نبود شبکه‌های اجتماعی داخلی؛ تهدیدی برای حرفه‌ خبرنگاری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خبرنگاری که کشورش شبکه اجتماعی و تحلیل داده نداشته باشد، مرجعیت خبر را نیز از آن، خواهند گرفت.‌ این موضوع تهدید جدی برای حوزه خبرنگاری است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در مراسم یادبود «روز خبرنگار» که به صورت مجازی برگزار شد، اظهارکرد: امروز باید یاد کنیم از شهدای خبرنگار که در انجام رسالت خبری خود، چه در کشور خودمان و کشورهای دیگر به شهادت رسیدند.

وی افزود: بنده بسیار علاقه‌مند بودم که در یک جلسه حضوری برنامه‌های دانشگاه در مسائل اقتصادی و سیاسی که با آن مواجه است را مورد بحث و بررسی قرار دهم؛ اما شرایط کرونایی کشور مانع برگزاری جلسه حضوری شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: تحولات اجتماعی و فناورانه بسیار جدی در حال انجام است. شاید آنچه که به عنوان جلوه پنجم‌ انقلاب صنعتی غرب می‌توانیم به آن توجه داشته باشیم، موضوع فضای مجازی بوده که سرعت این اتفاقات بیشتر از تحولات عقلی به ویژه در یکسال گذشته بوده است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: زمانی خبرنگاران، خبر خود را با پیک یا تلگراف یا تلکس جابجا میکردند؛ اما باید گفت که اسم شغل خبرنگاری هنوز باقی مانده؛ اما ماهیت وجودی و عملکرد آن، کاملا تغییر کرده است.‌ این تغییرات موجب شکل‌گیری رویکردهای جدیدی شده که نیازمند ابزارهای جدید است.

وی گفت: آن چیزی که امروز درحال رخ دادن است، سرعت انتقال و جابجا شدن محیط‌های نزدیک و دور است.‌ نکته مهم صرفا توان بشر در کوتاه کردن فاصله‌ها نیست؛ بلکه مهم‌ترین موضوع، افزایش توان بشر در تحلیل داده‌هاست و خبرنگار باید بتواند بر داده‌ها استوار باشد. در واقع زمانی خبرنگار قدرتمند می‌شود که بر اطلاعات بزرگ، استوار شد.

دکتر طهرانچی تاکید کرد: در حال حاضر خبرنگاری دیگر به معنای تک خبری نیست؛ به همین دلیل باید گفت که خبرنگاری به عنوان یک حرفه، ارتقای سطح پیدا کرده است و آنها باید بتوانند عملکرد خود را ارتقا دهند و بر بستر داده‌های بزرگ سوار شده و از آنها خبر بسازند.‌ به همین دلیل امروز خبرسازی از داده‌های کوچک، به خبرسازی و تحلیل داده‌های بزرگ تبدیل شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سختی‌های شغل خبرنگاری اظهار کرد: خبرنگاری حرفه‌ای بسیار پیچیده است که توانایی‌های زیادی را لازم دارد.‌ این توانایی‌ها با موضوع فناوری در ارتباط است و آن چیزی که خبرنگاری را تهدید می‌کند، تبدیل جهان به دو بخش شمال و جنوب است. شمالی که در آن شاهد ارتقای فناوری و جنوبی که شاهد فقر فناوری هستیم.‌ به همین دلیل امکان دارد در این شرایط مرجعیت خبر جابجا شود.

وی یادآور شد: مسئله اصلی این است که مرجعیت خبر، باید بر مرجعیت داده سوار شود.‌ حساسیت ایجاد شده بر استفاده از پیام رسان‌های داخلی نیز برای همین بود. خبرنگاری که کشورش شبکه اجتماعی و تحلیل داده نداشته باشد، مرجعیت خبر را نیز از آن، خواهند گرفت.‌ این موضوع تهدید جدی برای حوزه خبرنگاری است.

دکتر طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خبرنگاران سرگرم به تحولات روزمرگی باشند و بر تحولات مهم جهان آگاه نباشند، نشانی از خبرنگاری در کشورهای‌ دیگر نخواهیم داشت و قدرتمندان و اقتدارگرایان به شیوه جدید، حاکمیت خود را بر جهان رقم بزنند.‌ این حاکمیت تهدید جدی برای ارتقای فناوری در حوزه خبرنگاری و مرجعیت خبر است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1106066

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =