به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، ابتلا به کرونا و نیاز به مراجعه به پزشک باعث شد تا به چندباری به مطب پزشکان مختلف مراجعه کنم. معطلی گاهی حتی چند ساعته در مطبها به ویژه در مطب پزشکانی که متخصص عفونی بودند، باعث شد تا به دنبال دلیل این موضوع بگردم.
از موضوع افزایش مراجعات به پزشکان متخصص عفونی که بگذریم نکته دیگری توجهام را جلب کرد زمان زیادی بود که پزشک صرف انجام فرایند نسخهنویسی الکترونیک و استعلام تاییدیه از بیمهها میکرد.
وحدت رویه در سازمانهای درمانگر و بیمهها وجود ندارد
آزاده اسحاقیان از اولین پزشکانی است که از نسخهنویسی الکترونیک استقبال کرد. از او دلیل طولانیشدن این فرایند را پرسیدیم و پاسخ داد: نسخهنویسی الکترونیک راهی است که باید ۲۰ سال قبل میرفتیم و من هم از انجام آن استقبال کردم اما روند انجام فعلی چیزی نیست که انتظار داشتیم. سیستمها مدام قطع میشوند و هر بیمهای ساز خود را میزند.
این پزشک که معتقد است اجرانکردن یک طرح بهتر از بد اجرا شدن آن است و در این باره توضیح داد: اصلا وحدت رویه در سازمانهای درمانگر و بیمهها وجود ندارد. چگونگی ارسال نسخ الکترونیک خود استرس بزرگی برای ما است. برخی متخصصان هم فسخ قرارداد کردهاند زیرا هزینهای که بیمه در نظر گرفته با فشار وارد بر مطب و ماندگاری و تراکم بیمار در مطب و الکترونیک کردن سیستمها همخوانی ندارد.
او عنوان کرد: اجرای هر طرح جدید هزینه دارد و ما باید راهی را برویم که در دنیا امتحان پس داده و اینکه بخواهیم کاری را از صفر شروع کنیم، کار درست پیش نمیرود. زمانی که بیمار برای یک نسخه ساده معطل میشود این طرح به شکست میرسد.
قطعیهای مکرر سامانه برای داروخانهها دردسرساز شد
داروخانهها بخش دیگری هستند که با فرایند نسخهنویسی الکترونیک ارتباط مستقیم دارند. نسخه پس از تاییدیه باید در داروخانه با ارائه کد ملی بیمار تایید و مراحل آن انجام شود. از طرفی نسخههای غیرالکترونیک هم باید در داروخانه به الکترونیک تبدیل و استعلام بیمههای آن انجام شود.
جلیل سعیدلو؛ دبیر انجمن داروسازان هم از فراهم نبودن زیرساختها و معطلی مردم گلایه داشت و به ایسکانیوز گفت: قطعیهای مکرری که در سامانهها به وجود میآید، فرآیند نسخهپیچی را طولانیتر کرده است. یکی از بزرگترین مشکلات فعلی داروخانههای که باعث انتظار بیشتر آنها در داروخانه میشود، همین قطعیها و فرآیند نسخهپیچی الکترونیک است.
مردم کلافه در مطبها
خانمی که سعی داشت بعد از چند ساعت معطلی به اصرار زودتر داخل اتاق پزشک برود و مدام میگفت بچه کوچکم خانه تنها مانده، پیرمردی که ساعتها نشستن در اتاق انتظار برای او سخت بود یا مردی که از شدت بیماری روی پا بند نبود از دیگران میخواست اجازه دهند تا بدون نوبت برود داخل و منشی که از اعتراضهای مکرر بیماران کلافه بود، مشاهدات من از مراجعه چندباره به مطبها و داروخانهها بود. نسخهنویسی الکترونیک فرایند مثبتی است اما پیش از انجام باید زیرساختهای آن فراهم شود.
در شرایط کنونی که با وجود پیک پنجم کرونا مراجعات مردم به مطبها و داروخانهها افزایش یافته، معطلی به دلیل فرایند نسخهنویسی دردی بر دردها میافزاید. بیمهها هرکدام روند تاییدیه متفاوتی دارند و این به تنهایی باری بر دوش پزشک میگذارد. تجمیع و رسیدن به سیستمی واحد که تمام زیرساختهای آن از پهنای باند گرفته تا طراحی سایت فراهم باشد، میتواند نسخهنویسی الکترونیک را در راه درست خود قرار دهد. البته انجام هر طرحی تا رسیدن به نقطه مطلوب زمان میخواهد اما وزارت بهداشت و بیمهها باید با درنظر گرفتن شرایط و بهرهبردن از کمک کارشناسان حوزه فناوری رسیدن به نقطه مطلوب را سرعت ببخشند.
انتهای پیام/
نظر شما