فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آمریکاست

نشریه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست طولانی مدت، اما آرام آمریکا به حساب می‌آید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز ، نشریه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی به پیشروی‌های سریع طالبان و سقوط شهرهای این کشور به دست این گروه پرداخت اعلام کرد فروپاشی سریع افغانستان، بخشی از شکست آشکار آمریکا در این کشور از چند دهه پیش به شمار می‌رود.

این نشریه اعلام کرد: دولت‌های پی در پی آمریکا از جمله «جورج دبلیو بوش»، «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» این واقعیت را که آمریکا جنگ را باخته است، پنهان می‌کردند و سران کاخ سفید و ارتش تلاش می‌کردند اشتباهات را مدفون سازند.

نویسنده این مقاله در ادامه می‌افزاید: فروپاشی سریع افغانستان شاید برای بسیاری از ناظران اکنون ناگهانی به نظر برسد؛ چرا که نیروهای طالبان بیشتر مناطق افغانستان را در این ماه‌های گرم تابستانی درنوردیدند و این گروه با از میان رفتن مقاومت دولتی، بر مراکز منطقه‌ای از شمال و غرب کشور مسلط شدند؛ به طوری که سربازان ارتش دولتی افغانستان بدون مقاومت تسلیم می‌شوند و یا از پایگاه هایشان فرار می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: طبق برآوردهای دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا، فروپاشی سریع نیروهای امنیتی افغانستان که به معنی تسلط احتمالی طالبان بر کابل است، ممکن است ۳ ماه به طول بیانجامد و چه بسا ممکن است فقط ظرف چند هفته طول بکشد این در حالی است که پیروزی حملات طالبان با عقب نشینی آخرین گروه‌های آمریکایی و نیروهای ناتو از این کشور همزمان شده است. کاخ سفید در ابتدا زمان عقب نشینی را همزمان با بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر اعلام کرده بود.

واشنگتن پست در ادامه گزارش خود آورده است: با پیشروی طالبان، بایدن به شیوه‌ای ناسازگار به مسأله افغانستان پرداخته است؛ به طوری که در ابتدا احتمال اینکه طالبان پیشروی داشته باشند را به تمسخر گرفت و ابراز امیدواری کرد که راه حلی سیاسی میان طرف‌های درگیر در افغانستان به وقوع بپیوندد و منتقدانی را که می‌گفتند آمریکا نیاز است تا تهدیدی بازدارنده را علیه طالبان حفظ کند، به چالش می‌کشید.

بر پایه این گزارش، در ظرف چند هفته گذشته، کاخ سفید از تصمیم خود مبنی بر پایان بخشیدن به حضور نیروهای امریکایی دفاع کرد؛ هدفی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا نیز به دنبال آن بود و بسیاری از آمریکایی‌ها به عنوان گامی ضروری از آن حمایت کرده بودند. بایدن به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: ما بیش از یک تریلیون دلار در طول ۲۰ سال هزینه کردیم و بیش از ۳۰۰ هزار سرباز افغانستانی را آموزش دادیم و آن‌ها را به تجهیزات روز مجهز کردیم.

واشنگتن پست سپس می‌افزاید: احتمال می‌رود شمار اندک نیروهای خارجی که در این کشور باقی مانده اند، نتوانند کار چندانی را برای جلوگیری از پیشروی‌های کنونی طالبان داشته باشند و صرف نظر از عقب نشینی اعلام شده (نیروهای آمریکایی)، حضور نظامی آمریکا برای بایدن، دلیلی برای از بین رفتن صبر وی بوده است.

به عقیده نگارنده گزارش واشنگتن پست، دولت‌های یپاپی آمریکا متوجه شده بودند شکست طالبان به راحتی امکان پذیر نیست؛ اما این واقعیت را پنهان می‌کردند؛ همچنانکه اسناد دولتی آمریکا فاش کرده بود دولت افغانستان که مورد حمایت آمریکا بود، دولتی ضعیف و پر از فساد بوده است؛ اما دولت‌های آمریکا معتقد بودند «ایجاد ابهام بدون راهبردی منسجم» بهتر از اعتراف به شکست است.

در ادامه این گزارش آمده است: نقطه عطف این مسأله در پایان سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد؛ زمانی که واشنگتن دریافت همه چیز نشانگر رویکردی اشتباه است؛ اما دولت بوش هشدارهای داخلی را سرکوب کرد و به دنبال جنگ رفت. بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، در پایان سال ۲۰۱۴ اوباما تلاش کرد تا پایان مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان را اعلام کند. او گفت: طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا به نتیجه‌ای مسئولانه نزدیک می‌شود. اما بسیاری از مقامات آمریکایی گفتند پایانی را مشاهده نمی‌کنند و آنچه گفته شده، تنها توهم است.

پس از آن ترامپ آمد که با صدایی بلند خواهان پایان درگیری‌های نظامی آمریکا بود که در خارج از این کشور هزینه ساز شده است؛ اما او نیز اجازه تشدید حملات و بمباران‌های هوایی را داد که طبق یکی از پژوهش‌های صورت گرفته، به افزایش خسارت‌ها در صفوف نظامیان افغانستان به میزان ۳۳۰ درصد منجر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =