دفاع بایدن از تصمیم خود برای خروج از افغانستان

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در یک مصاحبه ضمن بیان این که تصور نمی‌کند طالبان تغییر کرده باشند، از تصمیم خود برای خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان علیرغم آشفتگی ایجاد شده و موج انتقادات دفاع کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه روز چهارشنبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» که امروز (پنجشنبه) به صورت کامل پخش شد، در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند طالبان تغییر کرده، گفت: نه، فکر می‌کنم--بگذارید اینطور بگویم: فکر می‌کنم آنها دچار نوعی بحران موجودیتی در این خصوص می‌شوند که آیا می‌خواهند از سوی جامعه بین‌المللی به عنوان دولت قانونی شناخته شوند یا خیر. مطمئن نیستم بخواهند.

بیشتر بخوانید:

بایدن: امکان خروج بدون آشوب از افغانستان وجود نداشت

او در ادامه در واکنش به اظهارنظر «جورج استفاناپولوس» خبرنگار این شبکه که صحبتهایش را قطع کرد و گفت «آن‌ها (طالبان) بیشتر به عقایدشان اهمیت می‌دهند»، پاسخ داد: بله، می‌دهند اما همچنین به این اهمیت می‌دهند که غذا برای خوردن داشته باشند، درآمدی داشته باشند که بتوانند درآمدزایی کنند و اقتصاد را بگردانند. به این اهمیت می‌دهند که آیا می‌توانند جامعه‌ای را حفظ کنند که در واقع می‌گویند برایشان بسیار اهمیت دارد.

بایدن افزود: من روی هیچ یک از اینها حساب نمی‌کنم. اما این بخشی از چیزی است که فکر می‌کنم اکنون در جریان است. فکر نمی‌کنم میتوانستم پیش‌بینی کنم، جورج، یا تو می‌توانستی یا هر کسی دیگر که وقتی ما تصمیم گرفتیم ترک کنیم، آن‌ها مسیر ایمن برای خروج آمریکایی‌ها فراهم کنند.

وی در ادامه علیرغم انتقادها از چگونگی خروج آمریکا از افغانستان و وضعیت آشفته این کشور به دلیل نحوه خروج آمریکا، بار دیگر تأکید کرد که خروج نظامیان آمریکایی را کار درستی می‌داند و گفت که حتی اگر دولت ترامپ در فوریه ۲۰۲۰ در دوحه به توافق صلح با طالبان نرسیده بود، خودش نیروهای آمریکایی را خارج می‌کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص گفت: من سعی می‌کردم بفهمم چگونه می‌توان نیروهای خود را بیرون کشید، بله، زیرا ببین جورج، زمان مناسب برای خروج از افغانستان وجود ندارد. ۱۵ سال پیش مشکل می‌شد، ۱۵ سال بعد از الان هم (مشکل ایجاد می‌شد). انتخاب اصلی این است که آیا من می‌خواهم پسران و دختران شما را برای همیشه در جنگ افغانستان بفرستم؟ فرض کنید آنها (طالبان) مانند گذشته تسلیم شوند. خوب. آیا ما آن زمان آنجا را ترک می‌کنیم؟ ... ما بیش از یک تریلیون دلار هزینه کردیم، جورج، ۲۰ سال (زمان صرف کردیم). زمان مناسب برای خروج وجود نداشت.

بایدن در واکنش به اظهارنظر درباره شکست عظیم اطلاعاتی آمریکا در پیش‌بینی اینکه دولت افغانستان به این سرعت سقوط می‌کند، مدعی شد که گزارش‌های اطلاعاتی که خوانده بود پیش‌بینی می‌کرد که احتمال قوی‌تر این است که سقوط زمانی تا پیش از پایان سال (میلادی) باشد.

وی سپس در توجیه اظهارات پیشین خود که احتمال تسلط طالبان بر کابل را رد کرده بود، بار دیگر همه تقصیر را متوجه نیروهای امنیتی افغانستان که به ادعای او به خوبی آموزش دیده و تجهیز شده بودند و تسلیم شدن آن‌ها و همچنین فرار «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان دانست.

بایدن همچنین در رد انتقادات مخالفان که خیراً گفته‌اند که با نگه داشتن یک نیروی کوچک متشکل از ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی به طور دائم در افغانستان می‌شد از سقوط دولت این کشور جلوگیری کرد، گفت: توافق دوحه قبلاً واشنگتن را ملزم به خروج تا اول ماه مه کرده بود و طالبان پس از امضای توافقنامه صلح ۲۰۲۰ به قول خود عمل کرده و به نیروهای آمریکایی حمله نکرده بودند. اگر می‌گفتم ما می‌مانیم، باید خود را برای باقی ماندن تعداد بسیاری بیشتری از نیروها آماده می‌کردیم.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت که ایالات متحده کنترل فرودگاه کابل را در دست گرفته و اکنون در حال تخلیه شهروندان آمریکایی و کسانی است که به ناتو کمک کردند.

وی اظهار داشت ایالات متحده در روند تخلیه حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار آمریکایی تا مهلت تعیین شده ۳۱ اوت قرار دارد و گفت تخمین زده می‌شود که حدود ۵۰ هزار تا ۶۵ هزار افغان با احتساب خانواده‌هایشان خارج شوند.

بایدن همچنین گفت که طالبانی که برای حاکمیت بر افغانستان قبل از بیستمین سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر بازگشته‌اند، همان‌هایی نیستند که آمریکا و متحدانش در سال ۲۰۰۱ برای سرنگونی آن‌ها مبارزه کردند.

وی سپس باز هم ادعاهای گذشته را درباره به نتیجه رسیدن ماموریت آمریکا در افغانستان تکرار کرد و گفت ایالات متحده توانست اسامه بن لادن را بیاید و القاعده را در افغانستان از بین ببرد. بایدن افزود: اشتباه آمریکا این بود که اجازه داد ماموریت در افغانستان به تدریج به سمت این مفهوم برود که به جای داشتن توانایی ضد تروریسم برای داشتن نیروهای کوچک در آنجا یا در منطقه تا بتوانیم با القاعده در صورت بازسازی مقابله کنیم، تصمیم گرفتیم در زمینه ملت‌سازی فعالیت کنیم. این هیچ وقت برای من معنایی نداشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1107509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =