آنچه باید از فریزر کردن سبزیجات بدانید

استفاده روزانه و تازه از سبزیجات، خواص بسیار بیشتری نسبت به زمانی دارد که در یخچال یا فریزر می‌مانند و مدت زمانی از برداشت آن‌ها بگذرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، استفاده روزانه و تازه از سبزیجات، خواص بسیار بیشتری نسبت به زمانی دارد که در یخچال یا فریزر می‌مانند و مدت زمانی از برداشت آن‌ها بگذرد.

برخی از سبزیجات را نمیتوان در تمام فصول پیدا کرد و یا پیدا کردنشان مقداری سخت است به همین دلیل فریز کردن سبزیجات یک امر متداول است اما آیا سبزیجات به صورت فریز شده خاصیت خود را از دست نمی دهند؟

سبزیجات یکی از مهم ترین گروه‌های غذایی است که باید حتما در برنامه غذایی ما وجود داشته باشد، اما متاسفانه بیشتر ما از آن غافل هستیم. بیشتر بزرگسالان باید روزانه 2 فنجان میوه و 2.5 تا 3 فنجان سبزیجات بخورند (توصیه می شود مردان باید سبزیجات بیشتری مصرف کنند)، اما فقط 9٪ بزرگسالان مقدار توصیه شده سبزیجات و فقط 12٪ میوه کافی را دریافت می کنند.

سبزیجات مملو از مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. در این بین ما  بسیاری از سبزیجات را به صورت منجمد یا فریز شده مصرف می‌کنیم، اما آیا سبزیجات منجمد می توانند به ما در تأمین نیازهایمان کمک کنند؟

سبزیجات یخ زده و صرفه جویی در وقت

نگه داشتن سبزیجات در فریزر باعث می‌شود که به جای غذاهای حاضری از آن‌ها پخت غذاهای سریع استفاده کنید، اینطور هم کار تهیه غذا ساده‌تر می‌شود و هم کمتر از غذای حاضری استفاده می‌شود و به همین دلیل برای کارمندان و کسانی که وقت زیادی برای آشپزی ندارند گزینه‌ای مطلوبی است.

تنوع خوراکی‌ها با نگهداری آن‌ها در فریزر

علیرغم اینکه دیگر مانند گذشته در فصول مختلف سال کمبود میوه‌ها چندان وجود ندارد و میوه و سبزیجات مختلف در همه فصول سال یافت می‌شوند، اما میوه‌های غیر فصلی قیمت بالاتری دارند چرا که هزینه نگهداری و فریز کردن صنعتی آن‌ها به قیمت مصرف کنند اضافه می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید با نگهداری برخی سبزیجات و میوه‌ها در یخچال فریزر خودتان در فصولی که قیمت این میوه‌ها افزایش پیدا می‌کند از آن‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از میوه‌های منجمد اسموتی و شیک‌های مختلف تهیه و میل کنید. انواع سالادها و ماست‌های هم‌زده نیز از جمله گزینه‌های شما برای استفاده از میوه‌های یخ زده است.

چه زمانی باید محصولات منجمد را انتخاب کنیم؟

با نزدیک شدن به زمستان، تولید محصولات تازه در بسیاری از کشورها محدود یا گران است و این چیزی است که بسیاری از ما را مجبور می کند به گزینه های کنسرو شده یا منجمد روی بیاوریم.
می‌پرسید چرا این طور است؟ به این خاطر که میوه‌ها و سبزیجاتی که برای منجمد کردن انتخاب می‌شوند، در اوج رسیدن پردازش می شوند، زمانی که معمولاً بیشترین مواد مغذی را دارند.

در حالی که اولین مرحله از انجماد سبزیجات (سفید کردن آنها در آب گرم یا بخار برای از بین بردن باکتری ها و متوقف کردن آنزیم های تجزیه کننده مواد غذایی) باعث تجزیه برخی مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین های گروه B می شود، سبزیجات را در حالت نسبتاً غنی از مواد مغذی نگه می‌دارد.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که تفاوت قابل توجهی در محتوای ویتامین بین سبزیجات منجمد و تازه وجود ندارد. بعلاوه، هنگامی که اختلاف اندکی مشاهده شد، در بیشتر موارد غلظت مواد مغذی سبزیجات منجمد بالاتر از نمونه های تازه آنها بود.

سبزیجات فریزری و تنوع خوراکی‌ها

شما با فریز کردن سبزیجات و میوه‌ها، انباری از خوراکی‌های خوشمره‌ای دارید که ممکن است در فصل‌های مختلف کمیاب باشند. همین به شما فرصت می‌دهد تا با ترکیب کردن آن‌ها یا افزودن‌شان به خوراکی‌های دیگر، انتخاب‌های نامحدود داشته باشید.

می‌توانید با میوه‌های یخ زده، اسموتی‌های مختلف، ماست‌های میوه‌ای متنوع و انواع سالادها استفاده کنید. همچنین ترکیب بسیاری از آن‌ها با کمی جو دو سر و شیر و مقداری عسل، یک میان وعده مقوی را برای شما می‌سازند.

پس با توجه به تمام موارد گفته شده، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که فریز کردن میوه و سبزیجات نه تنها مضر نیست و ارزش غذایی آن‌ها را کم نمی‌کند، بلکه یک راه حل مفید برای تازه نگه‌داشتن مواد خوراکی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1107598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =