پروژه بعدی آمریکا داعش سازی در افغانستان است

آمریکایی‌ها طالبان را وارد نبرد افغانستان کردند و احتمالا پروژه بعدی آنها داعش‌سازی در افغانستان باشد. قصد آمریکا این است که از این طریق بحرانی در آسیای میانه ایجاد کند و کشورهایی مثل چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان را درگیر این موضوع کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با وجود گذشت یک هفته از تصرف کابل توسط طالبان و تسلط کامل این گروه بر مناطق مختلف افغانستان، همچنان ابهاماتی زیادی در مورد نحوه حکمرانی آنها وجود دارد. گذشته‌ای غیرقابل دفاع که مملو از اقدامات افراطی بوده، ناظران بین‌المللی و مردم افغانستان را نسبت به تحوه تعامل این گروه با سایر گروهای سیاسی و شهروندان عادی افغانستان نگران کرده است. رهبران طالبان به طرق مختلف سعی می‌کنند با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها به جامعه جهانی اعلام کنند که دیگر به گذشته افراطی خود دست نخواهند زد. هر چند که این ادعا همچنان برای عده‌ای قابل باور نیست. یکی از این افراد آقای «عبدالقادر پوپلزی» -فعال اجتماعی و استاد علوم سیاسی دانشگاه کابل- است.

وی در خصوص تحلیل‌های مختلف در ارتباط با احتمال یک توافق پشت پرده بین این گروه و آمریکا و همچنین خروج ناگهانی نیروهای نظامی آمریکایی که منجر به تسلط سریع طالبان بر افغانستان شد معتقد است: که پیش‌روی طالبان در توافقی قبلی با آمریکا انجام شده است. ایشان ضمن اشاره به اینکه آمریکایی‌ها صرفا به فکر منافع خود هستند و به وضعیت دیگر کشورها توجهی ندارند، اظهار کرد که آمریکایی‌ها طالبان را وارد نبرد افغانستان کردند و احتمالا پروژه بعدی آنها «داعش‌سازی در افغانستان» باشد. به اعتقاد وی، قصد آمریکا این است که از این طریق بحرانی در آسیای میانه ایجاد کند و کشورهایی مثل چین، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان را درگیر این موضوع کند.

از نظر آقای پوپلزی، آنچه که طالبان در رسانه‌ها می‌گویند درست نیست و افغانستان وضعیت نگران کننده‌ای دارد. بر اساس اظهارات وی، این کشور در یک سرگرانی کامل به سر می‌برد؛ بانک‌ها، صرافی‌ها، مشاغل، ادارات و غیره تعطیل هستند و مردم افغانستان وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند. آنطور که این فعال اجتماعی بیان می‌کند، بزرگراه‌ها و مسیرهای اصلی بسته شده و به مردم اجازه عبور و مرور داده نمی‌شود. همچنین جنگ در ولایاتی از جمله کندز، بغلان و ... ادامه دارد.

آقای پوپلزی در خصوص اینکه رفتار طالبان چقدر با گذشته خود تفاوت دارد بیان می‌کند که رفتار فعلی طالبان نمی‌تواند مبنای درستی برای قضاوت در مورد آینده این گروه باشد. زیرا به گفته وی، طالبان اکنون نیروی زیادی برای کنترل کشور ندارد و از طرف دیگر رهبران آنها نگران خیزش‌های مردمی برای مقابله با طالبان هستند. از همین رو تلاش می‌کنند فعلا مردم را تحریک نکنند تا بتوانند جایگاه خود را تثبیت نمایند. به اعتقاد این استاد افغان، پس از اینکه جایگاه طالبان در افغانستان تثبیت شود، احتمال بازگشت آنها به رویه‌های قبلی و افراط گرایی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =