مردم آمریکا حامی خروج از افغانستان بودند

استاد دانشگاه واشنگتن‌دی‌سی با اشاره به انتقادهای تندی که در داخل آمریکا به تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان می‌شود، اظهار کرد: تا چند ماه آینده این مسئله از اولویت‌های ذهنی مردم آمریکا محو خواهد شد؛ مگر اینکه حادثه فاجعه‌باری در افغانستان رخ دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، پس از تصمیم بایدن مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و اقدام سریع برای تخلیه این کشور، انتقادهای بسیار تندی در داخل آمریکا –به ویژه توسط جمهوری خواهان- نسبت به این تصمیم انجام شد. تا جایی که دونالد ترامپ –رییس جمهور پیشین آمریکا- آن را یک «شرمساری بزرگ» برای آمریکا و «بدترین تصمیم» خواند. جورج بوش نیز قبلا از تصمیم بایدن انتقاد کرده بود. به اعتقاد دکتر «جان کالابرس» -استاد دانشگاه «امریکن» واشنگتن دی سی- جامعه آمریکا در حال حاضر کاملا دو قطبی شده و هر مسئله حتی کوچک هم به یک اختلاف بزرگ در این کشور تبدیل می‌شود. از نظر وی، جمهوری خواهان تلاش می‌کنند از این تصمیم بایدن برای بی‌اعتبار کردن او استفاده کنند و رسانه‌های آمریکایی نیز در همین راستا قدم برمی‌دارند.

این درحالی است که به گفته این استاد آمریکایی، بر اساس نظرسنجی‌های قبلی که در مورد خروج نیروهای این کشور از افغانستان انجام شده بود، مردم از آن حمایت کرده بودند؛ بنابراین، آنطور که دکتر کالابرس می‌گوید: این انتقادها مقطعی است و به مرور فروکش خواهد کرد.

بخش دوم گفتگو با «دکتر جان کالابرس» بدین شرح است:

- همانطور که می‌دانید، خروج ناگهانی آمریکا از افغانستان، موجب پیش‌روی سریع طالبان شده است؛ تا جایی که برخی معتقدند گویا توافقی پشت پرده بین طالبان و ایالات متحده صورت گرفته است. به طور کلی نخبگان سیاسی آمریکا و افکار عمومی چه دیدگاهی در این خصوص دارند؟

طبقه سیاسی آمریکا و عموم مردم به شدت دو قطبی شده‌اند. به نظر می‌رسد تقریبا در همه مسائل -حتی موضوعات اقلیمی- اختلاف نظر شدید وجود دارد. متاسفانه جمهوری خواهان) از ترامپ وحشت دارند. بنابراین، همچون طوطی حرف‌های او را تکرار می‌کنند. ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان در مورد افغانستان واکنش‌های تندی نشان می‌دهند و از سقوط ناگهانی اردوی ملی و دولت کابل به عنوان راهی برای بی‌اعتبار کردن بایدن و پیر و بی‌کفایت جلوه دادن او استفاده می‌کنند. آنها در خصوص بازسازی مجدد القاعده نگران هستند، سقوط کابل را با سقوط سایگون[1] مقایسه و دولت را به ورشکستگی اخلاقی متهم می‌کنند؛ زیرا افغان‌هایی را که به سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی کمک کرده‌اند را رها کرده است. رسانه‌ها نیز در منعکس کردن این روایت مشارکت داشته‌اند. شاید تقصیری هم نداشته باشند؛ زیرا طی سال‌ها خبرنگاران آنها توسط از همین افغان‌های محلی کمک می‌گرفتند که اکنون باید تحت حاکمیت طالبان زندگی کنند.

با همه این تفاسیر، من سه نکته در این ارتباط ارائه می‌دهم. نخست اینکه، تازه یک هفته از سقوط کابل می‌گذرد. بنابراین، بسته به نحوه تخلیه در چند هفته آینده و عملکرد دولت بایدن، احتمالا قیل و قال‌های الکی فروکش خواهد کرد. دوم اینکه، مردم آمریکا قبل از سقوط کابل با قاطعیت از خروج نیروهای آمریکایی حمایت کردند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حمایت اکنون تا حدی کاهش یافته است، اما من فکر می‌کنم [حمایت از خروج] دوباره افزایش خواهد یافت. سوم اینکه آمریکایی‌ها نیز مانند همه شهروندان عادی در همه جای دنیا، بیش از هر چیزی نگران زندگی روزمره خود هستند (به عنوان مثال: قیمت غذا و بنزین، بازگشت کودکان به مدرسه، آینده شغلی و غیره). بنابراین، تا چند ماه آینده این مسئله از اولویت‌های ذهنی آنان محو خواهد شد؛ مگر اینکه حادثه فاجعه‌باری در افغانستان رخ دهد که مستقیما بر آنها تاثیر بگذارد.

 

[1] پایتخت ویتنام جنوبی

انتهای پیام/

کد خبر: 1107794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =