سوءاستفاده برخی معاونان فرهنگی از خلاهای قانونی

عضو شورای نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی وزارت علوم، گفت: برخی از معاونان فرهنگی طبق آیین‌نامه‌های این وزارتخانه عمل نکرده و از خلاهای قانوی سوءاستفاده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، به گفته برخی از دانشجویان، آیین نامه نظارت بر فعالیت انجمن‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط برخی از معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود. مثلا گاهی شرایط تحصیلی کاندیداها برای انتخابات انجمن‌ها عین واقعیت نیست، به این معنا که سنوات تحصیلی کاندیداها توسط کارشناسان یا معاونان فرهنگی به صورت صوری به وزرات علوم، ارسال می‌شود.

در این راستا، علی شفیع‌زاده در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به نحوه برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: متاسفانه آیین‌نامه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری برای فعالیت انجمن‌های علمی، خلاهای بسیاری دارد و برخی از معاونان فرهنگی یا دانشجویان از وجود این خلاها در قانون، سوءاستفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق آیین‌نامه‌ وزارت علوم، فردی که کاندیدای انتخابات اتحادیه‌های علمی-دانشجویی می‌شود، نباید در حال سپری کردن سال آخر تحصیل خود باشد؛ اما برخی از دانشگاه‌ها که اسم آنها را بیان نمی‌کنم، این موضوع را رعایت نکرده و به دروغ نامه‌هایی را برای وزرات علوم ارسال می‌کنند. در واقع در انتخابات اتحادیه‌های انجمن‌های علمی مرتکب تقلب می‌شوند.

عضو شورای حمایت و نظارت بر انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی-دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: فعالیت انجمن‌های علمی تحت نظر معاونان فرهنگی یا کارشناسان مربوطه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. برخی از این کارشناسان مربوطه نامه صوری به وزارت علوم ارسال می‌کنند که کاندیدا معرفی شده، دانشجوی سال آخر نیست یا دبیر انجمن علمی در دانشگاه است. در صورتیکه بسیاری از کاندیداها عضو شورای مرکزی انجمن‌های علمی بودند.

وی اضافه کرد: برخی از دانشگاه‌ها به کارکنان یا معاونان وزارت علوم، خدماتی را ارائه می‌دهند، در نتییجه این وزارتخانه نیز در تایید اطلاعات دانشجویان معرفی شده از سوی این دانشگاه‌ها، سختگیری نمی‌کند. البته متاسفانه دانشجویان این موضوعات را به سادگی نمی‌توانند ثابت کنند.

ناهماهنگی دانشگاه‌ها در زمان برگزاری انتخابات

شفیع‌زاده درباره زمان برگزاری انتخابات اتحادیه‌های انجمن‌های علمی وزارت علوم عنوان کرد: طبق آیین نامه انتخابات اتحادیه‌ها بهمن و اسفندماه هر سال برگزار می‌شود. 

این فعال دانشجویی اضافه کرد: انتخابات دفاتر انجمن‌های علمی به علت نبود هماهنگی بین دانشگاه‌ها، در بازه‌های زمانی مختلف برگزار می‌شود. دفاتر در ماه‌های مهر، آبان یا اردیبهشت‌ماه برای انتخابات اقدام می‌کنند به این معنا که اصلا هماهنگی وجود ندارد.

وی با تاکید براینکه آیین‌نامه وزارت علوم دانشگاه‌ها را ملزم به برگزاری انتخابات در تاریخ مشخص کرده است، گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها از این آیین‌نامه تبعیت نمی‌کنند. 

شفیع‌زاده مطرح کرد: دفاتری که انتخابات خود را در اردیبهشت‌ماه برگزار کردند، می‌توانند در انتخابات اتحادیه‌ها در اسفندماه سال بعد شرکت کنند. این موضوع که بر خلاف قوانین بوده، چندسالی است که در دانشگاه‌ها وجود دارد.

این دانشجوی دانشگاه تهران با ذکر مثالی عنوان کرد: مثلا دبیر انجمن علمی دانشگاهی که تنها 2 ماه به اتمام دوره‌اش زمان دارد، در انتخابات اتحادیه‌ها شرکت می‌کند. حال اگر فرد سمت خوبی گرفت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و در غیر این‌صورت فعالیت نمی کند و اتحادیه منفعل می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو دستگی در وزارت علوم وجود دارد، گفت: کارکنان این وزارتخانه که استخدام رسمی هستند، به خوبی فعالیت نمی‌کنند و برای آنها حل مشکلات دانشجویان اهمیتی ندارد. همچنین بیشتر این کارکنان هیچ تجربه‌ای از حوزه کاری خود ندارند یا رشته تحصیلی آنها مرتبط با نوع فعالیتشان نیست.

شفیع‌زداه در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگه کارکنانی که قراداد آنها پیمانی است، وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1107608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =