چند میگیری انتخاب رشته کنی؛ ۶۰ میلیون تومان ناقابل

بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ از ۱۸۰ هزار تومان آغاز می‌شود و به ۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دست خودشان نیست بعضی از داوطلبان کنکور انگار عادت کرده‌اند «دقیقه نودی» باشند؛ یک ماه مانده به برگزاری کنکور بیشتر درس می‌خوانند، ثبت‌نام کنکور را به لحظات آخر و اوج شلوغی سایت سازمان سنجش آموزش موکول می‌کنند و یکی دو روز مانده به پایان مهلت انتخاب رشته، «کاسه چه کنم چه کنم» به دست می‌گیرند و برای انتخاب رشته دست به دامن این مشاور و آن موسسه می‌شوند.

انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۰ از پنجشنبه ۱۴ مرداد آغاز شد و با توجه به مهلت تمدید شده پنجشنبه ۲۱ مرداد به پایان می‌رسد. در این بین کم نیستند داوطلبانی که رتبه خوبی کسب نکرده‌اند و  حاضرند در این فرصت باقی‌مانده برای انتخاب رشته و تحصیل در دانشگاه خوب، سر کیسه را شل کنند. برخی مشاوران و موسسات هم از این آب گل آلود حسابی ماهی می‌گیرند و با وعده‌های قبولی تضمینی با تکیه بر جدیدترین روش‌های شخصیت‌شناسی روز دنیا، هزینه‌های چند میلیون تومانی از داوطلبان دریافت می‌کنند. ایسکانیوز در تماس با چند موسسه و مشاور تحصیلی، نحوه انتخاب رشته و هزینه‌های آن را بررسی کرده است.

۲۰۰ هزار تومان تفاوت نرخ انتخاب رشته حضوری و غیرحضوری

کرونا با تمامی معایب‌اش، یک مزیت داشت و آن هم جا انداختن خدمات «غیرحضوری» بین مردم بود. در گذشته انتخاب رشته غیر حضوری بین تعداد کمی از موسسات وجود داشت اما چندان رایج نبود، اما در حال حاضر داوطلبان می‌توانند با یک تماس ساده هم از خدمات انتخاب رشته غیر حضوری استفاده کنند و هم هزینه کمتری بپردازند. یک موسسه در مرکز تهران برای انتخاب رشته غیر حضوری آزمون سراسری ۴۹۰ هزار تومان از کنکوری‌ها دریافت می‌کند اما اگر شما انتخاب رشته رودررو را ترجیح می‌دهید باید ۲۰۰ هزار تومان روی پولتان بگذارید و ۶۹۰ هزار تومان به این موسسه پرداخت کنید.
قیمت انتخاب رشته غیرحضوری دانشگاه‌ سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی ۶۸۰ هزار تومان است اما قیمت حضوری هر دو گزینه به ۸۹۰ هزار تومان می‌رسد. این موسسه قیمت انتخاب رشته سوابق تحصیلی را با داوطلبان کمی ارزان‌تر حساب می‌کند که مشتری شوند؛ یعنی برای خدمات حضوری این انتخاب رشته ۴۹۰ هزار تومان و برای خدمات غیرحضوری ۳۹۰ هزار تومان دریافت می‌کند. قیمت پکیج انتخاب رشته غیرحضوری دانشگاه سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور  و غیره نیز ۸۹۰ هزار تومان است.

۳۰ مشاور برای انتخاب رشته ۸۹۰ هزار تومانی به صف می‌شوند!

در تماس با یکی از موسسات کنکوری نه چندان معروف، سایتی به خبرنگار ایسکانیوز معرفی شد که شبیه به سایت‌های معتبر خرید و فروش آنلاین بود و ادعا می‌کرد انتخاب رشته هر داوطلب را با گروه ۳۰ نفره مشاوران پیش می‌برد. هر فرد با مراجعه به سایت می‌تواند خدمات انتخاب رشته یا دوره‌های برنامه ریزی تحصیلی را بر اساس محبوبیت، گران‌ترین و ارزان‌ترین، بیشترین امتیاز و غیره طبقه‌بندی کند. داوطلب فقط کافی است در این سایت ثبت‌نام و پکیج گروه آزمایشی خود را انتخاب کند و ۸۹۰ هزار تومان بپردازد. در آن زمان قادر است علاوه بر شرکت در ورکشاپ‌های آموزشی ۱۲۰ دقیقه‌ای مسیرها، از آینده و استعداد شغلی، چگونگی انتخاب دانشگاه، خوابگاه و غیره مطلع شود.

در مرحله بعد داوطلب باید در ۴ تست شخصیت شناسی شامل شناسایی استعداد، ارزش‌های شغلی، شخصیت‌شناسی و مسیریابی شغلی شرکت کند، نتایج این تست‌ها برای هر داوطلب به صورت اختصاصی توسط مشاوران تفسیر خواهد شد. ترتیب چینش‌ها رشته‌ها و انتخاب شهرها در تماس تصویری مشاوران به داوطلب انتقال داده می‌شود و انتخاب رشته به پایان می‌رسد. مشاوران این موسسه از ساعت ۹ تا ۱۲ شب در شبکه‌های اجتماعی به سوالات احتمالی داوطلبانی که یکی از پکیج‌های انتخاب رشته را خریداری کرده باشند، پاسخ می‌دهند.

انتخاب رشته دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد اسلامی؛ یک میلیون تومان

بعضی‌ها از موسسات مشاوره معروف اطلاعات خوبی در زمینه نحوه انتخاب رشته، اصطلاحات دفترچه و غیره را به صورت کاملا رایگان در سایت خود منتشر می‌کنند و مدعی هستند که تا ساعت سه نیمه‌ شب هم پاسخگوی هر گونه سوالات کنکوری‌ها در زمینه انتخاب رشته هستند، البته این پاسخ‌گویی رایگان نیست.

این موسسات به داوطلبان وعده ارزیابی استعداد در رشته‌های مختلف، تناسب رشته‌های بدون آزمون با معدل و میزان شانس قبولی در این رشته‌ها، انتخاب رشته براساس علاقه و توانمندی‌های داوطلبان، ارائه توضیحات کامل در رابطه با نحوه پذیرش دانشگاه‌های با شرایط خاص، بررسی کارنامه کنکور سراسری و شانس قبولی داوطلبان در دانشگاه‌های سراسری، چیدمان اصولی رشته‌ها و غیره را می‌دهند و در مقابل مدعی هستند که هزینه کمی را دریافت می‌کنند. به طوری که این مبلغ شامل انتخاب رشته ۶۰۰ هزار تومانی دانشگاه سراسری، ۵۰۰ هزار تومانی دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر داوطلب خواهان هر دو انتخاب رشته باشد، باید یک میلیون تومان ناقابل از جیب بپردازد. پس از اینکه داوطلب ملبغ را به حساب این موسسه واریز کرد، مشاور در تماس با داوطلب ساعتی را مشخص می‌کند و در همان ساعت انتخاب رشته را انجام می‌دهد.

انتخاب رشته به شرط داشتن تلفن ثابت

بعضی‌ از موسسات هم هستند که هر یک دقیقه حرف زدن مشاوران هم برایشان کنتور می‌اندازد؛ پس هر چه قدر مشاوره تحصیلی تلفنی بیشتر کش پیدا کند، موسسه پول بیشتری به جیب می‌زند. برای انتخاب رشته توسط این موسسه فقط کافی است تلفن ثابت داشته باشید، اگر هم نداشته باشید این موسسه ۲۰ تا ۳۷ درصد تخفیف برای تماس با تلفن همراه در نظر گرفته و بسته‌های ۳۰ دقیقه‌ای مشاوره را از ۱۵۰ هزار تومان به ۱۰۹ هزار تومان و بسته‌های ۴۵ دقیقه‌ای مشاوره را از ۲۲۵ تومان به ۱۵۹ رسانده است. داوطلب علاوه بر پرداخت این بسته‌ها باید هزینه تماس رایج مکالمه را نیز پرداخت کند. حال اینکه برای انتخاب رشته مشاور باید چند بسته مکالمه خریداری کرد، به آقا یا خانمی بستگی دارد که از پشت تلفن انتخاب رشته شما را انجام می‌دهد.

پکیج طلایی ۶۰ میلیون تومانی انتخاب رشته!

اما بشنوید از مشاور تحصیلی که در اینستاگرام شناخته شده است و برای انتخاب رشته ۶۰ میلیون تومان می‌گیرد! او در ازای این مبلغ خدماتی همچون ارسال همایش و ویس کارگاه مجازی، ۶۰ دقیقه تماس تلفنی، انتخاب رشته تخمینی حدودی، انتخاب رشته فوق حرفه‌ای چهار مرحله‌ای و انتخاب رشته حضوری VIP را به داوطلبان ارائه می‌کند.

هزینه نجومی انتخاب رشته این مشاور در شبکه‌های مجازی سر و صدای زیادی را به پا کرده است، البته قیمت دو پکیج‌ دیگر این مشاور کنکور به ۳ میلیون تومان و ۷۹۰ هزار تومان می‌رسد. به ازای پرداخت هزینه ۳ میلیون تومانی، تمامی خدمات به جز انتخاب رشته حضوری ویژه شامل حال داوطلب می‌شود و تماس تلفنی نیز از ۶۰ دقیقه به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. پکیج ۷۹۰ هزار تومانی فقط شامل انتخاب رشته تخمینی حدودی و ارسال همایش و ویس کارگاه مجازی است و خبری از تماس و انتخاب رشته چهار مرحله‌ای نیست!

انتخاب رشته دانشجویی از ۱۸۰ تا ۳۸۰ هزار تومان

بعضی از دانشجویان دانشگاه‌های مطرح کشور در انتخاب رشته از همه منصف‌تر هستند. موسسه‌ای ندارند، پس از فارغ از دغدغه اجازه خانه و قبض آب و برق و گاز می‌توانند انتخاب رشته کنکوری‌ها را انجام دهند. فقط کافیست نام انتخاب رشته را در شبکه‌های اجتماعی سرچ کنید، با ده‌ها نام مواجه خواهید شد که همه رتبه و دانشگاهشان را در بیوگرافی نوشته‌اند و به دلیل کرونا خدمات انتخاب رشته غیر حضوری به داوطلبان کنکور ارائه می‌دهند. اگر دیگران شما را فردی ریسک‌پذیر می‌دانند، همچنین اهل میدان دادن به جوانان هستید، فقط کافی است بین ۱۸۰ تا ۳۸۰ هزار تومان پول در کارت بانکی خود داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =