تحقق ارزش‌های انقلاب، وظیفه بسیج اساتید است

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: مسئولیت بسیج اساتید مجهز کردن استادان به سلاح روشنگری و اهتمام به حرکت در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمدرضا مردانی در سومین نشست معاونین تربیت و آموزش که به صورت وبیناری برگزار شد، ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه روزی سیدمحمود هاشمی معاون تربیت و آموزش این سازمان در جهت رشد و ارتقای برنامه‌های آموزشی بیان کرد: معاونین و مسوولین  آموزش کانون های بسیج اساتید، خالصانه در راستای تحقق منویات و آرمان های  مقام معظم رهبری گام بر می دارند.

وی گفت: مسئله آموزش مسئله‌ای مهم و اساسی است. آموزش در هر جامعه‌ای از جمله ارکان مهم توسعه و پیشرفت آن جامعه است. اهمیت این موضوع تا آنجاست که مقام معظم رهبری آموزش را موتور محرک و پیشران توسعه کشور دانسته‌اند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به برخی روایات و احادیث بزرگان دین، افزود: امام صادق(ع)  فرمودند:«هر کسی به خاطر خدا دانش افزاید و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد از او در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد می شود، زیرا برای خدا آموخت و عمل کرد و آموزش داد.» البته باید توجه داشت که آموختن در کنار عمل کفایت خواهد کرد. در روایت دیگری آمده؛ کاش می‌دانستم کسی که از علم بی نصیب مانده چه یافته و کسی که از علم بهره مند است چه چیزی را بدست نیاورده است. همچنین از این بیان که؛ هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است، جایگاه و اهمیت آموزش را به خوبی می توان دریافت.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه منابع انسانی، آموزش مسئله‌ای اساسی است. البته آنچه از آموزش در سازمان بسیج اساتید مدنظر است، ناظر بر توانمندسازی و آموزش استادان بسیجی است، ولیکن اهداف ما فراتر از این حد است و امید داریم برکات آن با توجه به جایگاه ویژه اساتید دانشگاه، به سایر اقشار نیز برسد.

مردانی ضمن تاکید بر تلاش دشمنان در جنگ شناختی علیه جمهوری اسلامی اظهار کرد: با توجه به  تحولات سریع جامعه و جنگ شناختی دشمنان علیه جمهوری اسلامی، هدف ما دانش افزایی و توانمندسازی استادان دانشگاه در مواجهه با این جنگ است. در فضای کنونی با وجود هجوم فرهنگی دشمن، مسئولیت بسیج اساتید مجهز نمودن استادان به سلاح روشنگری و اهتمام به تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام است.

مردانی افزود: در درجه اول باید استادان دانشگاه خود را در قالب برنامه های آموزشی مجهز کنند و با رصد جریانات اولویت های آموزشی لازم را برای مجموعه آموزش عالی مطرح کنید. البته در این مسیر تنها نباید به بسیج اساتید نگریسته شود، باید ماموریت آن مدنظر قرار گیرد. این ماموریت صیانت از ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی است.

وی افزود: همچنین از تاکید امامین انقلاب بر تشکیل بسیج جهان اسلام سخن گفته و ماموریت بسیج اساتید را علاوه بر صیانت از انقلاب اسلامی است، صدور پیام انقلاب اسلامی به سراسر جهان اسلام و دفاع از مستضعفان در حوزه‌های اعتقادی که اسلام معرفی کرده است و گفت: باید به آموزش در بسیج اساتید با این دید نگریست و با ایجاد یک شبکه سراسری، اولا برای دانش افزایی و توانمندسازی اساتید به لحاظ مهارتی، دانشی، بصیرتی و معرفتی برنامه ارائه کرد تا دانش آنان در این زمینه ها به روز شود. 

به گفته مردانی؛ از طریق ایجاد شبکه ارتباطی میان استادان و قرار  دادن آموزش‌های تربیتی و معرفتی لازم در سامانه‌ای مشخص و ایجاد بانک مفاهیم و مطالب در کنار مباحث علمی، بحث‌های حوزه معرفتی را برای استادان مطرح کرد تا علاوه بر دانش در حوزه علوم دانشگاهی، استادان از مباحث اعتقادی، اخلاقی و فرهنگی بهره مند شوند و بتوانند وظیفه خود را به عنوان الگویی برای دانشجویان خود، هم در  مباحث علمی و هم معرفتی انجام دهند.

مردانی بیان کرد: وقتی استاد فیزیک، شیمی، ریاضی از مباحث معرفتی سخن گوید، اثر  آن به مراتب بر دانشجو از صحبت استاد گروه معارف یا حتی یک روحانی یا کسی که وظیفه اش تبلیغ دین است بیشتر است. تکرار مفاهیم با ارزش در ملکه شدن مطالب در ذهن دانشجو موثر است. آموزش در بسیج اساتید باید با این افق نگریسته شود. چرا که در نظام استاد شاگردی پذیرش دانشجو از استاد بیشتر از هر فرد دیگری است و لذا باید در این رابطه آموزش‌های تخصصی تعریف و شبکه هادیان تخصصی ایجاد شود. این تلاش‌ها باید به تربیت استاد تراز انقلاب اسلامی که برای نظام و انقلاب از همه وجودش سرمایه‌گذاری کند منجر گردیده و در نهایت به تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی بینجامد. دانشجوی ترازی که کارگزار و مدیر آینده کشور است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه با اشاره به آنکه افق پیش رو در بحث آموزش ممکن است از نظر برخی استادان دغدغه‌مند ناممکن به نظر آید، گفت: تحقق این هدف نیازمند فراهم ساختن بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و ایجاد شبکه‌ای منسجم است. باید توجه کرد که امروز در دانشگاه برخی استادان در پاسخگویی به شبهات اطلاعات و شناخت کمی دارند و دشمن در جنگ شناختی و روانی خویش از همین نقص استفاده کرده و با ایجاد شبهه، در نگرش افراد ایجاد تغییر می کند. بنابراین باید با آموزش، استادان بسیجی به این مباحث تسلط یافته و شبهات را رفع کنید.

وی افزود: اولویت‌های سازمان در این مباحث از طریق معاونت آموزش و تربیت سازمان مطرح خواهد شد و با کمک استادان دانشگاه و استفاده از توانمندی و ظرفیت اعضای هیئت علمی، نیازسنجی های لازم صورت خواهد گرفت و  می‌توان بر اساس نیازها، برنامه‌های آموزشی را در افق بلندمدت مطرح کرد.  از دیگر برنامه‌های این معاونت، آموزش برای تربیت مدیران تراز انقلاب اسلامی است. 

مردانی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاهیان به صورت بالقوه زمینه‌ها و بسترهای لازم را دارند تا در جایگاه‌های مدیریتی قرار گرفته، ایفای نقش کنند. این ظرفیت اگر با آموزش‌های خاص حکمرانی و از طریق شرکت استادان متعهد دانشگاهی در دوره های حکمرانی همراه شود، با تقویت مهارت‌های تخصصی، زمینه ساز معرفی حکمرانان انقلابی به دستگاه‌های اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =