . روی پرده رفتن چنین فیلم‌هایی در سینمای ایران باعث شده است سطح شعور، ذائقه و فرهنگ مردم پایین بیاید و از فیلم‌های قدرتمند و خوب استقبال نکنند.

این منتقد سینما ادامه می دهد: بی شک سینما به عنوان یک عنصر فرهنگی هنری تاثیر مستقیمی بر روی فرهنگ و سطح شخصیت مردم خواهد گذاشت. اگر سینمای ایران به مسیری که اکنون در حال طی کردن آن است ادامه دهد، دیگر نقشی در بهبود وضعیت فرهنگی و هنری کشور نخواهد داشت.

گودرزی با بیان اینکه اغلب سرمایه گذاران فیلم به دنبال این هستند که فیلم در هر صورت به فروش برسد و سرمایه اولیه بازگردد، می گوید:  برخی از فیلم ها با استفاده از هر الفاظ و تم‌هایی می خواهند در سینما بفروشند و این از لحاظ سینمایی و فرهنگی به هیچ وجه درست نیست. فیلم سازان سینما باید به شعور مخاطب احترام بگذارند تا مخاطب نیز پاسخ آنها را با استقبال از اثر در گیشه بدهد.

این منتقد سینما مدعی می شود: فیلم سازان و تهیه کنندگان هستند که ذائقه مخاطب را به این سمت و سو برده اند و این جامعه است که اکنون از سینما تاثیر می پذیرد و سینما به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیر مستقیمی بر روی رفتار و افکار مردم دارد. وقتی که فیلم ساز به صورت مرتب فیلم ناقص و سطح پایین به مخاطب نشان می دهد ذائقه و سلیقه مخاطب نیز به سمت وسوی همان فیلم می رود.

وی اضافه می کند: ارتقا مجدد سطح سلیقه مردم برای انتخاب فیلم سینمایی ارزشمند به شدت سخت است و کسی از عهده این فعالیت در کشور بر نمی آید، البته تفاوت محتوایی میان نسخه نمایش خانگی و سینمایی بسیاری از فیلم‌های اکران شده در چند سال اخیر نشان می‌دهد که مسئولان گمان می‌کنند وجود برخی از مفاهیمی که در نمایش خانگی ابتذال ایجاد می‌کند در سینما چندان هم بد نیست و موجب استقبال بیشتر مردم از یک اثر سینمایی می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معصومه IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
      1 0
      فیلها آنقدر تأثیر منفی شون بیشتر هست که بچه ها اون نکات منفی رو برمیدارن