بخش زیادی از فارغ التحصیلان وارد بازار کار نمی‌شوند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌گوید بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان در تمامی مقاطع، جذب بازار کار نمی‌شوند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد. درواقع وزیر علوم دولت سیزدهم باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، جواد شکرالهی مغانی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره اولویت‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: چالش‌های وزارت علوم همواره مشخص بوده است و چندان به تغییر دولت‌ها ارتباطی ندارد؛ به عنوان مثال موضوع اشتغال دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی، همواره یکی از مشکلات مهم نظام آموزش عالی بوده است که هنوز حل و فصل نشده است.

وی افزود: حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و تربیت دانشجویان کارآفرین، همواره یکی از چالش‌های وزارت علوم بوده و خواهد بود. درحال حاضر دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان کارآمد تربیت نمی‌کنند و نمی‌توانند بلافاصه وارد بازار کار شوند؛ به همین دلیل وزارت علوم در دولت سیزدهم باید توسعه آموزش‌های عملی و کاربردی در قالب شرکت‌های دانش بنیان را در دستور کار قرار دهد. البته این موضوعات معطوف به یک دولت نیست بلکه مسائل مهمی است که باید در تمامی دولت‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

شکرالهی مغانی با اشاره به کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان، ادامه داد: دولت‌های یازدهم و دوازدهم در این ۸ سال آنچنان که باید و شاید نتوانستند زمینه اشتغال آفرینی برای فارغ تحصیلان موفق باشد. البته باید گفت که توسعه شرکت‌های دانش بنیان و راه‌اندازی چندین پارک علم و فناوری، از جمله مواردی بود که در این دولت انجام شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: درحال حاضر بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان در تمامی مقاطع، جذب بازار کار نمی‌شوند؛ البته باید توجه داشته باشیم که مسائل اقتصادی مانند رکود تولید نیز از جمله موضوعاتی بوده است که منجر به کمبود بازار کار برای فارغ التحصیلان شده است؛ اما به طور کلی دانشجویان ‌می‌توانند براساس آموزش‌هایی که در دوران تحصیل دیده‌اند، برای خودشان بازار کار درست کنند که متاسفانه این مسئله هنوز در دانشگاه‌ها ساماندهی نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت‌ها توجه چندان زیادی به مطالبات اولیه دانشجویان مانند غذا و خوابگاه و... ندارند، گفت: بنظر بنده این درست نیست که به مطالبات دانشجویی هیچ توجهی نشده و در مقابل به موضوعات پژوهشی توجه زیادی شده است. بلکه تمامی حوزه‌ها در سطح یکسان بوده و پیشرفت چندانی در تمامی حوزه‌ها حاصل نشده و انتظارات جامعه برآورده نشده است.

شکرالهی مغانی با بیان اینکه موضوع سرمایه، حرف اول را در مسائل دانشجویی می‌زند، تاکید کرد: آسایش و آرامش دانشجویان و به طور کلی رسیدگی به مسائل آن‌ها، نیازمند سرمایه است و قطعا اگر به این مسائل به خوبی رسیدگی نشده، به دلیل نبود سرمایه بوده است. البته ناگفته نماند که در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی شاهد جهش بوده‌ایم و رده‌های پنج و شش، به یک الی دو رسیده است. از لحاظ کمی نیز نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ درصد به ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی اضافه شده است که البته تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =