رابطه با چین باعث بی‌اثر شدن تحریم‌ها و حل پرونده هسته‌ای خواهد شد / رفع تحریم‌ها در دستور کار دولت سیزدهم

کارشناس سیاست خارجی اظهار کرد: اگر بتوانیم روابط خود را با چین تنظیم و سند همکاری 25 ساله را نهایی و اجرا کنیم، و تحریم‌ها بی‌اثر شده و و آمریکا با مشاهده این امر در مذاکرات هسته‌ای نیز کوتاه خواهد آمد.

«ابوالفضل صدقی» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ درباره رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه سیاست خارجی گفت: نگاه دولت پیشین بیشتر به سوی غرب بود، آمریکا را کدخدا دانسته و تصور می‌کرد اگر می‌خواهد مشکلات اقتصادی کشور را رفع کند، باید با این کشور به توافق برسد.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه نتیجه این رویکرد کنار گذاشتن چین بود افزود: چین با شیوه‌های مختلفی سعی در برقراری ارتباط داشت اما حتی زمانی که رئیس جمهوری این کشور در زمان دولت سابق به ایران سفر کرد، مورد استقبال مناسبی قرار نگرفت و نتیجه این عملکرد و نگاه به غرب اکنون مشهود است.

صدقی با بیان اینکه دولت سیزدهم باید نگاهی متوازن در سیاست خارجی داشته باشد ادامه داد: دستگاه دیپلماسی باید بتواند با کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی، هند، چین، روسیه و به ویژه کشورهای همسایه رابطه برقرار کند.

وی مشکل اصلی کشور را اقتصاد دانسته و گفت: آمریکا کشور را تحت تحریم‌های شدید و فشار حداکثری قرار داده است و برای مقابله با آن دو راه پیش روی ماست؛ امتیاز دادن به ایالات متحده یا خنثی کردن تحریم‌ها.

این کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه در صورت خنثی کردن تحریم‌ها، دیگر این روش برای ایران جواب نداده و آمریکا عقب خواهد نشست اظهار کرد: در داخل کشور راه‌حل توجه به اقتصاد مقاومتی و برداشتن موانع تولید و در خارج ایجاد توازن از طریق ارتباط با قدرت‌های دیگر دنیا مانند چین است.

صدقی ادامه داد: اگر بتوانیم روابط خود را با چین که دارای تکنولوژی‌های پیشرفته و یک ابرقدرت اقتصادی در دنیا است تنظیم و سند همکاری 25 ساله را نهایی و اجرا کنیم، با توجه به نیاز بسیار زیاد این کشور به انرژی و توان ایران در تأمین آن، محاسبات غرب در موضوع تحریم بر هم خورده و آمریکا با مشاهده این امر در مذاکرات هسته‌ای نیز کوتاه خواهد آمد.

وی با بیان اینکه نباید همچون گذشته که همه چیز به غرب گره خورده بود، تمام توجهمان معطوف به چین شود افزود: با این وجود باید توجه کنیم که چین یکی از کشورهای مهم و تأثیرگذار در دنیاست و دولت سیزدهم باید توجهی ویژه به آن داشته باشد و دیدار رئیس جمهوری چین با سید ابراهیم رئیسی نشان می‌دهد که جهت‌گیری دولت ایران به سمت شرق است.

طالبان تهدیدی برای ایران و چین است

این کارشناس سیاست خارجی درباره تأثیر بحران افغانستان در روابط ایران و چین که در همسایگی با این کشور قرار دارد گفت: اگر طالبان بخواهد تهدیدی برای منطقه ایجاد کند، از آنجا که ایران، چین و روسیه دارای دلیل منافع مشترک در این زمینه بوده و امنیت افغانستان اهمیتی ویژه‌ای برای این سه کشور دارد، با آن مقابله خواهند کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند با همکاری چین طالبان را کنترل کند افزود: این دو کشور تلاش می‌کنند مانع تهدیدات امنیتی طالبان برای مرزهای خود شوند و با توجه به شکست آمریکایی‌ها در افغانستان، ایران، چین و روسیه می‌توانند در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

این کارشناس سیاست خارجی درباره آینده برجام در دولت سیزدهم گفت: در این دولت همانگونه که رئیس جمهوری در سخنرانی‌های خود گفته است، برداشتن تحریم‌های ظالمانه و حل مشکلات در دستور کار قرار دارد اما ایران دیگر در مذاکراتی که منجر به برداشته شدن تحریم‌ها نشده و کشور را معطل کند شرکت نخواهد کرد.

صدقی ادامه داد: برجام در دولت قبلی به امضای ایران و 5+1 رسید اما آمریکا آن را نقض کرده و از آن خارج شد، بنابراین این کشور باید به توافق حاصل‌شده بازگردد و تحریم‌ها را برداشته و ایران آن را راستی‌آزمایی کند.

وی با بیان اینکه هیچ موضوع دیگری فراتر از برجام برای مذاکره وجود ندارد افزود: جمهوری اسلامی ایران مذاکره در حوزه منطقه‌ای و موشکی و خلع سلاح را برای بازگشت آمریکا به برجام نخواهد پذیرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =