تداوم تجویز بی‌رویه رمدسیویر و فاویپیراویر برای بیماران کرونایی در اراک

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ عنوان کرده که داروی رمدسیویر بر بیماران سرپایی تاثیری ندارد؛‌اما همچنان این دارو برای بیشتر بیماران در بیمارستان‌های اراک تجویز می‌شود.

به گزارش خبرنگار اراک خبرگزاری ایسکانیوز، هفته گذشته عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ در نشست خبری درباره تاثیر داروهای مختلف درمان کووید ۱۹ بر سیر دوران درمان، عنوان کرد که رمدسیویر در بیماران خفیف یا بیمارانی که اینتوبه شده‌اند، فایده‌ای ندارد و تنها دسته خاصی از بیماران از استفاده این دارو سود می‌برند. این‌ موضوع براساس دستورالعمل‌های معتبر دنیا نگارش شده‌ است.

 عابدینی همچنین در خصوص درمان سرپایی می‌گوید: برای درمان سرپایی هیچ پیشنهادی به‌ جز درمان علامتی نداریم و برخی درمان‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها بدون شواهد عفونت و باکتری نباید تجویز شود.

این گفته‌ها در حالی مطرح شد که در استان مرکزی اوضاع کاملاً متفاوت است و به‌نظر می‌رسد این دستورالعمل‌های علمی مغفول مانده است.

نقاهتگاه شهید هادیان شهر اراک که مطابق گفته‌های سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک جهت خدمت‌رسانی به بیماران سرپایی آماده و تجهیز شده‌ است، روزانه حدود ۵۰۰ بیمار کرونایی را پذیرش می‌کند، که برای بیشتر این بیماران سرپایی داروی رمدسیویر تجویز می‌شود.

همچنین برای بیماران بستری که حال مساعدی ندارند، به ویژه بیمارانی که اینتوبه شده‌اند، یکی از داروهایی که مطابق روال گذشته کماکان تجویز می‌شود، رمدسیویر است.

 بررسی‌ها در استان اراک نشان می‌دهد، داروی فاویپیراویر نیز علی‌رغم اینکه تجویز آن از هفته گذشته توسط معاونت درمان وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است، همچنان توسط برخی متخصصان به‌عنوان داروی کرونا تجویز و برای بیماران «سرپایی» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این در حالی است که خانی‌دخت رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک، در توجیه موارد مذکور اظهار کرده است که داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر با تشخیص متخصصان تجویز شده و ما مرجعی برای اینکه کدام دارو در دسترس باشد و کدام دارو در دسترس نباشد، نیستیم.

با توجه به نبود شفافیت در مورد آورده‌های مالی، تجویز این داروها برای بیمارستان‌ها و دانشگاه، این سوال به وجود می‌آید که آیا سودآوری مالی تأثیری بر تداوم تجویز بی‌رویه آن برای بیماران کرونایی دارد یا خیر؟ آیا نظارتی بر این عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در این خصوص وجود دارد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1108169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =