نیمی از کنکوری‌ها در ۵ سال گذشته قید دانشگاه‌ را زده‌اند

بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور میانگین حدود ۴۷ درصد کنکوری‌ها در ۵ سال گذشته قید دانشگاه را زده‌ و در انتخاب رشته آزمون سراسری شرکت نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهلت انتخاب رشته آزمون سراسری ۱۴۰۰ پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه به پایان رسید و آمار داوطلبانی که نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کرده بودند نیز روز گذشته توسط سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

بر این اساس، حدود نیمی از داوطلبان مجاز آزمون سراسری ۱۴۰۰، نسبت به انتخاب رشته اقدام نکرده بودند. این آمار باعث شد ایسکانیوز آمار داوطلبان مجاز به انتخاب رشته و افرادی که نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کرده‌اند را در ۵ سال گذشته بررسی کند تا مشخص شود تنها در شرایط کرونایی امسال نیمی از کنکوری‌ها قید انتخاب رشته و دانشگاه را زده‌اند یا در سال‌های دیگر نیز این موضوع تکرار شده است.

آمار انتخاب رشته کنکوری‌ها در ۵ سال گذشته

نمودار زیر بیانگر آمار انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری را در ۵ سال گذشته نشان می‌دهد:

 نیمی از کنکوری‌ها در ۵ سال گذشته قید دانشگاه‌ را زده‌اند

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور،  از بین یک میلیون و ۸۲ هزار و ۹۰۰ داوطلب که در کنکور ۱۴۰۰ مجاز به انتخاب رشته شدند، تنها ۴۸.۳۵ درصد داوطلبان ( ۵۲۳ هزار و ۶۱۴ داوطلب) نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند. در کنکور ۹۹ نیز با تمام حواشی که پیرامون به تعویق افتادن آن مطرح شد، ۴۶.۳۳ درصد( ۴۶۹ هزار و ۹۴ داوطلب) انتخاب رشته کردند، این در حالی بود که آمار مجازین انتخاب رشته در این سال یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر اعلام شده بود.

 تعداد داوطلبان مجاز در کنکور ۹۸ نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود، به طوری که ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که ۵۴.۴۷ درصد داوطلبان (۴۵۳ هزار و ۳۲۷ داوطلب) نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی با آزمون اقدام کردند. آمار مجازین انتخاب رشته در سال ۹۷ به ۹۱۰ هزار و ۵۶۳ نفر می‌رسید که از این تعداد ۶۰.۲۴ درصد (۵۴۸ هزار و ۶۱۷ نفر) انتخاب رشته کردند. از ۸۳۸ هزار و ۹۲۹ داوطلب مجاز به انتخاب رشته در سال ۹۶ نیز ، ۵۹.۳۷ درصد (۴۹۸ هزار و ۷۸ داوطلب) فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده بودند.

بر اساس داده‌های فوق می‌توان ادعا کرد که به‌طور میانگین ۵۳ درصد از داوطلبان در هر سال نسبت به انتخاب رشته اقدام می‌کنند، ۴۷ درصد دیگر یا قید دانشگاه را می‌زنند و یا ترجیح می‌دهند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند به امید آنکه در آزمون سراسری سال آینده نتیجه بهتری را کسب کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =