واردات گوشت یخ زده دلیل رکود در بازار دام / مصرف گوشت کشور با گسترش کرونا ۵۰ درصد کاهش یافت

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: انتظار میرفت همانند سال‌های قبل در ایام محرم میزان تقاضا برای خرید دام بالا باشد در حالیکه امسال با کاهش زیاد تقاضا مواجه هستیم که سبب شده با انباشت دام روبرو شویم.

منصور پوریان؛  رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز گفت: فصل پاییز برای ما فصل مهمی است زیرا حدودا ۱۲میلیون راس، پروار میشود که اوج تولید است در حالیکه میزان مصرف پاییز حدود ۶ میلیون راس است در شرایط فعلی به دلیل وجود پاندمی کرونا و شرایط اقتصادی ضعیف مردم، میزان مصرف کاهش یافته است که تنها راه برای اینکه دام در دست دامدار نماند، صادرات است.

پوریان با بیان اینکه کرونا مصرف گوشت را تا ۵۰ درصد کاهش داده است ادامه داد: صنعت دامداری کشور را نباید گرفتار مشکلات همانند صنعت مرغداری کنیم این صنعت پویا و قوی است و بایستی تصمیمات اصولی و درستی گرفته شود. 

وی گفت: وزیر کشاورزی دولت جدید باید این موضوع را مد نظر داشته باشد که صادرات یک ضرورت برای تولید است زیرا با ایجاد بازارهای مختلف تولید از رکود خارج میشود که بتوانیم با رقابت و تعامل با بازارهای خارجی تعادل در تولید را ایجاد کنیم.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام  کشور تصریح کرد: وضعیت کمّی دام کشور بسیار بالاست که موجب نارضایتی دامدار شده است تنها راه خروج از این وضعیت صادرات است که متاسفانه امسال با توجه به شرایط مختلفی مثل خشکسالی، کم آبی و پاندمی کرونا، ۷۵ درصد دام در دست تولیدکننده ماند و به دست مصرف‌کننده نرسید.

وی افزود: انتظار میرفت همانند سال‌های قبل در ایام محرم میزان تقاضا برای خرید دام بالا باشد در حالیکه امسال با کاهش زیاد تقاضا مواجه هستیم که سبب شده با انباشت دام روبرو شویم و از طرفی صادرات نیز ممنوع است.

پوریان تاکید کرد: جمعیت دام سبک کشور حدود ۷۰میلیون راس است که بایستی ۶ میلیون در فصول بهار و تابستان مصرف میشده ولی نشده است متاسفانه از سوی دیگر با واردات گوشت این تعادل در بازار را بر هم ریخته ایم. در شرایط عادی مصرف سرانه کشور حدود ۱ میلیون تن بود که از این رقم فقط ۱۰درصد شامل گوشت‌های وارداتی بود.

رییس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور عنوان کرد: واردات گوشت یخ زده به صنعت دامداری آسیب جدی وارد کرده است، از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که زیرساخت‌های تولید در داخل موجود است پس نیازی به واردات نیست ولی متاسفانه به دلیل سومدیریت ها این بازار دچار چالش جدی شد همانطور که طی چند سال گذشته با افزایش قیمت گوشت هم مواجه بودیم.

پوریان بیان کرد: به دلیل کم آبی و خشکسالی شاهد تلف شدن ۱۰ درصد از دام‌ در کشور بودیم و فشارهایی که بر روی دامدار بوده بسیار بالاست که دولک جدید باید راه حل مناسبی برای این موضوع لحاظ کند.

پایان پیام/

کد خبر: 1107451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =