ایران خواستار تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان شد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان خواستار تشکیل دولتی فراگیر، شفاف و پاسخگو در افغانستان شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران حاضر شد.

خطیب‌زاده گفت: ایران آخرین تحولات و رویدادها را از نزدیک دنبال کرده و با همه طرف‌ها در ارتباط بوده است.

وی در ادامه خواستار تشکیل دولتی فراگیر، شفاف و پاسخگو در افغانستان شد.

خطیب‌زاده گفت: ما همه طرف‌ها را به گفتگو و خویشتنداری دعوت می کنیم... ترکیب دولت باید ترکیب جمعیت را نمایندگی کند. تلاش کرده‌ایم که اختلاف‌ها و شکاف‌ها را کم کنیم و به این تلاش‌ها ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت که وزیر خارجه پاکستان روز پنجشنبه به ایران سفر خواهد کرد که موضوع اصلی سفر روابط دوجانبه و موضوع افغانستان خواهد بود.

وی درباره گفتگوهای ذیل برجام در وین، با اشاره به تغییر و تحولات در قوه مجریه کشورمان گفت: مواضع حاکمیتی ایران همان مواضعی است که همواره اعلام کرده ایم. طرف‌های مقابل نباید دچار سوءمحاسبات شوند. رفع موثر تمامی تحریم‌های آمریکا و پایبندی طرف‌های دیگر برجام به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است. تاریخ پس از اطمینان از تغییر و تحولات و طرف‌های ما در 1+4 اعلام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره ارسال سوخت به لبنان گفت: تجارت عادی در حوزه مشروعی مثل حوزه انرژی یک تصمیم بسیار عادی هست. بر اساس تصمیم خودمان و اعلام نیازی که توسط دوستانمان و مشتری‌ها اعلام می شود ما نفت‌مان را می‌فروشیم. ما قطعا نمی ‌توانیم درد و رنج برنامه ریزی شده علیه مردم لبنان را ببینیم... ما به عنوان کشوری که سال‌ها تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا بوده‌ایم، می‌دانیم برخی از این کشورها دچار اعتیاد به تحریم هستند و از درد و رنج کشورهای دیگر استفاده‌های خود را دارند. ایران در کنار دیگر کشورها اجازه نمی‌دهد نظام سلطه چنین اقداماتی را در منطقه صورت دهد.

وی در ادامه گفت: ما تلاش می‌کنیم که گفتگوهای وین گفتگوهای معناداری باشد، اگر طرف‌های دیگر به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن گفت که «در این سفر هیچ بحث مربوط به میانجیگری مطرح نبوده است».

خطیب‌زاده در ادامه گفت: اینکه زمان جدید گفتگوها در وین تنظیم شود، یک امر طبیعی است. اما زمان به نفع برجام نیست.

وی درباره اجلاس همسایگان در بغداد گفت: قطعا ما در سطح و کیفیتی که تصمیم خواهیم گرفت شرکت خواهیم کرد. باید ببینیم که جزئیات چه هستند و متناسب با آن شرکت خواهیم کرد. ما نقش منطقه‌ای عراق را قابل توجه می‌دانیم.

کد خبر: 1107941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =