برخورد دوگانه در سیاست خارجی / اصلاح‌طلبان سفیر انگلیس را در عکس ندیدند

اصلاح‌طلبان پس از منتشر شدن عکس سفرای انگلیس و روسیه در ایران تنها خواستار اخراج سفیر روسیه شده و بدون توجه به حضور سفیر انگلیس در عکس به انتقاد از سیاست نگاه به شرق پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ در روزهای اخیر انتشار تصویری از سفرای انگلیس و روسیه که مشابه عکسی است که رهبران آمریکا، انگلیس و اتحاد جماهیر شوری سال ۱۹۴۳ میلادی یا ۱۳۲۲ خورشیدی در بحبوبه جنگ جهانی دوم، پس از ورود غیرقانونی به ایران در تهران گرفته بودند جنجال زیادی به پا کرده است.

در این عکس که در همان مکان گرفته شده است، دو سفیر در جایگاه رهبران پیشین خود نشسته و صندلی وسط که در عکس قدیمی متعلق به «فرانکلین روزولت» رئیس جمهوری آمریکاست را خالی گذاشته‌اند.

این تصویر از همان ابتدای انتشار با واکنش‌هایی از سوی مقامات، شخصیت‌های سیاسی و اقشار مختلف مردم مواجه شد و تمام افراد آن را مورد انتقاد قرار داده و خواستار برخورد با سفرا شده‌اند و وزارت امور خارجه هر دو سفیر را احضار کرده و به آن‌ها اخطار داد.

برخورد دوگانه در سیاست خارجی/ اصلاح‌طلبان سفیر انگلیس را در عکس ندیدند

این رفتار سفرا بدون شک توهین به ملت ایران بوده و اقدام متناسبی از سوی وزارت امور خارجه را می‌طلبد اما آنچه در واکنش‌ها به انتشار این عکس جلب توجه می‌کند رفتار سیاسیون و رسانه‌های اصلاح‌طلب است.

به نظر می‌رسد بسیاری از این افراد سفیر انگلیس را در تصویر ندیده و تصور کرده‌اند تصویر تنها متعلق به سفیر روسیه است به طوری که برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب بدون آنکه اشاره‌ای به حضور سفیر انگلیس در این تصویر کنند، در کنایه‌ای اقدام سفیر روسیه را خط بطلانی بر راهبرد نگاه به شرق اعلام کرده‌اند و بدون آنکه نسبت به حضور انگلیس در این عکس اعتراض کنند تنها خواستار اخراج سفیر روسیه از ایران شده و درباره برخورد با سفیر انگلیس هیچ سخنی نگفته‌اند.

این افراد در حالی از راهبرد نگاه به شرق صحبت می‌کند که هیچ‌گاه سیاست نظام غرق شدن در هیچ‌کدام از قدرت‌ها نبوده بلکه معتقد است باید با کشورهای مختلف رابطه برقرار کرده و برای خنثی کردن توطئه و دشمنی غرب به کشورهای شرقی نگاه راهبردی داشت؛ همچنین شرق نیز محدود به روسیه نیست و کشورهای زیادی را شامل می‌شود.

از طرف دیگر چگونه است که اصلاح‌طلبان از تجربه‌ای چون برجام، روی برگرداندن از غرب را برداشت نکرده و هیچ‌گاه کشورهای غربی و دولت مورد حمایت خود را سرزنش نمی‌کنند اما در ماجرای اخیر بدون توجه به حضور سفیر انگلیس تنها معتقدند نگاه به شرق باطل است؟

نکته جالب آن‌جاست که در سال ۹۶ نیز چنین عکسی در پیج اینستاگرام سفارت روسیه منتشر شده بود اما در آن زمان هیچ برخوردی از سوی وزارت امور خارجه صورت نگرفته و هیچ‌کدام از این افراد اعتراضی به آن عکس نکردند.

برخورد دوگانه در سیاست خارجی/ اصلاح‌طلبان سفیر انگلیس را در عکس ندیدند

این رفتارهای دوگانه درحالی صورت می‌گیرد که در هشت سال گذشته در موارد مختلفی که کشورهای غربی رفتارهایی خارج از عرف دیپلماتیک از خود نشان دادند، این افراد یا سکوت کرده یا به توجیه آن پرداختند.

یکی از این اتفاقات حضور «رابرت مک ایر» سفیر انگلیس در تظاهرات غیرقانونی مقابل دانشگاه تهران پس از سقوط هواپیمای اکراینی بود. در پی این اتفاق که خارج از عرف دیپلماتیک و غیرقانونی بود، سفیر انگلیس بازداشت شد اما وزارت امور خارجه بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع دستور آزادی سفیر را صادر و هیچ برخوردی با وی نکرد.

برخورد دوگانه در سیاست خارجی/ اصلاح‌طلبان سفیر انگلیس را در عکس ندیدند

جالب آنجاست که برخی از افراد این جبهه در اظهار نظرات خود حضور سفیر انگلیس را تنها اقدامی نابخردانه خوانده و از آن هیچ برداشت دیگری چون اشتباه بودن رابطه با انگلیس یا تعامل با غرب نداشتند! و در نهایت نیز خواستار اقدام متناسب با وی شدند.

این افراد در صحبت‌های خود مدعی شده بودند که این مسئله در حوزه تخصص وزارت امور خارجه بوده و تلویحا اعلام کرند که هیچ‌کس جز این وزارت‌خانه شایستگی اظهار نظر ندارد و این مسئله‌ای است که وزارت خارجه باید به صورت تخصصی و کارشناسانه درباره آن تصمیم بگیرد.

برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز بدون آنکه خواستار اخراج سفیر انگلیس یا حتی برخورد جدی با وی شوند تنها این اقدام را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی و عرف دیپلماتیک دانسته و از وزارت خارجه خواسته بوند که که نتایج احضار و بازخواست سفیر انگلیس به رسانه‌ها و مردم ایران اعلام شود.

موارد این چنینی در هشت سال گذشته کم اتفاق نیفتاده است؛ از پا روی پا انداختن «دیوید کامرون» نخست وزیر انگلیس در دیدار رسمی با «حسن روحانی» رئیس جمهوری سابق تا بلند نشدن «تاریا کرونبرک» سرپرست هیئت پارلمانی اتحادیه اروپا که برای دیدار با مقامات کشورمان، به ایران آمده بود در مقابل ظریف و همچنین عکاسی «کارل بیت» وزیر امور خارجه سوئد که به ایران آمده بود، در نشست خبری مشترک با ظریف که موجب تعجب وزیر امور خارجه کشورمان نیز شده بود.

برخورد دوگانه در سیاست خارجی/ اصلاح‌طلبان سفیر انگلیس را در عکس ندیدند

در کنار این موارد باید به مقاومت دولت عربستان در بازگرداندن اجساد شهدای منا نیز اشاره کرد که دولت نتوانست کاری از پیش ببرد و در نهایت عربستان با هشدار و تهدید رهبر معظم انقلاب عقب نشینی کرده و جنازه‌ها را به ایران بازگرداند.

در تمام این اتفاقات هیچ‌کدام از چهره‌های اصلاح‌طلب خواستار برخورد با این افراد یا قطع رابطه نشده، هیچ موضعی علیه این اقدامات نگرفتند و رابطه با آن کشور را اشتباه نداستند و حتی به توجیه آن نیز پرداختند.

هیچ‌کس منکر اشتباه بودن رفتار سفرای روسیه و انگلیس نبوده و همه معتقدند باید با هر دو سفیر برخورد قاطعی صورت بگیرد اما اینکه این افراد پس از هشت سال و با پایان یافتن دولت تدبیر و امید و در ابتدای کار دولت سیزدهم و در حالی که هنوز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه است، به سخن آمده و تنها خواستار برخورد با سفیر روسیه شده و هیچ صحبتی از سفیر انگلیس و برخورد با آن نکرده‌اند جای سؤال است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1106819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =