مجلس مقابل مافیای فضای مجازی ایستادگی کند

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مجلس ضمن ایستادگی در تصویب طرح صیانت، دست مافیای فضای مجازی را از بنیان خانواده‌ها کوتاه کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح «حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی» یکی از بحث برانگیزترین طرح‌های سال‌های اخیر بوده که در مجلس یازدهم در حال بررسی است. طرحی که با واکنش گسترده کاربران فضای مجازی، صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، دانشجویان و استادان همراه بوده است.

واکنش‌ها به این طرح به طور عمده منفی بوده و باعث نگرانی‌هایی شده است. البته در این میان نیز برخی افراد با محدود کردن استفاده از فضای مجازی به ویژه برای نوجوانان موافق هستند.

محمد امین جعفری در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان اینکه اخیرا طرحی در مجلس شورای اسلامی با نام «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مطرح شده که به طرح صیانت معروف است، اظهار کرد: کلیات این طرح یعنی استفاده مناسب از فضای مجازی.

وی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت، ضرورت و تخصصی بودن این طرح، کمیسیون فرهنگی مجلس در حال بررسی آن است، گفت: مجلس طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی اختیار تصویب آزمایشی این طرح را به کمیسیون فرهنگی واگذار کرده است. متن پیش نویس طرح صیانت به مدت دو تا سه ماه در کمیسیون مشترک تخصصی و با دعوت از صاحب نظران و متخصصان بررسی و تحلیل می‌شود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان  ادامه داد: اگر این طرح به صورت آزمایشی و توام با موفقیت اجرا شود، در نهایت به تصویب مجلس خواهد رسید. 

وی با تاکید بر اینکه نکات قابل توجهی برای تدوین متن طرح صیانت وجود دارد، که باید مورد توجه نمایندگان قرار بگیرد، گفت: این طرح در راستای کمک به افراد جامعه به ویژه جوانان است؛ در نتیجه این طرح نباید به دلیل ناکارآمدی مشکلاتی را برای آنها به وجود بیاورد.

جعفری طرح صیانت از فضای مجازی را داری ابهامات دانست و گفت: به عنوان مثال براساس این طرح در صورت نپذیرفتن قوانین ایران توسط ارائه دهندگان خدمات پایه کاربردی( اینستاگرام و گوگل)، پس از طی فرآیندی نهایتا می توان آنها را فیلتر کرد؛ که به گفته متولیان قصد بر فیلتر نیست. در نتیجه در صورت نبود همکاری، محدودسازی از طریق کاهش پهنای باند انجام می‌شود. موضوع کاهش پهنای باند خود دارای ابهامات بسیار است.

این فعال دانشجویی ضمن قابل قبول دانستن تمامی دلایل بر ضرورت حکمرانی سایبری از جمله افزایش جرائم فضای مجازی مانند کلاهبرداری و پرونده‌های پلیس فتا، عنوان کرد: نمایندگان باید پاسخ دهند که زیان وارده به کسب و کارهای فضای مجازی چگونه جبران می‌شوند؟ آیا فکری برای نرم افزار جایگزین ایرانی به جای شبکه‌های پیام رسان خارجی شده است؟

وی درباره علل اصلی مخالف برخی افراد یا جریانات سیاسی-اقتصادی با طرح صیانت از فضای مجازی عنوان کرد: علت مواجهه و مخالفت با این طرح «تروئیکاهای اقتصادی»بوده، که دولت بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای آنها تعیین کرده است و با تصویب این طرح دچار زیان می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن ایستادگی در مقابل صاحبان قدرت و افرادی که به فکر منافع شخصی خود هستند؛ با اقناع افکار عمومی و همراه کردن مردم، دست مافیای فضای مجازی را از بنیان خانواده‌ها و فرهنگ ایرانی-اسلامی کوتاه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =