سخنگوی کرملین: روسیه در مسئله پنجشیر دخالت نمی‌کند

سخنگوی کرملین گفت روسیه قصد ندارد در منازعه بین طالبان و نیروهای مقاومت در برابر این گروه در منطقه پنجشیر افغانستان مداخله کند و همچنین احتمال میانجیگری مسکو را هم در این خصوص رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز؛ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) به رسانه‌ها گفت وضعیت در استان پنجشیر به طور بالقوه با احتمال وقوع یک جنگ داخلی دیگر در افغانستان همراه است و مسکو قصد ندارد در منازعه بین طالبان و نیروهای مقاومت در این منطقه مداخله کند. 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه گفت: در جلسه امروز سازمان پیمان امنیت جمعی این احتمال از این دیدگاه مطرح شد که (پنجشیر) به طور بالقوه با یک جنگ داخلی دیگر و خطرات و تهدیدهای بیشتر همراه است. البته، قصد دخالت در این رویدادها وجود ندارد.

پسکوف تاکید کرد که مسکو همچنین قصد ندارد نقش میانجی را ایفا کند. او در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: نه، این در دستور کار نیست. 

به گزارش فارس، پیش از این، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان با بیان اینکه پنجشیر به صورت کامل در محاصره است، گفت: طالبان تلاش دارد که این مسئله از طریق مسالمت آمیز حل شود. 

«دیمیتری ژرنوف» سفیر روسیه در افغانستان روز شنبه در یک کانال یوتیوبی که به طور زنده در حال پخش بود، گفت یک نماینده دفتر سیاسی طالبان روز شنبه از سفارت روسیه در کابل بازدید کرد و از دیپلمات‌های روس خواست تا به رهبران مرکز باقی مانده مقاومت در برابر طالبان در پنجشیر اطلاع دهند که طالبان به دنبال گفت‌وگو و راه‌حل مسالمت‌آمیز است. 

پیش‌تر همچنین وزیر امور خارجه روسیه گفت که طالبان هنوز کنترل کل خاک افغانستان را در دست ندارد و مقاومت در برابر طالبان با حضور معاون اول رئیس‌جمهور سابق افغانستان در دره پنجشیر متمرکز شده است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اظهار داشت: طالبان هنوز بر کل قلمروی افغانستان کنترل ندارد. گزارش‌هایی در خصوص وضعیت در دره پنجشیر وجود دارد، جایی که نیروهای جبهه مقاومتِ «امرالله صالح» معاون رئیس‌جمهور سابق و «احمد مسعود» [از رهبران مقاومت علیه طالبان] جمع شده‌اند. 

لاوروف همچنین گفت که روسیه خواستار گفت‌وگوی ملی در افغانستان با مشارکت همه بازیگران سیاسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =