ضرورت جلوگیری از ورود پول های سرگردان به بازار خودرو / 60 درصد فعالان بازار دلال هستند

کارشناس صنعت خودرو گفت: با اتخاذ سیاست درست میتوان از ورود حجم نقدینگی سرگردان در اقتصاد به بازار خوردو ممانعت کرد که این یکی از اصلی ترین عامل تنش در بازار خودرو است.

مرتضی مصطفوی؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص حال و هوای اسن روزهای بازار خودرو گفت: متاسفانه از چند سال گذشته  تاکنون به دلیل سیاست گذاری های غلط دولت قبل در حوزه خودرو، بازار خودرو به بازار دلار تبدیل شده است و با کوچکترین نوساناتی که در بازار ارز رخ میدهد بازار خودرو دچار تنش می شود.

وی ادامه داد: تمامی تعاملات خارج از کشور ما اثر مستقیم بر بازار ارز دارد و این امر سبب غیرقابل پیش بینی شدن این بازار شده و در مواردی هم که قابل پیش بینی است به سمت بدتر شدن پیش میرود که تامی این عوامل سیگنال را به مسئولین و سوداگران میدهد که چشم انداز خوبی برای بازار خودرو دیده نمیشود.

کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: مردم امیدوارند که دولت جدید با اعمال سیاست هایی در این حوزه، این نوید را به مردم بدهد که فارغ از تاثیر تحریم ها بر بازار، در تلاش برای اتخاذ برنامه هایی برای کنترل بازار است ولی متاسفانه در حال حاضر چون هیچ سیاستی اعمال نشده است پس در نتیجه چشم انداز منفی  را برای بازار خودرو میبینند.

بازار خودرو به بازار دلار تبدیل شده است

مصطفوی تاکید کرد: متاسفانه به دلیل دلاری شدن بازار خودرو هر ازگاهی شاهد تنش در این بازار به دلیل وجود تنش در بازار ارز هستیم در صورتی که فارغ از مباحث تحریمی و بالا رفتن نرخ ارز میتوان با سیاست های درست اقتصادی بازار خودرو را کنترل کرد.

وی عنوان کرد: مشکل اصلی بازار خودرو؛ دلالی است نه مصرف کننده واقعی. زیرا اگر قرار بود فقط مصرف کننده واقعی در بازار وجود داشته باشد، خودرو در دست خودروساز می ماند. بیش از 60درصد افرادی که در بازار فعالیت میکنند دلال هستند روند مقابله با دلالی در تمامی دنیا اعمال سیاست های مالیاتی توسط وزارت اقتصاد و مالیاتی آن کشور است.

 این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: زمانیکه از بازار خودرو سخن میگوییم یعنی سازمان مالیاتی باید وارد عمل شود. سازمان های مالیاتی در تمام دنیا بانک های اطلاعاتی روشنی دارند ولی متاسفانه در کشور ما چنین بانک اطلاعاتی موجود نیست و استعلام قیمت ها صرفا از طریق اتحادیه مربوطه انجام میشود و از آنجایی که خود کسانی که در اتحادیه حضور دارند دلال هستند میتوانند با کم و زیاد کردن آمار، سبب ارائه آمار اشتباه میشوند.

عدم وجود بانک اطلاعاتی در کشور عامل آشفتگی بازار خودرو است

مصطفوی بیان کرد: یکی از اصلی ترین ایراداتی که به بازار خودروی ما وارد است این است که بانک اطلاعاتی دقیقی از اطلاعات فروشنده، ثبت اسناد برای تغییر مالکیت و تعویض پلاک وجود ندارد در حالیکه داده های این 3 مورد باید در سامانه ای گردآوری شود تا بتوان بدین طریق مشخص کرد که فلان کد ملی با چه مشخصاتی در چه تاریخی چه خودرویی را خریداری و تعویض پلاک کرده است در این شرایط است که میتوان با استفاده از ابزارهای محدودکننده مانع از ورود دلالین و کنترل بازار شد.

وی با اشاره به اینکه عدم وجود آمار دقیق در همه بازارها مانع از اعمال سیاست گذاری های صحیح شده است افزود: با اتخاذ سیاست درست میتوان از ورود حجم نقدینگی سرگردان در اقتصاد به بازار خوردو ممانعت کرد زیرا هر کسی که بخواهد وارد این بازار شود یا با مالیات های سنگین روبرو میشود و یا با ابزارهای نظارتی روبرو خواهد شد.

این کارشناس بازار خودرو در پایان گفت: ما اقتصادمان را رها کرده ایم و فکر میکنیم همه مسائل با رفع تحریم ها حل خواهد شد در حالیکه چنین نیست و باید مدیریت اصولی و ابزارهای نظارتی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =