نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی صمت چه گفتند؟

صلاحیت سیدرضا فاطمی امین برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد؛ موافقان او را فردی پاکدست و متخصص معرفی کرده و برنامه های او را دقیق و موثر تشخیص دادند و مخالفان این برنامه‌ها را انشایی و غیر اجرایی می دانند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت سیدرضا فاطمی‌امین برای تصدی وزارت صنعت معدن و تجارت در نشست علنی امروز (دوم شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان مخالف و موافق دیدگاه خود را درباره تصدی این وزارتخانه اعلام کردند.

در ابتدای این بررسی سخنگویان کمیسیون های صنایع و معادن و اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گزارش این کمیسیون ها در خصوص تایید بررنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت را قرائت کردند.

سخنگویان این دو کمیسیون، ضمن قرائت گزارش این کمیسیون ها در خصوص استعلام مدارک تحصیلی وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های وی با اسناد بالادستی کشور، از تایید صلاحیت وی برای تصدی مسئولیت وزارت صنعت، با اکثریت آراء اعضای کمیسیون خبر دادند.

مخالف: برنامه‌های فاطمی امین برای وزارت صنعت انشایی است نه اجرایی

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی  در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، با تاکید بر اینکه وزارت صنعت مرد میدان می‌خواهد، تصریح کرد: وزیری به مجلس معرفی شده است که برای تامین کالاهای اساسی و تنظیم بازار و کنترل قیمت اقلام هیچ برنامه عملیاتی ندارد.

وی گفت: با انتخاب آقای فاطمی امین مطالبه اصلی مردم که تضمین کالاهای اساسی و کنترل قیمت‌هاست، بر زمین خواهد ماند و موجب ناامیدی بخش زیادی از مردم از دولت خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قیمت سیمان از 30 هزار تومان به بالای یکصدهزار تومان و نیز افزایش قیمت میلگرد به بالای 20 هزار تومان به بهانه قطع برق، اظهار داشت: آقای فاطمی امین برای اصلاح این روند چه برنامه‌ای دارد و بگوید که آیا قیمت‌ها به قیمت قبل از قطعی برق برمی‌گردد؟

مطهری با بیان اینکه برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی، خطاب به وی گفت: شما از تنظیم بازار در کوتاه‌مدت و رشد توهمی صادرات گفته‌اید؛ چطور از ارز 4200 تومانی حرفی نزده‌اید؟ آیا می‌دانید امروز چند میلیارد دلار ارز 4200 تومانی به کدام داده می‌شود.

*ابهام در سرفصل‌های برنامه فاطمی امین برای وزارت صمت

 احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی پیشنهادی صنعت ،‌معدن و تجارت اظهار داشت: همین ایام که در مجلس هستیم افزایش قیمت اقلام و خودرو را شاهد بودیم و شاهدیم که برخی از سرفصل های برنامه فاطمی امین برای وزارت صمت دارای ابهام است.

وی خطاب به فاطمی امین افزود: برنامه شما برای تامین نهاده های دامی که پدر روستاییان و دامداران را درآورده چیست و برنامه تان برای احسای واحدهای تعطیل شده ناشی از کرونا و بدهی‌ها چیست؟ همچنین برنامه شما برای ادامه پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان برای صنایع و معادن بسیاری از استان ها چیست؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه اگر فارغ از همه مذاکرات و تعاملات فی مابین به این نتیجه رسیدیم و فردا به رای خودمان بالیدیم، رای اعتماد بدهیم و الا پای اجرای وظیفه خود بایستیم و رای عدم اعتماد بدهیم،گفت: قرار نیست تکلیف شرعی و قانونی عصاره فضائل ملت و مجلس در راس امور فدای رفاقت، هم خطی سیاسی و مصلحت‌های آینده‌نگرانه شود.

وی افزود: کجای انقلاب و اصول انقلاب به ما اجازه داده به یک وزیر ضعیف رای اعتماد بدهیم تا فلان شخص از ما کدورت به دل نگیرد و کجای انقلاب به ما مجوز داده مجلس را در برابر دولت تعطیل کنیم و رسما وکیل الدوله بشویم؟

موافق: فاطمی امین پاکدست، ساده‌زیست و متخصص است

خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: فاطمی امین بسیار نتیجه‌محور و خروجی‌گرا است و حرف کلی نمی‌زند و آنچه که انتظار داریم تا توسط وزرا دنبال شود، در ایشان هست.

وی ادامه داد: فاطمی امین پروژه‌ها را تعریف کرده و آنها را بر اساس زمان و مکان مشخص کرده است و مردم و مجلس می‌توانند نظارت و کنترل خودشان را نسبت به این برنامه‌ها دنبال کنند.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فاطمی امین اعتقاد عمیقی به سیستم نظارت و کنترل بر پایش پروژه‌ها دارد و همه ظرفیت‌ها را برای آن بسیج می‌کند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پاکدست، ساده‌زیست، انقلابی، متعهد و متخصص است، ادامه داد: وی دارای تجارب بسیار سنگینی در حوزه صنعت است و از فرهنگ بسیجی و نگاه میدانی به حوزه صنعت برخوردار است.

* فاطمی امین با همکاری وزارت خارجه به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها و توسعه صادرات است

 احمد راستینه نماینده شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: همه دنیا دیدند که مجلس انقلابی به راحتی در مورد وزرای پیشنهادی صحبت کرده و به نقد آنان پرداخت حتی در مورد امنیتی‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه هم وضعیت چنین بود و شجاعانه بعد از آن هم بر کل دولت نظارت خواهد کرد.

وی با اشاره به جوان بودن کابینه آیت‌الله رئیسی و دفاع از فاطمی امین به عنوان یکی از وزیران جوان ادامه داد: برنامه عملیاتی وزیر پیشنهادی صمت در حل مسائل این وزارتخانه و سابقه اجرایی درخشان او به ویژه در کار تحولی خارج کردن خودروهای فرسوده و نگاه راهبردی وی سبب شده است تا امروز از برنامه‌های او دفاع کنم.

نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه در برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت سه نقطه قوت وجود دارد که معاونت نظارت مجلس هم به آن تصریح کرده است؛‌ رعایت چارچوب و اصول برنامه‌ریزی، انطباق کامل برنامه با شرح وظایف قانونی این وزارتخانه، تفکیک اقدامات به دو دوره کوتاه‌مدت و میان‌مدت و تعریف آنها به پروژه‌های عملیاتی.

* فاطمی امین با تحول‌گرایی عملکرد موفقی در بخش‌های مختلف داشته است

محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: آقای فاطمی امین وزیر پیشنهادی  صمت علاوه بر داشتن قدرت و توان خوب ایده‌پردازی و داشتن روحیه تحول‌گرایی و داشتن مهارت‌های ادراکی که لازمه جایگاه مهم وزارت در هر کشور و نظامی است عملکرد اجرایی قابل توجهی را دارد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی صمت مدتی در ریاست جمهوری همکاری داشتند و موفقیت‌های زیادی داشته‌اند و با اینکه در ریاست جمهوری بودند و به این نهاد ابزارهای مستقیم ندارد و موفق شد از یک موضوعی که هیچ سابقه‌ای در کشور نداشته و یا در حد خیلی اندک بوده است موفق بیرون بیاید مثلاً در موضوع خودروهای دوگانه‌سوز از نزدیک به صفر به حدود یک میلیون خودرو در مدت مسؤولیتی که داشتند رسیدند ضمن اینکه در حوزه خودروهای فرسوده هم عملکرد بسیار ضعیف قبل از خود را تبدیل به یک عملکرد قابل قبول آن هم با نداشتن ابزارهای اجرایی مستقیم را از خود به جا گذاشتند که این کار را با یک نگاه فرابخشی و استفاد از ابزارهای مختلف عملیاتی کردند.

* برنامه‌های فاطمی امین توجه ویژه‌ای به معیشت مردم دارد

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی قدردانی از رییس جمهوری برای معرفی کابینه‌ای جوان، انقلابی و متخصص اظهار داشت: ما باید برای کشور به معنای واقعی فکر کنیم آقای فاطمی امین بهترین گزینه برای این وزارتخانه است.

وی بابیان اینکه مردم کشور در شرایط حاضر درگیر ویروس منحوس کرونا شدند، خاطرنشان کرد: واحدهای تولیدی در کشور خوابیده است و برای اینکه شرایط رو به بهود شود باید ابتدا به وزیر پیشنهادی وقت بدهیم و بعد مطالبه کنیم. به عبارتی ابتدا باید مشکلات سرمایه در گردش و تهیه مواد اولیه کارگاه‌های تولیدی را برطرف شود.

وزیر پیشنهادی صمت: باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم/ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است

بعد از شنیدن دیدگاه‌های موافق و مخالف در مجلس سید رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ما برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴ وظیفه سنگینی داریم و باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت بسیار متنوع است. متاسفانه شاهد آشفتگی‌های در بازار هستیم و سیمان به یکباره به ۵ برابر می رسد دولت کجاست؟ تورم بیماری مزمن اقتصاد ایران است و برای رفع آن به ۲ تا ۳ سال وقت نیاز است. رشد نقدینگی، تولید و نرخ ارز در تورم نقش دارند.

وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: در دولت سیزدهم هدف گذاری شده تورم در سال ۱۴۰۲ به نصف تورم سال ۹۹ برسد و بعد به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.

فاطمی امین خاطر نشان کرد: به زودی شاهد بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی‌های برق خواهید بود. دولت مردمی و مجلس انقلابی با همراهی هم می توانند کشور را جلو ببرند.

وی تاکید کرد: دولت و وزارت صمت نباید بنگاه داری کنند اما موظف به بازار سازی هستیم. وظیفه خودم می دانم خود را شریک بنگاه‌ها بدانم نه رقیب. وظیفه ما پشتیبانی بخش خصوصی است. ما باید محیط کسب و کار را تقویت کنیم.

بر اساس این گزارش رای گیری از مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت بعد از بررسی صلاحیت تمام وزرا در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =