بحران سوخت در لبنان / چه کسی پول سوخت فروخته شده به لبنان را به ایران می‌پردازد؟

بحران سوختی لبنان در ماه‌های اخیر شدت گرفته و امروز ذخایر بنزین این کشور تمام شد اما برخی در داخل این کشور با خرید سوخت از ایران مخالفت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ لبنان در ماه‌های گذشته به دنبال تشکیل نشدن دولت و بحران ارزی دچار کمبود جدی سوخت شده و صبح امروز اتحادیه سوخت این کشور اعلام کرد که مخازن بنزین تمام شده‌اند و اوایل هفته بنزینی نخواهد بود.

این بحران کشور را دچار مشکلات فراوان کرده و هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه در لبنان نسبت به خطر افتادن جان مردم لبنان هشدار داده و تأکید کرده است که به دلیل کمبود سوخت، ارائه خدمات بهداشتی و آبرسانی به میلیون‌ها نفر با مشکل جدی مواجه شده است.

به دنبال این بحران روز پنجشنبه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز عاشورای خود اعلام کرد که «کشتی‌های حامل سوخت خریداری شده از ایران تا ساعاتی دیگر به سوی لبنان حرکت می‌کنند. کشتی اول حامل گازوئیل است چون اولویت بیشتری دارد، ان شاء الله این کشتی‌ها به سلامت به لبنان می‌رسند».

این خبر واکنش‌های بسیار زیادی را در داخل و خارج از ایران و لبنان به دنبال داشت اما عجیب‌ترین آن مخالفت «سعد الحریری» با این امر با وجود بحران کشورش است.

الحریری در توییتی در مخالفت با خرید سوخت از ایران نوشته است که «آیا آنچه صبح امروز درباره رسیدن کشتی‌های ایرانی شنیدیم یک مژده خوشحال‌کننده برای لبنانی‌هاست یا یک اعلام جنگ خطرناک در خصوص وارد کردن لبنان به جنگ‌های داخلی و خارجی؟

حزب‌الله می‌داند که بحران سوخت لبنان ناشی از قاچاق عامدانه (به سوریه) برای خدمت به نظام سوریه است. مؤثرترین حالت آن است به جای منت گذاشتن بر سر لبنانی‌ها با دریافت مازوت ایران، قاچاق متوقف شود».

البته لازم به ذکر است این قاچاق ارتباطی با حزب‌الله و جنگ سوریه نداشته و بنابر گزارش «واشنگتن پست» فرایند قاچاق مسئله جدیدی نیست، به طوریکه قاچاق از دو طرف انجام می‌شده است و مواد مخدر، سلاح، مواد غذایی، قاچاق انسان و سوخت همواره در جریان بوده است و تلاش‌ها برای توقف قاچاق موفقیت‌آمیز نیست.

بحران سوخت در لبنان / چه کسی پول سوخت فروخته شده به لبنان را به ایران می‌پردازد؟

مخالفت با این اقدام تنها به خود لبنان محدود نشده و برخی در ایران نیز با فروش سوخت مخالفت کرده‌اند و با اشاره به ورشکسته شدن دولت لبنان نسبت به پرداخت پول سوخت به ایران شبهه وارد کرده‌اند.

این افراد که می‌گویند مخالفتی با فروش نفت به لبنان ندارند، معتقدند که دولت لبنان ورشکسته است و آه در بساط ندارد که بابت خرید مشتقات نفتی به صادرکنندگان بپردازد بنابراین، لازم است که مسئولان جمهوری اسلامی به طور شفاف به مردم توضیح دهند که گازوئیل بارگیری شده و سایر محصولات نفتی که قرار است به لبنان صادر شود، تحت چه نوع قراردادی انجام می‌گیرد.

برخی نیز با کنایه گفته‌اند که آیا سوخت به لبنان فروخته شده است؟ اگر فروش بوده دولت ورشکستۀ لبنان از چه منبعی می‌خواهد بهای آن را بپردازد؟ یا اینکه هبه داده شده است؟ اگر هبه است با کدام مجوز، دارایی‌های مردمِ  تحت فشار ایران به کشور دیگری اهدا می‌شود؟

هرچند اهداف مطرح کردن این شایعات از پیش مشخص است اما لازم به توضیح است که بنابر اخبار منتشر شده و رسمی محموله‌های ارسالی به لبنان، به طور کامل از سوی گروهی از تجار شیعه لبنانی خریداری و  شده و هزینه آن پرداخت شده و از لحظه بارگیری به عنوان مایملک آن‌ها محسوب می‌شود.

به همین دلیل است که سید حسن نصرالله در سخنرانی خود در هشدار خود به آمریکا و رژیم صهیونیستی این کشتی‌ها را از زمان حرکت خاک لبنان قلمداد و اعلام کرد «کسی وارد چالش نشود چون این امر با عزت ملت ما گره خورده است».

این اقدام هرچند در داخل لبنان و ایران با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد اما به نظر می‌رسد نگرانی‌های زیادی برای آمریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است به طوری که پس از خرید نفت از ایران، نهاد ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که واشنگتن قبول کرده است گاز از مصر به اردن منتقل و برای تولید برق صادراتی به لبنان از آن استفاده و انتقال گاز از مصر به لبنان برای حل مشکل سوخت لبنانی ها تسهیل خواهد شد و مذاکرات با بانک جهانی برای تامین هزینه خرید گاز مورد نیاز لبنان نیز در جریان است.

همچنین کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد کرد «تهدیدات «سیدحسن نصرالله» درباره کشتی ایرانی که به سوی لبنان در حرکت است به شدت برای سران رژیم صهیونیستی نگران کننده است».

دیگر رسانه‌های صهیونیستی نیز روانه شدن کشتی حامل سوخت ایران به سوی لبنان را یک تغییر استراتژیک مهم از سوی حزب الله در مواجهه با رژیم اشغالگر به شمار آوردند.

با یک حساب و کتاب ساده می‌توان فهمید که فروش سوخت ایران به لبنان برای هر دو کشور سودمند است اما مخالفت‌های برخی جریانات در داخل این دو کشور با این اقدام تعجب‌برانگیز بوده و دلیل این مخالفت محل سؤال است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =