برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ۵ سال گذشته معرفی شدند

برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران بر اساس نظام ارزیابی شانگهای در ۵ سال گذشته معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،  رتبه‌بندی علمی دانشگاههای جهان (ARWU) اولین بار در ژوئن ۲۰۰۳ توسط مرکز CWCU، دانشکده آموزش تحصیلات تکمیلی (موسسه آموزش عالی سابق) دانشگاه جیائو تانگ شانگهای چین منتشر شد. این نظام رتبه‌بندی از ۶ شاخص‌های عینی برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در نظر گرفته است که از جمله آن می‌توان به تعداد فارغ التحصیلان و کارمندان برنده جوایز نوبل، تعداد محققان پر استناد دانشگاه براساس اعلام موسسه ارزیابی پژوهشگران پر استناد (Clarivate Analytics)، تعداد مقالات منتشر شده در مجلات Nature و Science، مقاله‌های نمایه شده دانشگاه‌ها در نمایه گسترده استنادی علوم، نمایه استنادی علوم اجتماعی و عملکرد سرانه یک دانشگاه اشاره کرد.

امسال بیش از ۲۰۰۰ موسسه آموزشی توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفت و سرانجام لیست ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان ۲۴ مردادماه توسط نظام ارزیابی شانگهای اعلام شد.

ایران نیز با ۱۱ دانشگاه برتر در رتبه‌بندی ۲۰۲۱ شانگهای توانست صدرنشین دانشگاه‌ها در جهان اسلام شود. در این لیست ۳ دانشگاه علوم پزشکی نیز حضور داشتند.دانشگاه علوم پزشکی تهران با رتبه ۶۰۰-۵۰۱، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با رتبه ۸۰۰-۷۰۱ و دانشگاه علوم پزشکی ایران با رتبه ۹۰۰-۸۰۱ توانستند رتبه اول تا سوم برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را کسب کنند. ایسکانیوز در نظر دارد وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ۵ سال گذشته را در این نظام ارزیابی بررسی کند.

حضور علوم پزشکی ایران برای اولین بار در رتبه‌بندی شانگهای

نمودار زیر وضعیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را در رتبه‌بندی شانگهای طی ۵ سال گذشته نشان می‌دهد:

برترین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ۵ سال گذشته معرفی شدند

با توجه به نمودار فوق می‌توان دریافت رتبه دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۲۱ برابر با ۶۰۰-۵۰۱ بوده است، هر چند این رتبه در فاصله زمانی ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ به ۵۰۰-۴۰۱ رسیده و در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۶۰۰-۵۰۱ برگشته است.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی کشور، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ تغییری نکرده و توانسته رتبه ۸۰۰-۷۰۱ خود را حفظ کند. 

دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به عنوان رتبه اولی نظام ارزیابی شانگهای در ۵ سال گذشته محسوب می‌شود. این دانشگاه توانسته رتبه ۱۰۰۰-۹۰۱ امسال را در این نظام رتبه‌بندی به خود اختصاص دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =