پاس‌کاری و تبعیض، پاسخی در برابر تقاضای واکسن دانشجویان!

دانشجویان دانشکده کاسپین دانشگاه تهران برای دریافت واکسن، بین مرکز بهداشت رضوانشهر و سامانه واکسیناسیون این دانشگاه سرگردان هستند.

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اوایل مردادماه بود که مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وعده واکسیناسیون عمومی را برای کارکنان، اعضای هیئت علمی و دانشجویان دادند. اواسط مردادماه بود که برخی از دانشگاه‌ها واکسیناسیون را با برپایی مراکزی آغاز کردند؛ اما با وجود گذشت تقریبا یک ماه، برخی دانشجویان برای دریافت واکسن مشکلاتی را پیش روی خود دارند از جمله دانشجویان دانشکده کاسپین دانشگاه تهران.

این دانشجویان چند روزی می‌شود که به دنبال استفاده از سهمیه واکسن دانشجویان هستند؛ اما در چرخه باطل پاس‌کاری بین مسئولان دانشگاه تهران و مرکز بهداشت شهرستان رضوانشهر استان گیلان گرفتار شدند.

آنها ابتدا برای دریافت واکسن به دانشکده و معاونت دانشجویی مراجعه کردند؛ اما مسئولان دانشکده آن‌ها را به مرکز بهداشت رضوانشهر ارجاع دادند. این مرکز نیز آب پاکی را روی دست  این دانشجویان ریخت و با جمله «دانشکده با ما همکانگ نکرده» آنها را بدرقه کرد.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشکده کاسپین هم دست از پا درازتر و برای یافتن پاسخی مناسب، باز به دانشکده مراجعه کردند و پاسخ شنیدند که «در سامانه واکسیناسیون دانشگاه تهران ثبت‌نام کنید».

دانشجویان ناامید زمانی که دریافتند دوندگی‌هایشان راه به مقصد نمی‎برد، در تماس با خبرنگار ایسکانیوز خواهان پیگیری موضوع شدند.

سامانه گزینشی! واکسیناسیون دانشگاه تهران

تنها امید دانشجویان دانشکده کاسپین برای گرفتن سهمیه دانشجویی واکسن کرونا، سامانه واکسیناسیون دانشگاه تهران بود؛ اما باز هم شانس روی خوشی به آن‌ها نشان نداد و نام آنها در سامانه به عنوان دانشجوی این دانشگاه ثبت نشده بود.

سیداحمدرضا موسوی‌پور دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی ضمن دلخوری از مسئولان دانشگاه تهران بیان کرد که مسئولان بین دانشجویان پردیس مرکزی و دانشکده‌ها اقماری فرق می‌گذارند. در حال حاضر دانشجویان دانشکده کاسپین ساکن خوابگاه هستند؛ اما مانند سایر دانشجویان دانشگاه تهران واکسینه نشده‌اند. شماره دانشجویی یا کد ملی برخی از دانشجویان دانشکده کاسپین در سامانه واکسیناسیون دانشگاه تهران به عنوان دانشجو حتی ثبت نیز نشده است. یعنی مسئولان پردیس مرکزی ما را جزو دانشجویان خود نمی‌دانند.

به گفته موسوی‌پور؛ دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با مراجعه به مرکز واکسیناسیون دانشگاه، حق انتخاب واکسن را دارند؛ اما دانشجویان پردیس‌ها باید واکسن تحمیلی از سوی مراکز بهداشت استان‌ها را دریافت کنند.

حدیث تاج‌دینی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده کاسپین دانشگاه تهران می‌گوید که مرکز بهداشت رضوانشهر علی‌رغم دارا بودن دو نوع واکسن به دانشجویان اعلام کرده که چون دانشجو هستید باید از نوع خاصی از واکسن استفاده کنید.

وی معتقد است تعداد دانشجویان ارشد دانشکده کاسپین 10 نفر است؛ اما دانشگاه برای همین تعداد اندک نیز نتوانسته واکسن تهیه کند. ما ساکن خوابگاه هستیم و احتمال ابتلای ما به ویروس زیاد است؛ اما آیا این برای مسئولان مهم است؟

مراکز بهداشت استان‌ها، محلی برای واکسیناسیون دانشجویان

در حالی دانشجویان دانشکده کاسپین درگیر مشکلات واکسیناسیون هستند که سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران پیشتر درباره واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه تهران بیان کرده بود: واکسیناسیون با اولویت دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها انجام خواهد می‌شود.

وی در ارتباط با واکسیناسیون دانشجویان دانشکده‌ها و پردیس‌های خارج از شهر تهران گفته بود که با هماهنگی با مراکز بهداشت استان‌ها، تمهیدات لازم جهت واکسیناسیون دانشجویان براساس مصوبات ستاد ملی کرونا را فراهم شده است.

 با این وجود برخی از دانشجویان پردیس‌های اقماری دانشگاه تهران هنوز برای دریافت واکسن مشکلاتی دارند. این مشکلات باعث شده تا دانشجویان بازهم تبعیض بین خودشان با سایر دانشجویان دانشگاه تهران را بیشتر احساس کنند.

پاس‌کاری واکسنی دانشگاه تهران و مراکز بهداشت

سید حامد موسوی معاون دانشجویی دانشکده کاسپین پس از تماس‌های مکرر مدعی شده است که نباید مراکز واکسیناسیون یا مراکز بهداشت شهرستان‌ها را با تهران یا کلان‌شهرها مقایسه کرد.

او بر این باور است که دانشکده‌های اقماری دانشگاه تهران مانند کیش، فومن، ابوریحان، فارابی، کاسپین و ارس به دلیل بُعد مسافت شاید مقداری کمتر مورد توجه مسئولان باشند. دانشکده کاسپین 20 مرداد مکاتبات لازم برای دریافت سهمیه واکسن دانشجویان را با مرکز بهداشت رضوانشهر انجام داده است. بنابراین هیچ کم‌کاری متوجه دانشکده نیست.

از طرفی مسئولان دانشگاه تهران در پاسخ به بیان مشکلات دانشجویان می‌گویند باید با مراکز بهداشت استان‌ها هماهنگ کنید و غیر از آن نمی‌توانند کمکی کنند!

موسوی درباره مشکل ثبت‌نام دانشجویان در سامانه ادعا می‌کند، این سامانه را طراحی نکردن و نقشی در آن ندارند، تنها توانستیم این موضوع را به گوش مسئولان برسانیم. مشکل نبود واکسن تنها مختص دانشجویان نیست بلکه اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده نیز هنوز کامل واکسن دریافت نکردند.

استادان یا دانشجویان در مرکز واکسیناسیون پردیس مرکزی حق انتخاب واکسن را دارند. ما نیز از دانشگاه درخواست کرده‌ایم که سهم دانشجویان و اعضای هیئت علمی را برایمان ارسال کنند که پاسخ منفی شنیده‌ایم.

با توجه به اینکه روز به روز به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک‌تر می‌شویم، باید دید مسئولان دانشگاه تهران برای آغاز ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و اسکان دانشجویان در خوابگاه، چه تمهیداتی در نظر گرفته‌اند؛ شاید پس از این موارد فکری به حال واکسن دانشجویان و استادان دانشکده کاسپین کنند.

خبرگزاری ایسکانیوز به عنوان رسانه دانشگاهی خود را موظف به پیگیری مطالبات صنفی و آموزشی دانشجویان می‌داند و منتظر پاسخی از سوی مسئولان دانشگاه تهران درخصوص ثبت نام دانشجویان در سامانه واکسیناسیون این دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =