تاثیر داروهای دیابت در پیشگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر

نتایج بررسی علمی نشان می‌دهد گروه خاصی از داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت نوع دو موجب کند شدن سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز به نقل از نیواطلس، هنوز به طور دقیق مشخص نیست که چگونه داروهای درمان دیابت می‌توانند روی شبکه عصبی مغز تأثیر مثبت بگذارند و جلوی آسیب دیدن بیشتر آن را بگیرند، اما متخصصان بیماری آلزایمر بر این باورند باید بررسی‌های بالینی و آزمایشگاهی بیشتری انجام شود تا امکان استفاده از این داروها برای مقابله با آلزایمر به طور قطعی مشخص شود.

بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد احتمال ابتلا به زوال عقل در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر است و فشار خون بالا می‌تواند عامل ارتباط بین دیابت و فراموشی باشد.

با این حال هنوز مشخص نیست این دو بیماری چگونه به هم پیوند می‌خورند. در عین حال پژوهشی که در استرالیا انجام شده هم نشان می‌دهد، پیشرفت فراموشی در بیماران دیابتی که دارویی به نام متفورمین را مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد و توانایی‌های شناختی آن‌ها در حد مطلوب‌تری است.

در بررسی جدید توانایی یک داروی ضددیابت موسوم به مهار کننده‌های دیپپتیدیل پپتیداز ۴ یا DPP-۴ i که به گلیپتینز نیز شهرت دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. این تحقیق متمرکز روی استفاده حدود ۲۰۰ بیمار دیابتی از این دارو در سایر داروها بوده است که به طور متوسط ۷۶ سال سن داشته‌ و همگی مبتلا به آلزایمر بوده‌اند.

براساس تحقیقاتی که در انگلیس انجام شده،  افرادی که داروی DPP-۴ i را مصرف می‌کنند توانایی‌های شناختی بیشتری در مقایسه با سایر افراد دارند. اما همچنان برای کسب اطمینان در این زمینه باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1107179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =