روز تاسوعا چه اعمالی دارد؟

اعمال مستحب روز نهم محرم الحرام را در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، طلوع هلال ماه محرم یادآور اندوه و حزن اهل بیت علیه‌السلام و دوست‌داران ایشان است. در این ماه خصوصا در ده روز نخست این ماه هر شیعه و انسان آزاده‌ای بر خود وظیفه می‌داند تا حزن و اندوه خود را در عزای فرزند رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم با برپایی مجالس عزا، کمک مادی و معنوی به این مجالس و شرکت در دسته‌جات عزادارای و سینه‌زنی سید و سرور شهیدان نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

روضه شب نهم محرم + فیلم

گرچه امسال شرایط برگزاری مراسم‌های عزاداری با سال‌های گذشته متفاوت و با محدودیت همراه است، اما به هر حال ماه محرم با همان حال و هوای خاص خودش فرا رسیده است و کسی نیست که نسبت به آن بی‌تفاوت باشد در همین راستا و با توجه به فرا رسیدن روز تاسوعا، اعمال و آداب مربوط به  روز نهم ماه محرم را برای شما کاربران گرامی ارائه می‌دهیم.

در اسلام روزهای خاص و مهمی مانند عاشورا و تاسوعا وجود دارد، این روزها برای خود آداب و فضیلت هایی دارد که جزو مستحبات است و مسلمانان با رعایت آن به ثواب آن می رسند و در برخی هم به کراماتی در این دنیا می رسند. از آداب این روزها نذری دادن، برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) و ... است که در اینجا به برخی از این اعمال اشاره می کنیم.

روز نهم محرم، روز تاسوعا است. از حضرت صادق علیه السلام روایت است که فرمود تاسوعا روزی بود که جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را در کربلا محاصره کردند و سپاه شام بر قتال آن حضرت اجتماع کردند و ابن مرجانه و عمر سعد خوشحال شدند به سبب کثرت سپاه و بسیاری لشکر که برای آنها جمع شده بود و جناب امام حسین علیه السلام و اصحابش را ضعیف شمردند و یقین کردند که یاوری از برای آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را مدد نخواهند نمود. پس فرمود پدرم فدای آن ضعیف غریب)

اگر کسی را توفیق شامل حال شود در این شب در کربلا باشد و زیارت امام حسین علیه السلام کند و بیتوته نزد آن جناب نماید تا صبح خدا او را محشور فرماید آلوده به خون امام حسین علیه السلام در جمله شهدا با آن حضرت.

علامه مجلسی در زاد المعاد فرموده و بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه ندارد زیرا که بنی امیه این دو روز را برای برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه می‏‌داشتند و احادیث بسیار در فضیلت این دو روز و روزه آنها بر حضرت رسول صلی الله علیه و آله بسته‏ اند و از طریق اهل بیت علیهم السلام احادیث بسیار در مذمت روزه این دو روز خصوصا روز عاشورا وارد شده است‏.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =