یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/ دستیاران پزشکی دانشجو هستند یا نیروی کار؟

وزارت بهداشت کارورزان و دستیاران پزشکی را در جایی بین زمین و آسمان نگه داشته؛ اگر این افراد نیروی کار محسوب می‌شوند پس چرا وضعیت بیمه و ساعت کاری آنها مشخص نیست و اگر هم دانشجو تلقی می‌شوند چرا وظایف سنگینی به آنها سپرده می‌شود؟

یه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اگر روزی ۱۰ ساعت هم کار کنید، با احتساب تعطیلی روزهای جمعه ۱۱۴ ساعت زمان دارید که استراحت کنید، درس بخوانید، غذا بخورید و با خانواده وقت بگذرانید. اما گروهی از دانشجویان پزشکی که این روزها در خط مقدم کرونا شجاعانه می‌جنگند، تنها ۶۰ ساعت در هفته را فرصت دارند که به همه کارهایشان برسند و البته درس هم بخوانند.

این روزها ساعات کاری کارورزان به ۱۰۰ ساعت و ساعات کاری دستیاران به بیش از ۱۰۰ ساعت هم می‌رسد. اگر هر دوره حضور آنان در بیمارستان ۲ سال هم طول بکشد، ۴ هزار و ۸۰۰ ساعت عمر دستیاران و کارورزان پزشکی در بیمارستان‌ها می‌گذرد.

کارورزان و دستیاران تخصصی پزشکی نسبت به ساعات کاری خود اعتراض دارند و بارها گلایه‌های خود را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرده‌اند. ایسکانیوز در روز گذشته به حقوق پایین دستیاران و کاروزان پزشکی پرداخت، امروز در نظر داریم به بررسی ساعات کاری آنان که از ساعات استاندارد نیز فراتر می‌رود، بپردازیم.

ابرقهرمانانی در لباس پزشک

بر اساس ماده ۳۵ آیین‌نامه دستیاری، حداقل ساعات کاری  در دوره‌های دستیاران از شنبه تا چهارشنبه ۹ ساعت و برای روزهای پنجشنبه ۵ ساعت در نظر گرفته شده است. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت حداقل ساعات کاری دستیاران تخصصی پزشکی در بیمارستان ۵۰ ساعت در هفته(بدون کشیک) است  اما برخی از رزیدنت‌ها در تماس با ایسکانیوز مدعی شدند که تعداد کشیک‌هایشان از سقف ۱۲ کشیکی که در آیین‌نامه تعیین شده فراتر می‌رود و به ۱۵ کشیک می‌رسد. این افراد بیش از از ۱۰۰ ساعت در هفته را در بیمارستان‌ها حضور دارند.

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/ دستیاران پزشکی دانشجو هستند یا نیروی کار؟

 همچنین ماده ۲۸ آیین‌نامه کارورزی پزشکی  از حداکثر ۱۰ شب کشیک در هر ماه حکایت دارد اما برخی از کارورزان مدعی هستند که ساعات کاری آنان به همراه روزهای کشیکی که در بیمارستان می‌گذارنند، به حدود ۱۰۰ ساعت در هفته می‌رسد.

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/ دستیاران پزشکی دانشجو هستند یا نیروی کار؟

این در حالی است که در ماده ۲ آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت،  میزان ساعت کار کارکنان ۴۴ ساعت در هفته ذکر شده است.  با این حال اگر پرستار استخدامی یک بیمارستان، در شیفت شب یا روزهای تعطیل در بیمارستان حضور داشته باشد، ساعات حضور او از شیفت کارش‌اش کم خواهد شد. از طرفی هر ساعت حضور پرستار در شیفت شب ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه در نظر گرفته می‌شود.

یک بام و دو هوای وزارت بهداشت/ دستیاران پزشکی دانشجو هستند یا نیروی کار؟

اما ساعت کاری کارورزان و دستیاران پزشکی دو برابر پرستاران است و تسهیلات روزهای تعطیل و شیفت شب را نیز دریافت نمی‌کنند.

استخوان لای زخم گذاشتن‌های وزارت بهداشت

مینا یکی از دستیاران تخصصی پزشکی است که نسبت به ساعات کاری خود در بیمارستان گلایه دارد. او بر این باور است:  پرستار پس از یک شیفت ۲۴ ساعتی تعطیل می‌شود اما کارورزان و دستیاران پس از ۲۴ ساعت کشیک نیز باید در روز آینده و تا انتهای ساعت کاری در محل کار خود حضور داشته باشند.

کار آسانی نیست که هم دانشجو باشید و هم ۳۳ ساعت مداوم در بیمارستان به  بیماران رسیدگی کنید. در چنین شرایطی فشار جسمی و روحی  پزشکان افزایش پیدا می‌کند همچنین احتمال خطا نیز بیشتر می‌شود. تصور کنید علاوه بر این موارد، استرس درس و پاسخگویی به سوالات اساتید هم نیز از جمله مواردی است که باید برای آن زمان بخرند.

 مینا در این باره می‌گوید: ممکن است اساتید از این دانشجویان سوالات علمی بپرسند و بگویند چرا چنین اقدامی را برای فلان مریض انجام دادی؟ در چنین شرایطی دانشجو باید به سوالات اساتید به درستی پاسخ دهد. تصور کنید یک کارورز یا دستیار پزشکی ۲ تا ۳ ساعت در شبانه روز برای خودش فرصت داشته باشد که باید آن را صرف مطالعه دروس کند تا بتواند به سوالات اساتید پاسخ دهد.

در این روزها اگر برخی دستیاران و کارورزان پزشکی به هر دلیلی نتوانند در بیمارستان‌ها حاضر باشند،  ممکن است روند درمان بیماران دچار مشکل شود. از طرفی اگر خطایی از این دانشجویان سر بزند، امکان شکایت کردن ازآن‌ها  وجود دارد. در این بین، استخوان لای زخم گذاشتن‌های وزارت بهداشت تمامی ندارد و تکلیفش  با خودش مشخص نیست. اگر دستیاران و کاروزان پزشکی نیروی کار محسوب می‌شوند، چرا وضعیت بیمه و ساعت کاری آنها مشخص نیست؛ اگر هم دانشجو تلقی می‌شوند چرا چنین وظایف سنگینی را بر دوش آنان گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =