نحوه پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی

فرآیند پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی دارای مراحلی است که دانشجویان باید به آن توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی کشور باعث شده که دانشجویان حداقل یک بار در طول دوران تحصیلشان برای دریافت وام دانشجویی به صندوق رفاه دانشگاه مراجعه داشته باشند تا بتوانند بخشی از هزینه‌های تحصیل خود را تامین کنند. این شرایط برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و خوابگاهی که از خانواده دور هستند، به مراتب پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد بود.

هرچند که میزان مبلغ وام دانشجویی آنطور که باید و شاید نمی‌تواند پشتوانه‌ مالی برای دانشجویان باشد؛ اما به هرحال تا حدی می‌تواند بخشی از بار هزینه‌های تحصیل را از دوش دانشجویان کم کند. در جلسه اخیر هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان مقرر شده تا مبلغ چهار وام شهریه، ودیعه مسکن، ضروری و تحصیلی در سال تحصیلی جدید تا سقف ۳۰ درصد افزایش داشته باشد.

شاید هنوز خیلی از دانشجویان با نحوه پرداخت و پازپرداخت وام‌های دانشجویی آشنایی چندان زیادی نداشته باشند. در این گزارش سعی داریم تا به صورت خلاصه وار، فرآیند پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی را تشریح کنیم.

متقاضیان دریافت وام در وهله اول باید شرایط عمومی ذکر شده در آیین‌نامه پرداخت وام را داشته باشند، این شرایط شامل اعتقاد به اصول دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی، داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، رعایت اخلاق و شئون دانشجویی با تشخیص معاونت دانشجویی دانشگاه و دانشجو بودن و دارا بودن اولویت نیاز مالی می‌شود.

باید به این نکته توجه داشته باشیم که دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور یا سایر دستگاه ها و نهادهای حمایتی قانونی درصورت شناسایی، معرفی یا پیش بینی در قوانین و مقررات و مصوبات مراجع ذیربط، از اولویت دریافت وام نسبت به سایرین برخوردار هستند.

عدم دریافت بورس یا کمک هزینه‌های تحصیلی از سایر سازمان ها و نداشتن بدهی معوق در صندوق البته به جز وام ها یا کمک هایی که براساس تفاهم نامه هایی که فی مابین صندوق و سایر نهادها منعقد می‌شود( مانند وام دریافتی از بنیاد نخبگان، بنیاد علوی، کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور)، نیز از دیگر شرایط دریافت وام محسوب می‌شود. 

دانشجویان باید توجه کنند که در صورت درج هرگونه اطلاعات بر خلاف قوانین و مقررات در زمان تقاضای وام در سامانه صندوق، دانشجو از دریافت وام محروم و برحسب مورد، موظف به بازپرداخت کلیه دریافت‌های پیشین و خسارات متعلقه به طور یکجا مطابق قوانین بازپرداخت خواهد بود.

سنوات مجاز دریافت وام در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ۴ نیمسال، کارشناسی پیوسته و دکترای تخصصی ناپیوسته ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد پیوسته و دکترای حرفه ای ۱۲ نیمسال و دکترای پیوسته ۱۶ نیمسال است. مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات مجاز دانشجو حداکثر تا دو نیمسال تحصیلی جزء سقف مدت استفاده از وام وی محاسبه نمی‌شود.

مراحل بازپرداخت وام در پرتال دانشجویی

دانشجویان برای بازپرداخت وام در پرتال دانشجویی باید ۴ مرحله را طی کنند.

مرحله اول ورود و انتخاب خلاصه وضعیت است؛ در این مرحله، نام کاربری و کلمه عبور پیش فرض، کد ملی است. دانشجویان برای ورود به پرتال از تلفن همراه استففاده نکنند و با کامپیوتر یا لپ تاب وارد شوند. همچنین در صورت فراموشی رمز عبور، گزینه "رمز عبور را فراموش کردم" را انتخاب کنند و رمز خود را بازیابی کنند و با اداره رفاه دانشگاه محل تحصیلشان و یا با صندوق رفاه تماس بگیرند. بعد از ورود، در بخش مطالعات دانشجو، خلاصه وضعیت را انتخاب و سپس مقطع تحصیلشان را برای مشاهده بدهی و واریزی انتخاب کنند و جهت پرداخت، به قسمت «پرداخت فیش و دفترچه اقساط" مراجعه کنند.

مرحله دوم، پرداخت فیش اقساط و خوابگاه است. دانشجویان خوابگاهی در بخش پرداخت فیش و دفترچه اقساط باید گزینه پرداخت خوابگاه را انتخاب کنند و بدهی خوابگاه را واریز کنند. دانشجویان باید توجه کنند در بخش پرداخت فیش و دفترچه اقساط، اگر برای شما فیش صادر شده باشد، گزینه پرداخت فیش ظاهر می‌شود که با انتخاب آن، می توانید فیش مورد نظر را پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که فیش صادر شده فقط تا ۴۸ ساعت اعتبار دارد.

در مرحله سوم، بازپرداخت وام انجام می‌شود. در صورتی که مبلغ پرداختی تا یک ساعت بعد از پرداخت در خلاصه وضعیت (در بخش اطلاعات دانشجو)شما رویت نشده، در بخش بررسی پرداخت، از دکمه «استعلام پرداخت» استفاده کنید. همچنین در صورت عدم ثبت بعد از ۷۲ ساعت، با صندوق رفاه دانشجویان تماس بگیرید.

در آخرین مرحله یعنی مرحله چهارم، تسویه حساب انجام می‌شود. پس از واریز کامل بدهی، درخواست صدور تسویه حساب را از طریق مراجعه به بخش صدور تسویه حساب (در بالای صفحه پرتال) ثبت کنید و بعد از آن با دانشگاه محل تحصیل تماس بگیرید تا درخواست تسویه حساب شما را تایید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =