هدف آمریکا از ناامن کردن افغانستان ضربه زدن به روابط ایران و چین است

کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اقدامات آمریکا برای جلوگیری از تقویت روابط ایران و چین گفت: خارج شدن این کشور از افغانستان برای بی‌ثبات کردن این کشور و فراهم کردن زمینه تقویت گروه‌های افراطی است تا از درون افغانستان که در همسایگی ایران و چین قرار دارد برای هر دو کشور تهدید ایجاد کرده و روابط دو کشور را نیز با چالش مواجه کند.

«حمیدرضا غلامزاده نطنزی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره وضعیت رابطه ایران و چین در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در دولت روحانی با وجود تمام همکاری‌هایی که چین به ویژه در دوران تحریم با ما داشت، بعد از برجام با چرخش ناگهانی دولت تدبیر و امید به سمت اروپا و غرب مواجه شد که تمام فرصت‌های پسابرجامی منحصر به اروپا بود و آن‌ها فرصتی برای سرمایه‌گذاری و ورود به فضای اقتصادی ایران نداشتند.

وی ادامه داد: این چرخش نگاه دولت در حالی رخ داد که چینی‌ها در دوران تحریم با ایران همکاری کرده و نفت ایران را می‌خریدند و می‌توان گفت حق داشتند که بتوانند از شرایط پسابرجام و رفع تحریم‌ها بهره‌مند شوند.

غلامزاده نطنزی با بیان اینکه این اتفاقات باعث به وجود آمدن برخی ناراحتی‌ها و دلخوری‌ها میان دولت چین و ایران شد افزود: در همان زمان «علی لاریجانی» از سوی ایران برای دیدار با چین و رایزنی پیرامون همکاری بلندمدت و راهبردی فرستاده شد و این اقدام در واقع سیگنالی به چین بود که نظام جمهوری اسلامی و کلیت ساختار سیاسی ایران موافق همکاری با چین بوده و با گرایش به غرب مخالف است و اصرار دارد با شرق همکاری داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل دو کشور برای همکاری و منافع مشترک آن‌ها گفت: ایران همواره درگیر تحریم‌ها بوده و یکی از کشورهایی که در این شرایط برای دور زدن یا خنثی کردن تحریم‌ها با ما همکاری کرده و آن‌ها را نادیده گرفته چین است بنابراین یکی از بزرگترین بهره‌مندی‌های ایران از رابطه با چین بی اثر کردن تحریم‌هاست.

وی با بیان اینکه سند همکاری ۲۵ ساله زمینه‌های گسترده‌تری برای همکاری فراهم می‌کند ادامه داد: دولت جدید باید اجرایی شدن این سند به ویژه در موضوع «ابتکار کمربند و جاده» یا راه ابریشم را پیگیری کند زیرا فعال‌سازی ظرفیت‌های این طرح می‌تواند آورده‌های اقتصادی بسیاری زیادی برای ما داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: چین در تلاش است تا قدرت نوظهوری باشد که توان اقتصادی خود را در کنار قدرت‌های سیاسی و نظامی خود تثبیت کند تا به عنوان یک ابرقدرت جهانی شناخته شود.

غلامزاده نطنزی با بیان اینکه چین در بعد اقتصادی رشد بسیار خوبی در این سال‌ها داشته اما همچنان با چالش‌هایی مواجه است ادامه داد: یکی از مشکلات جدی چین مسئله سوخت و انرژی است. صنعت چین وابستگی بسیار زیادی به نفت دارد و ایران به آن‌ها کمک می‌کند تا در این زمینه به عربستانی که زیر پرچم آمریکاست، وابسته نباشد.

وی ادامه داد: اگر چین بخواهد نفت خود را تنها از عربستان تأمین کند، آمریکا به راحتی می‌تواند به عربستان فشار آورد که نفت خود را به این کشور نفروشد و در این صورت چین با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل دلیل دیگر چین برای همکاری با ایران را مسائل سیاسی و نظامی دانست و افزود: یکی از بهترین مسیرهای جاده ابریشمی که چین می‌خواهد از طریق آن شرق آسیا را به اروپا وصل کند، ایران است و اگر نخواهد از ایران بگذرد، مسیر طولانی‌تر شده و هزینه‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

غلامزاده نطنزی با بیان اینکه چین در صورت همکاری با ایران می‌تواند حضور جدی‌تری در منطقه خاورمیانه داشته باشد ادامه داد: در حال حاضر آمریکا برای اختصاص دادن منابع مالی و راهبردی خود برای تقابل با چین و مستقر کردن نیروهای نظامی خود در جنوب چین، در حال خارج شدن از عراق و افغانستان است و در این شرایط چین با همکاری ایران می‌تواند در منطقه حضور جدی‌تری داشته باشد و منافع آمریکا و متحدان آن را در منطقه با چالش موجه کند.

آمریکا به دنبال ضربه زدن به روابط ایران و چین

وی درباره اقدامات آمریکا در صورت تقویت شدن روابط ایران و چین گفت: یکی از دلایل خارج شدن آمریکا از افغانستان صرفه جویی در بودجه است اما خارج شدن این کشور از افغانستان در چنین شرایطی برای بی‌ثبات کردن این کشور و ناآرام نگه داشتن آن برای فراهم کردن زمینه شکل‌گیری و تقویت گروه‌های افراطی تندرو مانند داعش در سوریه و عراق است تا گروه‌های افراطی درون افغانستان که در همسایگی ایران و چین قرار دارد برای هر دو کشور تهدید ایجاد کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این درگیری‌ها برای کشورهای هدف هزینه داشته و تمرکز دو کشور را از بین می‌برد و باعث ناامن شدن آن‌ها و در نتیجه بی‌ثباتی اقتصادی می‌شود و مسائلی چون جاده ابریشم نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و روابط دو کشور نیز با چالش مواجه خواهد شد.

غلامزاده نطنزی با بیان اینکه آمریکا در کنار این اقدامات به دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای نیز خواهد پرداخت افزود: در موضوع رسانه‌ای همچون زمانی که سند ۲۵ ساله مطرح شد، کمپین‌های اطلاعات غلط یا disinformation campaign را به راه انداخته و اطلاعات اشتباه را منتشر خواهند کرد.

وی یکی دیگر از ابزارهای ایالات متحده را ایجاد بدنه اجتماعی دانسته و ادامه داد: در جامعه برخی گروه‌ها و تشکل‌ها را تربیت و از آن‌ها برای منحرف کردن افکار عمومی، انقلاب‌ها و اقدامات کشورها استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در مصر با استفاده از این گروه‌ها انقلاب را منحرف کردند. در افغانستان و عراق نیز از حدود ۲۰ سال قبل تمرکز خود را بر روی زنان، جوانان و اقشار فرهنگی قرار داد و آن‌ها را تربیت کرد.

غلامزاده نطنزی ادامه داد: ایالات متحده هم‌اکنون تمرکز خود را در این کشورها به سمت آموزش حکمرانی سوق داده است زیرا جمعیت آموزش‌دیده ۲۰ سال قبل در حال حاضر میانسال و آماده ورود به سیاست است و آمریکا با وارد کردن این افراد به دستگاه‌های حاکمیتی نبض سیاست در این کشورها را در دست خواهد گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =