توسعه اقتصادی باید با پیوست‌های آموزشی و تربیتی همراه باشد/ ضرورت تبدیل دانشگاه آزاد به دانشگاه کارآفرین

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هر برنامه ای در دانشگاه تدوین و آماده می شود، باید منتهی به انسان سازی و تربیت صحیح اسلامی و علمی شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، هفدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور اعضای هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد در واحد یاسوج برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی در این جلسه با تسلیت ماه محرم و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان آقا ابا عبدالله الحسین (ع)، گفت: عبور از قوانین دست و پاگیر از نکات اساسی در حوزه فناوری و نوآوری است. فناوری و بازار ارتباط تنگاتنگی باهم دارند. زمانی که از فناوری صحبت می شود، منظور تنها محصول فناورانه نیست، بلکه هرچیزی که با دانش به عمل آمده و مشتری داشته باشد، مرتبط با فناوری است.

وی افزود: اگر دانشگاه آزاد اسلامی به یک دانشگاه کارآفرین و فناور تبدیل شود، مردم برای حضور فرزندانشان در این دانشگاه با میل و انگیزه بیشتری اقدام خواهند کرد. باید بسترهای کارآفرینی و اشتغال‌زایی و تبدیل دانشجو به یک کارآفرین و شرکت موفق در دانشگاه ایجاد شود. اگر مزرعه، مرکز رشد یا سرای نوآوری ایجاد می شود، هدف آشنایی و آموزش به دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان با چنین مقوله‌هایی است.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه اساس بازار و فناوری، منفعت و مالکیت افراد است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک المان فرهنگی و اجتماعی در هر استان است و به فرموده امام راحل «دانشگاه کارخانه انسان سازی است و نباید این رسالت اصلی خویش را فراموش کند».

وی اظهار کرد: هر برنامه‌ای که در دانشگاه تدوین و آماده می‌شود، باید منتهی به انسان سازی و تربیت صحیح اسلامی و علمی شود. در تمام برنامه‌های توسعه اقتصادی باید پیوست‌های آموزشی و تربیتی دیده شود. دانشگاه اگر برنامه مدون و منظمی داشته باشد، مردم به دانشگاه اقبال خواهند داشت.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: دانشگاه باید بستر آموزش باشد و نسل جوان را تربیت کند . وقتی دانشگاهی می خواهد همزمان حاکمیت کند و مالکیت داشته باشد و ارزش و شأنی برای مالکیت بخش خصوصی و افراد قائل نیست، هرگز به جایی نخواهد رسید. باید فضای جذاب و همراه با منفعت ایجاد کنیم تا اعضای هیات علمی، کارمندان و دانشجویان انگیزه برای حضور در چنین فضای کاری را داشته باشند.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: منافع برای بیشتر انسان ها در اولویت است و باید کانال هایی ایجاد کنیم که دانشگاه تنها نقش نظارتی و کنترلی داشته باشد و مالکیت برای افراد و بخش خصوصی باشد. بدون شک در این مسیر دانشگاه هم سود خواهد برد.

وی با اشاره به اهمیت اصل ترویج برای آشنایی و آگاهی کادرهای مختلف دانشگاهی و دانشجویی با بازار، فناوری، صنعت، اشتغال زایی، شرکت داری و ... افزود: موفق‌ترین دانشگاه‌ها و موسسات علمی آنهایی است که کار را به دیگران بسپارد. نقش نظارت، کنترل و راهبری باید در حوزه فناوری و پژوهشی تعریف شود و سایر کارها به مردم سپرده شود.

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تمامی موفقیت های انقلاب اسلامی به خاطر مدیریت مردمی بود و حتی در جنگ تحمیلی این حضور مردم و نقش آفرینی آنها در کارها بود که باعث پیروزی شد. در این موارد حاکمیت تنها نقش کنترل کننده را برعهده داشت.

رحیم اکرامی دبیر هیأت امنا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و واحد یاسوج نیز در آغاز این جلسه با عرض تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان و عرض خیر مقدم به میهمانان به ارائه گزارشی از عملکرد، اقدامات و برنامه های آتی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و افزود: این استان دارای ظرفیت‌های بالایی است که با توجه بیشتر و توسعه آنها به خصوص در زمینه‌های کشاورزی و گیاهان دارویی و همچنین صنعت نفت و گاز می‌تواند استان را از وضعیت کنونی خارج کرده و به سوی کسب بیشتر درآمدهای غیرشهریه‌ای و عدم وابستگی به شهریه سوق داد. در نظام بودجه‌ریزی بنا بر افزایش درآمدها و صرفه جوئی هزینه هاست.

وی با بیان اینکه در برنامه کوتاه مدت تلاش برای افزایش جذب دانشجو را داریم، گفت:  در برنامه دراز مدت توسعه طرح‌های درآمدزا و کسب درآمدهای غیرشهریه‌ای در برنامه در نظر گرفته‌ایم.

اکرامی در پایان اظهار کرد: از برنامه‌های دراز مدت می‌توان به انعقاد طرح‌های علمی پژوهشی با گروه‌های دانش بنیان و توسعه هسته‌های فناور و عقد قرارداد با تیم‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری یاسوج، سه طرح در زمینه نفت و گاز، طرح باغ مرکبات در واحد گچساران، طرح به لیمو و گل محمدی در واحد دهدشت و ... اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106546

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =