امکان تشخیص سرطان پروستات به کمک آزمایش خون

در مطالعات اخیر پژوهشگران سوئدی ثابت شده است که می توان با کمک آزمایش خون، سرطان پروستات را تشخیص داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از نیوزمدیکال، پژوهشگران سوئدی در بررسی جدید خود دریافتند که شاید بتوان با کمک نوع جدیدی از یک آزمایش خون، سرطان پروستات را تشخیص داد.

به تازگی پژوهشگران موسسه کارولینسکا سوئد، دریافتند که ام‌.آر.آی می تواند میزان تشخیص بیش از اندازه را کاهش دهد و این گروه پژوهشی دریافتند که با افزودن نوع جدیدی از یک آزمایش خون موسوم به آزمایش "استکهلم ۳" می‌توان تعداد آزمایش‌های ام‌.آر.آی مورد نیاز را تا یک سوم کاهش داد.

توبیاس نوردستروم، استادیار بخش بالینی موسسه کارولینسکا، گفت: براساس مطالعات انجام شده روش‌های حل حاضر و بررسی های انجام شده آزمایش‌های "پادگن ویژه پروستات" (PSA) همراه با بافت‌برداری سنتی را شامل می‌شوند که می‌توانند بافت‌برداری‌های غیر ضروری و تشخیص تومورهای کم خطر و جزئی و یا تشخیصی که بیش از اندازه را به همراه داشته باشند.

این پژوهش نشان می‌دهد که با استفاده از ام‌.آر.آی به جای بافت‌برداری سنتی، می توان تشخیص بیش از اندازه را کاهش داد، این آزمایش خون، از یک الگوریتم برای تحلیل ترکیبی از نشانگرهای پروتئین، نشانگرهای ژنتیکی و داده‌های بالینی استفاده می‌کند.

مارتین اکلوند، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما در این پژوهش نشان دادیم که آزمایش جدید می‌تواند همراه با ام‌.آر.آی به کار رود و تعداد آم‌.آر.آی‌های مورد نیاز را تا یک سوم کاهش دهد، به طوریکه می توان گفت با این روش، تشخیصِ بیش از اندازه، تا ۶۹ درصد کاهش می‌یابد و در عین حال، تعداد بافت‌برداری‌ها به نصف می‌رسد.

نوردستروم گفت: در سال ها و ماه های گذشته به کار بردن آزمایش استکهلم۳ و ام‌.آر.آی به صورت جداگانه، مقرون به صرفه بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1106902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =