بی طرفی ایران نتیجه اقدامات نسنجیده غنی در رابطه با آب هیرمند و اجرای سیاست‌های آمریکایی است

شاعر و نویسنده افغانستانی گفت: بوش جنگ افغانستان را به راه انداخت، اوباما جرقه صلح با طالبان را زد، ترامپ آن را نهایی کرد و بایدن هم خیلی عجولانه به نقطه پایان رساند و در این بین افغانستان کاملا بازیچه آمریکا بود.

غلام‌عباس حسینی، شاعر و نویسنده افغانستانی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت کنونی کشورش افغانستان اظهار کرد: آن گونه که من با دوستانم در افغانستان در ارتباط هستم، اوضاع داخلی افغانستان بعد از ترک کشور توسط رئیس جمهور، اشرف غنی تا حدودی آرام است، طالبان در کابل نیز مستقر شده و مجاهد کابل را به دست گرفته است و من امیدوارم جان و مال مردم افغانستان محترم شمرده شود و برای هم وطنانم آرزوی صلح دارم.

بیشتر بخوانید:

آمریکا دنبال استفاده از طالبان برای اهدافش در منطقه / نگران آینده زنان افغانستان هستیم

دعوت از طالبان برای نگاه به آینده کودکان/ عاقبت پیروز تمام درگیری‌های افغانستان مردم هستند

 این کارشناس علوم‌سیاسی ادامه داد: اگر بخواهیم طالبان را از لحاظ قومیتی  نگاه کنیم 99 درصد طالب‌ها از قوم پشتون هستند و شاید از طرف پشتون‌ها پذیرفته شده باشند، اما از طرف قوم‌های دیگری مثل هزاره، تاجیک، ازبک و دیگران اینطور نیست و حتی در بسیاری از پشتون‌ها هم آمدن طالب‌ها پذیرفته نیست، اما نکته‌ای که هست این است که طالبان افغانستان را فتح کرده و هرکس دیگری هم به جای مردم باشد از ترس جان و مال و ناموسشان مجبورند که تظاهر به پذیرش این گروه کنند.

باید حکومت انتقالی در افغانستان صورت پذیرد و یک نظام همه شمول شکل گیرد

مدیر خانه ادبیات مستقل افغانستان (هَزاره‌ی افغانستانی) با اشاره به توئیتی که سرپرست وزارت دفاع افغانستان در قالب آن اعلام کرده که غنی با فرارش به ما خیانت کرد و افغانستان را تنها گذاشت، بیان کرد: الان افغانستان با 34 استان سقوط کرده و تنها استان پنجشیر باقی مانده که آن هم به احتمال زیاد به زودی سقوط خواهد کرد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آینده افغانستان با وجود طالبان چطور خواهد بود، اذعان کرد: قرار بود که یک دولت انتقالی شش ماه اتفاق بیفتد و بعد آن ما شاهد یک نظام جدید در افغانستان باشیم، اما تاکنون این موضوع انجام نشده و طالبان بدون دولت انتقالی حکومت را به دست گرفته، اما اگر طالبان می‌خواهد که در آینده سیاسی خودش مورد قبول دیگر کشورها و مشروعیت بین المللی باشد باید حکومت انتقالی صورت پذیرد و پس از آن هم یک نظام همه شمول شکل گیرد اما با فرار اشرف غنی آینده سیاسی کشورمان کاملا نامعلوم است.

وی افزود: آن چیزی که در رابطه با آینده افغانستان باید بگویم این است که افغانستان یک کشور چند قومیتی و چند مذهبی است حاکم شدن یک گروه با افکار خاص و متفاوت نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد، همانطور که در چندین دهه گذشته حکومت‌های کمونیست‌ها، مجاهدین، طالبان و جمهوریت دوام نداشت و تمام این حکومت‌هایی که تاکنون در افغانستان آمده‌اند بر پایه قوم‌گرایی و مذهب گرایی خاص بودند.

این کارشناس علوم سیاسی خاطرنشان کرد: اگر طالبان بخواهد مثل نظام‌های قبلی یک حکومت قوم گرایانه، فاشیستی و تک مذهبی را دنبال کند و مابقی اقوام را در نظر نگیرد، به طور حتم این حکومت و نظام هم دوام نخواهد آورد.

فرار اشرف غنی نقشه آمریکا برای افغانستان است

حسینی در خصوص حضور نظامیان آمریکایی طی سالیان متمادی در کشورش اظهار کرد: از زمان حمله شوروی حضور امریکا در افغانستان پررنگ شد و پس از آن رسید به 11 سپتامبر و آمریکا بهانه‌ای پیدا کرد برای حمله به طالبان و پس از آن هم به بهانه‌های مختلف در افغانستان حضور داشت و متاسفانه افغانستان همواره بازیچه دمکرات‌ها و جمهوری خواهان این کشور در این چند سال بود.

وی بیان کرد: بوش این جنگ را به راه انداخت، اوباما جرقه صلح با طالبان را زد، ترامپ آن را نهایی کرد و بایدن هم خیلی عجولانه به نقطه پایان رساند و در این بین افغانستان کاملا بازیچه آمریکا بود و من معتقدم فرار اشرف غنی این را نشان می‌دهد که این نقشه آمریکا است.

این شاعر افغانستانی تاکید کرد: اگر ایران در برابر افغانستان سیاست بی طرفی در پیش گرفت، مهمترین دلیلش عملکرد غنی و سیاست‌های  تمام آمریکایی او بود و همان اقدام نسنجیده اش در خصوص آب هیرمند سبب شد حمایت ایران را از دست داد و این هم سیاست آمریکا است و حالا که نگاه می‌کنیم می‌بینیم در طول این 20 سالی که نظام جمهوری در افغانستان حاکم بوده همه یک نقشه بوده طوری که ما فقط چهار سال اول جمهوری اسلامی افغانستان را بدون طالبان آرام دیدیم و بعد از آن دوباره طالبان حضور پیدا کردند.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1107211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • آیهان RO ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      3 0
      لعنت برطالبان داعش... وپدیدآورنده های این فرقه های پست وبی وجدان
    • معصومه IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      2 0
      افغانستان مظلوم است