نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی کشور چه گفتند؟

نمایندگان مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور را بررسی کردند؛ موافقان وحیدی سوابق، تجارب و توجه ویژه او به مهمترین مشکلات کشور را از نقاط قوت وی دانسته و مخالف وزیر پیشنهادی بیشترین نقد را به افزایش اختیارات استانداران داشت.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت احمد وحیدی برای تصدی وزارت کشور در دولت سیزدهم امروز (سه شنبه 2 شهریور) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، کمیسیون شوراها و امور داخلی و کمیسیون عمران گزارش‌های خود را از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور قرائت و تائید کردند.

کمیسیون امنیت ملی مجلس نتیجه بررسی خود را در خصوص صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی کشور در سه بخش انطباق مدارک، سوابق و تطبیق با اسناد بالادستی تقدیم مجلس کرد.

در این گزارش تاکید شد: وزارت کشور در بین دستگاه های اجرایی اهمیت بالایی دارد و در استان ها، استاندارانش، در شهرستان ها، فرماندارانش  و در بخش ها، بخشدارانش و در سراسر کشور حدود 3500 مدیر ستادی و صفی زیرمجموعه آن نقش آفرینی می کنند و به عبارتی کارآمدی آن یکی از مولفه های کارآمدی دولت است و وزیر پیشنهادی در برنامه های ارائه شده خود برای تغییر و تحول در همه حوزه ها برنامه دارد. دکتر وحیدی با توجه به تجربه اداره دانشگاه و تجربه زیاد خود می توانند مسائل و مشکلات این وزارتخانه را مدیریت کنند.

کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس هم در گزارش خود تصریح کرده بود: جمع­ بندی درخصوص صلاحیت و انطباق برنامه­ های ارائه شده با اسناد بالادستی وزیر پیشنهادی کشور دولت سیزدهم جناب آقای احمد وحیدی، کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ایشان را فردی شایسته، توانمند و مطلوب جهت تصدی وزارت کشور تشخیص داد.

در عین حال در گزارش این کمیسیون آمده بود: کمیسیون انتظار دارد ایشان اهتمام ویژه در اجرای برنامه ­های خود در زمان رأی اعتماد داشته باشد و اقدامات اصلاحی درخصوص عملکرد این وزارتخانه به ویژه در حوزه انتصاب استانداران، فرمانداران و مدیران محلی با روحیه جهادی و انقلابی و همچنین هماهنگی بین قوای مقننه و مجریه را در اولویت برنامه­ های اجرائی آن وزارتخانه قرار دهد.

کمیسیون عمران مجلس هم در گزارش خود با برنامه وزیر پیشنهادی کشور موافقت کرد.

مخالف: افزایش قدرت استانداران در برنامه وحیدی مورد قبول نیست

در ادامه این بررسی محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور از قبیل فقر، ناامنی، فساد و کارتن‌خوابی و اعتیاد اظهار داشت: ما نمایندگان در برابر این مسائل مسئولیت داریم و وزیر کشور نیز باید در این خصوص برنامه داشته باشد و سؤال این است که این مسائل در کجای برنامه‌های وزیر پیشنهادی قرار دارد.

وی با اشاره به برنامه وزیر کشور در خصوص افزایش اختیارات فرمانداران و استانداران بیان داشت: وقتی به پست‌های انتصابی قدرت می‌دهیم آنقدر قدرت پیدا می‌کنند که در مقابل نمایندگان هم می‌ایستند در حالیکه باید مانند کشورهای اروپایی به شهرداری‌ها قدرت داده شود تا زمینه خدمت‌رسانی بهتر به مردم فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزایش قدرت استانداران را به معنای بی‌توجهی به مردم و رواج فرهنگ خان‌بازی خواند و گفت: جایگاه احزاب و تشکل‌های مردم‌نهاد نیز در برنامه‌های آقای وحیدی به خوبی معلوم نیست.

صباغیان بافقی گفت: احزاب و تشکل‌های صنفی باید تحت نظارت کشور و مورد حمایت آن باشند اما امروز به این تشکل‌ها و اصناف بها داده نمی‌شود.

موافق: وحیدی توان همگرایی در مسائل مختلف را دارد

سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دولت سیزدهم با بیان اینکه آقای وحیدی از افراد باسابقه در سطوح مدیریتی متفاوت در کشورمان بوده است، اظهار داشت: در پی معرفی کابینه تاکنون، قدرت‌های معاند و رژیم صهیونیستی نسبت به معرفی وحیدی عصبانی بوده‌اند و هرجا دشمنان از موضوعی عصبانی باشند یعنی انتخاب و حرکت ما درست بوده است.

وی ادامه داد: ایشان چهره‌ای شناخته شده برای مردم است؛ در بدو ورود به سپاه بنیان‌گذار نیروی قدس سپاه بوده و در دانشگاه عادی دفاع ملی تحصیل کرده و به جوانب مختلف کشور اشراف دارد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مسئولیت‌های احمد وحیدی از جمله چهار سال وزارت دفاع، عضویت شورای راهبردی روابط خارجی و عضویت مجمع  تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در رأس وزارت کشور باید کسی قرار بگیرد که در حوزه‌های مختلف صاحب تبحر و اشراف باشد و این ویژگی در آقای وحیدی قرار دارد.

* 13 مشکل مهم کشور در برنامه‌های وحیدی

در همین حال  قدرت الله حمزه شلمزاری هم در موافقت با برنامه های احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور، گفت: در اظهارات آقای صباغیان مخالف برنامه های این وزیر مطالبی مطرح شد که وی با مطالعه کامل برنامه های وحیدی پاسخ سوالات خود را دریافت خواهد کرد.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی کشور 8 مورد در خصوص مواد مخدر و 16 مورد درباره احزاب و نهادهای مردمی در برنامه خود مطالبی را مطرح کرده و برنامه این وزیر پیشنهادی بسیار جامع وکامل است.

وی افزود: وحیدی نگین درخشانی در هیات دولت سیزدهم است. برنامه های وی با اشاره به 4 سطح قوانین، اسناد بالادستی، سیاست های کلی نظام، قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مصوبات شوراهای عالی کشور تدوین و ساماندهی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در برنامه های پیشنهادی این وزیر 13 مورد از مهم ترین مسائل کشور مانند معیشت، سرمایه اجتماعی، لزوم آرامش سیاسی، سلامت عمومی، معیشت مردم و صیانت از محیط زیست است که این مسائل نشان دهنده اشراف و جامعیت و توجه وحیدی به مسائل کشور دارد.

وحیدی: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است

بعد از طرح مباحث موافقان و مخالفان، احمد وحیدی وزیر پیشنهادی وزارتخانه کشور در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: برنامه‌ای که تهیه شده مستند به قانون اساسی، سند چشم انداز، بیانیه گام دوم، سیاست‌های کلی نظام ـ که ۱۶ مورد آن به وزارت کشور مربوط است ـ قوانین مصوب و مجلس شورای اسلامی مربوط است.

وی بیان داشت: بر این اساس برنامه‌ها در قالب ۱۳ موضوع اساسی، ۱۸ راهبرد کلان و ۱۴۸ اقدام اجرایی و برنامه‌های محوری که همه این‌ها حول یک محور کلیدی شکل گرفت، تدوین شده‌اند همچنین در جلساتی که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس در خدمت نمایندگان محترم بودم ۱۶۷ نماینده برنامه‌ها و دغدغه‌های خود را در قالب ۵۰۸ نقطه نظر اعلام کردند که در قالب ۸ فصل جمع‌بندی شد.

وحیدی درباره این ۸ فصل بیان داشت: ۸۵ مورد در حوزه کارآمدی، ۶۸ مورد در حوزه تعامل دولت و مجلس، ۵۸ نکته درخصوص انتخاب مدیران، ۳۹ نکته در حوزه آسیب‌های اجتماعی، ۲۹ نقطه نظر پیرامون مدیریت بحران، ۲۵ نکته در رابطه با تقسیمات کشور و ۲۳ مورد در حوزه اصلاح قوانین و مقررات بود.

وی ادامه داد: اولین نقش وزارت کشور بسیج ظرفیت ها است. ما در کشور ظرفیت و قابلیت های فراوانی داریم و باید آن رابسیج کنیم. بسیج ظرفیت‌ها، سه هدف عبور از مشکلات اقتصادی، محرومیت زدایی و پیشرفت عمومی کشور را دنبال می‌کند.

وزیر پیشنهادی کشور تصریح کرد: ما خلا هایی داریم که نهاد های واسطه‌ای آن را پر نمی‌کنند و باید وزارت کشور این خلاء ‌ها را پر کند. تعارضات باید حل شود و مدیریت آن جز کارکردهای وزارت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قدرت ملی یک مفهوم یکپارچه است، گفت: حقوق عامه و شهروندی باید حفظ شود. ما باید مرتب الگوهای مشارکت عمومی را خلق کنیم. مردمی سازی توسط این الگوهای مشارکت و تقویت‌ آن‌ها شدنی است.

بر اساس این گزارش اخذ رای مجلس درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی کشور بعد از بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی در نشست علنی پارلمان انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =