بورسیه تحصیلی/ چگونه می‌توان از فرصت تکمیل ظرفیت دانشگاه‌های انگلستان استفاده کرد؟

مهلت ارائه درخواست پذیرش برای تحصیل در دوره‌های کارشناسی بسیاری از دانشگاه‌های جهان به پایان رسیده است؛ اما هنوز امکان استفاده از فرصت تکمیل ظرفیت برای برخی دوره‌های دانشگاه‌های انگلیس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، اگر می‌خواهید تحصیل در یک دانشگاه خارجی را از همین امسال شروع کنید؛ اما تصور می‌کنید دیر اقدام کرده‌اید و باید یک سال دیگر صبر کنید، باید بدانید برخلاف این تصور که گفته می‌شود؛ برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور باید حداقل از یک‌سال قبل اقدام کرد؛ اما همه فرصت‌ها از دست نرفته و راهی وجود دارد که بتوان همین امسال دانشجوی یک دانشگاه خارجی شد.

درخواست برای دوره‌های کارشناسی که از پاییز امسال شروع می‌شود، باید تا پایان ماه ژانویه به مراکز خدمات پذیرش دانشگاه‌ها مانند یوکاس Ucas می‌رسید؛ اما هنوز هم زمان دارید تا دوره مناسب خود را پیدا کنید. یوکاس سرویس پذیرش دانشگاه‌ها و کالج‌ها در انگلیس است که وظیفه اصلی آن اجرای فرایند درخواست برای دانشگاه‌های این کشور است.

ایزابل روسیتر (Isobel Rossiter) سرپرست جذب دانشجو در دانشگاه پلیموت (University of Plymouth) می‌گوید که اگرچه تاریخ‌های کلیدی اقدام برای پذیرش همیشه مهم هستند؛ اما دانشگاه‌ها همیشه پس از مهلت تعیین‌شده هم برای صندلی‌های خالی مانده، دانشجو جذب می‌کنند.

ممکن است دانشجویان به دلایلی مانند تاخیر در دریافت مدارک تحصیلی یا تغییر در شرایط‌شان، مجبور شوند پس از مهلت تعیین‌شده درخواست بدهند. همه این‌ها به این معناست که برنامه‌های دیرهنگام هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. به همین دلیل، همین امروز هم می‌توانید برای ارائه درخواست خود اقدام کنید و مطمئن باشید که درخواست شما بررسی خواهد شد.

آخرین فرصت برای پذیرش؛ سپتامبر ۲۰۲۱

معمولا درخواست‌های پذیرش تا ۳۰ ژوئن (۹ تیرماه) ارسال شده‌اند؛ اما طرح‌هایی هم در برخی سازمان‌ها مانند Ucas وجود دارد که پس از این تاریخ ظرفیت‌های خالی دانشگاه‌ها را به متقاضیان معرفی می‌کند. آخرین مهلت برای ارائه این درخواست ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ (۳۰ شهریورماه ۱۴۰۰) است.

گورجیت نیجار (Gurjit Nijjar) دستیار ثبت در دانشگاه دربی (University of Derby)، تصریح می‌کند؛ اینگونه نیست که پذیرش دانشجو در برخی از دوره‌ها، بلافاصله بسته شود. چون دانشگاه‌ها هنوز پرونده همه متقاضیان را به طور کامل بررسی نکرده‌اند.

به همین دلیل، کورتنی شپرد (Courteney Sheppard) مدیر ارشد تجربه مشتری در Ucas، به دانشجویان توصیه می‌کند که با دانشگاه مورد نظر خود تماس بگیرند و مطمئن شوند که آیا ظرفیت خالی دارند یا ممکن است در آینده ظرفیتی اضافه کنند؟

مراحل ارائه درخواست به دانشگاه

ابتدا بررسی کنید که در کدام دوره‌ها جای خالی وجود دارد. می‌توانید این مورد را از طریق Ucas جستجو کنید. سپس از در دسترس بودن آن به کمک سایت ارائه‌دهنده دوره مطمئن شوید. در مرحله بعد، با دانشگاه تماس بگیرید و در مورد کلاس‌ها، امکانات، شهریه و خوابگاه بپرسید تا اطمینان حاصل کنید که متناسب با نیازهای شما هستند.

شرایط خود و دلیل درخواست دیرهنگام‌تان را هم با دانشگاه در میان بگذارید چون ممکن است از شما پشتیانی بیشتری شود.   

نیجار به متقاضیان توصیه می‌کند که در هر رویدادی که دانشگاه برگزار می‌کند، شرکت کنند چون برگزاری رویدادها نشانه خوبی است که هنوز دانشگاه‌ها ظرفیت خالی دارند.

روستیر هم کمک گرفتن از انجمن‌هایی مانند the student room را پیشنهاد می‌کند یا اگر سایت دانشگاه خدماتی برای ارتباط با دیگر دانشجویان دارد، حتما با دانشجویان فعلی دانشگاه ارتباط برقرار کنید.

درخواست پذیرش از طریق Ucas

متقاضیان می‌توانند از طریق Ucas فرم درخواست پذیرش را تکمیل کنند و جالب توجه است که استفاده از یک مرجع بهتر از مراجعه مستقیم به دانشگاه است. برای مثال نیجار تصریح می‌کند که دانشگاه دربی افرادی را که مستقیما برای دانشگاه درخواست می‌فرستند دوباره به Ucas هدایت می‌کند.

اقدام از طریق یک مرجع مانند Ucas، دارای مزایایی مانند یادآوری مهلت، روند روان و دسترسی آسان به منابع مالی است.

تکمیل ظرفیت را از دست ندهید

تکمیل ظرفیت بیشتر دانشگاه‌ها از ژوئیه تا اکتبر (مرداد تا آبان) ادامه دارد و این زمان می‌تواند بهترین فرصت برای ارائه درخواست پذیرش باشد. به طوری که ۱۹ هزار و ۶۴۰ نفر در سال ۲۰۱۹ پذیرش مستقیم از طریق تکمیل ظرفیت وجود داشت که در سال ۲۰۲۰ به ۲۴ هزار و ۷۵۵ نفر رسید.

تکمیل ظرفیت‌های دیگری هم در سال وجود دارد که در صورتی که هنوز واجد شرایط هستید، می‌توانید برای آن اقدام کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1107979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =