کنکور دکتری/ میزان دعوت به مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها چقدر کاهش داشته است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان داوطلبانی که در آزمون دکتری سال جاری برای مصاحبه به دانشگاه‌ها دعوت شده‌اند در مقایسه با سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، نتایج نهایی کنکور دکتری ۱۴۰۰ روز گذشته ۲۴ مرداد ماه توسط سازمان سنجش کشور اعلام شد و بیش از ۲۳ هزار داوطلب در این آزمون پذیرفته شدند. بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد ۹ هزار و ۸۵۰ داوطلب در آزمون ورودی دوره دکتری (Ph.D) نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی تابع وزارت علوم و تعداد ۱۳ هزار و ۸۴۴ نفر پذیرفته می شوند و یک هزار و ۲۷۴ ظرفیت باقی مانده به دانشگاه آزاد اختصاص پیدا می‌کند.

کارنامه نهایی نتایج  این آزمون نیز، شنبه ۳۰ مرداد منتشر خواهد شد. ایسکانیوز با اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها در نظر دارد میزان ثبت‌نام، انتخاب رشته، ظرفیت دانشگاه‌ها و غیره را در این آزمون نسبت به سال گذشته بررسی کند.

افزایش ۳ درصدی ثبت‌نام کنندگان آزمون دکتری

براساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور، ۱۸۵ هزار و ۷۷۵ نفر در آزمون ورودی مقطع دکتری «Ph.D»  نیمه متمرکز سال ۱۴۰۰ ثبت نام کرده بودند، اما در سال ۹۹ آمار ثبت‌نام کنندگان ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ به ثبت رسیده؛ پس می‌توان ادعا کرد تعداد ثبت‌نام کنندگان در این آزمون نسبت به سال گذشته حدود ۳.۳۸ درصد افزایش داشته است.

کاهش ۸ درصدی دعوت به مصاحبه داوطلبان نسبت به سال گذشته

۱۳۶ هزار و ۶۶۵ داوطلب در آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد، ۹۵ هزار و ۶۳ نفر انتخاب رشته کردند. تعداد داوطلبانی که برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده‌اند، ۳۸ هزار و ۲۲۲ نفر است.

تعداد مجازین به انتخاب رشته در سال ۹۹، ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر بود که از این تعداد ۸۷ هزار و ۴۴۵ نفر نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و در نهایت ۴۱ هزار و ۳۶۲ نفر برای مصاحبه به دانشگاه دعوت شده‌اند.

باتوجه به این آمار می‌توان ادعا کرد میزان انتخاب رشته داوطلبان کنکور دکتری ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته ۸.۷۱ درصد رشد داشته است. همچنین میزان افرادی که برای مصاحبه دکتری به دانشگاه‌ها دعوت شده‌اند در مقایسه با  سال گذشته، ۸.۲۲ درصد کاهش داشته است.

بررسی ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری نسبت به سال گذشته

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی تابع وزارت علوم، تحقیقات در سال ۹۹ در دانشگاه‌های دولتی ۱۳ هزار و ۹۸۱ نفر و در دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۱۰ هزار نفر اعلام شده که در مجموع ۲۳ هزار و ۹۸۱ نفر است.

ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۰، ۲۳ هزار و ۷۱۳ نفر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ظرفیت پذیرش دانشجو دکتری حدود یک درصد تغییر کرده است که چندان قابل توجه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1106954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =