نگاه منفی استادان به رشته تحصیلی به دانشجویان هم سرایت می‌کند

استادانی که برای انتخاب به عنوان عضو هیئت علمی به درستی مورد سنجش قرار نمی‌گیرند، به دلیل ناتوانی علمی و بی‌علاقگی به رشته تحصیلی، تاثیر منفی بر دانشجویان دارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ با همه حاشیه‌ها و هزینه‌های نجومی مشاوره که در فضای مجازی مطرح شده بود، بالاخره به پایان رسید و بچه دبیرستانی‌های پارسال تا چند ماه دیگر دانشجو می‌شوند؛ اما کم نیستند داوطلبانی که بدون بررسی و ناآگاهانه انتخاب رشته انجام داده‌اند.

انتخابی که سال‌ها گریبان‌شان را رها نخواهد کرد چرا که تعیین‌کننده مسیر شغلی و آینده آن‌هاست. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند ناآگاهی دانشجویان نسبت به رشته‌ تحصیلی‌شان یکی از دلایل اصلی بی‌انگیزگی آن‌ها در دوران دانشجویی است. البته نمی‌توان از نگاه منفی برخی استادان به رشته تحصیلی خود و معرفی نادرست آن به دانشجویان هم غافل شد.

حشمت‌الله سعدی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که یکی از مشکلات دانشگاه‌ها در حال حاضر این است که دانشجویان کارکرد رشته تحصیلی و بازار کار آن را به خوبی نمی‌شناسند، اظهار کرد: به نظر من، ریشه این مشکل برمی‌گردد به این که جلسات معارفه‌ و اردوهای آموزشی که قبلا برای آشنایی دانشجویان نو ورود برای آشنایی با رشته و دانشگاه برگزار می‌شد، امروز برگزار نمی‌شود یا کمرنگ شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان با اشاره به این که من در دوره تدریسم در دانشگاه می‌بینم که هر سال این دوره‌ها کمرنگ‌تر از سال قبل برگزار می‌شوند، افزود: در حالی که وقتی به عنوان دانشجو وارد دانشگاه تهران شدم، سه روز به اردو رفتیم و در این سه روز، دانشجویان کارشناسی ارشد، مرحله‌به‌مرحله جزئیات رشته، سرفصل‌ها و آینده شغلی آن را برای ما توضیح دادند؛ اما امروز این دوره‌ها به یک جلسه ۲ ساعته معارفه محدود می‌شود. به همین دلیل دانشجویان آنگونه که باید و شاید در همان روزهای اول با رشته آشنا نمی‌شوند.

وی با تصریح بر این که بسیاری از دانشگاه‌ها، از همان سال اول یک نفر را به عنوان استاد راهنمای دانشجو انتخاب می‌کنند و دانشجو می‌توانند در دوره تحصیل خود از راهنمایی استاد استفاده کنند، گفت: اما دانشجویان به ندرت برای راهنمایی به استاد مراجعه می کنند چون خیلی در جریان وظایف استاد راهنما نیستند.

برخی استادان نگاه مثبتی به رشته‌ خود ندارند

سعدی با تاکید بر این که حداقل چند استاد خوب و باحوصله در هر گروه درسی وجود دارد که حاضرند بیایند و به آرامی برای دانشجویان در مورد محتوای رشته و آینده شغلی آن توضیح دهند، خاطرنشان کرد: اما بسیاری از دانشجویان خواهان به دست آوردن اطلاعات نیستند و مراجعه نمی‌کنند. البته می‌پذیرم که برخی استادان، خودشان هم نگاه مثبتی به رشته‌شان ندارند و آن را به خوبی معرفی نمی‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان در پایان با بیان این که انجمن‌های علمی دانشجویی هم هستند که محلی برای گردهم‌آیی دانشجویان و تبادل نظر آن‌هاست، اظهار کرد: با این حال، که مطرح شد در مورد استادان وجود دارد چون استادان دانشگاه در ایران به درستی سرند نمی‌شوند. به همین دلیل کسانی وارد دانشگاه شدند که به لحاظ علمی و ارتباطی، توانایی لازم را ندارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =