گزارش آخرین روز بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی | اعتماد حداکثری مجلس به کابینه رئیسی / 18 وزیر پیشنهادی رأی اعتماد گرفتند

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با موضوع بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (چهارشنبه 3 شهریور) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 222 نماینده آغاز شد.

از روز شنبه هفته جاری 9 جلسه صحن علنی مجلس درباره بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی برگزار شده و امروز دهمین جلسه با این دستور کار است.

صلاحیت سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه 3 شهریور ) و عصر دیروز مجلس شورای اسلامی برگزار شد هر چند برخی نمایندگان در مخالفت با وی صحبت کردند اما یکی از موافقان مطرح کرد که 200 نماینده برای صحبت کردن به عنوان موافق وی ثبت نام کرده‌اند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ابتدای این بررسی گزارش خود را در تائید صلاحیت ضرغامی قرائت کرد.  حجت الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش گفت: با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رای به تایید نامبرده دادند.

این گزارش همچینین می افزاید: در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تاسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاما باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت های وزارتخانه به سایر وزارتخانه ها وابسته است و عملا بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت های وزارتخانه هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می شود.

به نظر می رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت های آن را غیر قابل اجتناب می نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.

از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارایه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

در ادامه گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درخصوص برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی قرائت شد که در آن تاکید شده بود که کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.

مخالف: ضرغامی وجاهت ملی و اعتبار بین‎‌المللی ندارد

محمود احمدی‌بیغش نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری اظهار داشت: آقای ضرغامی! شما حتی رئیسی را قبول نداشتید، در عجبم چطور شما را انتخاب کرده است؟

وی عنوان کرد: وزارت میراث فرهنگی به فردی کاربلد نیاز دارد؛ ارتقای این وزارتخانه توسط فردی سیاسی و وابسته به جریان خاص سیاسی میسر نشده و حتی ممکن است حضور ضرغامی باعث خسارات بی پایان شود پس به خاطر صیانت از جایگاه میراث فرهنگی و تحقق برنامه کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از نمایندگان می خواهم که به آقای ضرغامی رای ندهند تا رئیس جمهور فردی شایسته و متخصص و برخوردار از وجاهت ملی و بین المللی را معرفی کند.

وی افزود: وزارت راهبردی میراث فرهنگی از دو بخش کاملا تخصصی تشکیل شده و با سهم خواهی سیاسی ناشیانه اداره اش به طور مطلوب موثر نخواهد شد. از سویی کارنامه ضرغامی نشان می دهد در چینش مدیریتی اعتقاد چندانی به انتصابات تخصصی ندارد و هر فرصت مدیریتی را فرصتی برای تجمیع دوستان سیاسی دانسته که تجربه مدیریتی ضرغامی در صدا و سیما به گونه ای بود که هم اکنون هم آثار و تبعات اقدامات غیرکارشناسی و فله ای آن ادامه دارد.

* ضرغامی توجه جدی به جذابیت های گردشگری ایران نداشته است

 معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی که از 5 دقیقه  وقت باقی مانده احمدی بیغش استفاده می‌کرد در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: ضمن احترام به آقای احمدی بیغش، فرمایشات ایشان را ورای انصاف می دانم و با احترام به شخصیت وزین آقای ضرغامی از ایشان عذرخواهی می‌کنم.

وی افزود: قدردان امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است؛ آقای ضرغامی مدیری است در تراز انقلاب اسلامی، تحول گرا، خلاق، هیچ نکته خاکستری در کارنامه مالی ایشان نیست، ولی هر کسی را بهر کاری ساختند. اگر برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شدید برای دفاع از ایشان ثبت نام می کردم، به استناد برنامه ای که ارائه کردید شما را مناسب این جایگاه نمی دانم.

سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به ضرغامی بیان کرد: میزان انطباق و همسویی برنامه های حضرتعالی با اسناد بالادستی فقط ۶۷ درصد می باشد، در ارزیابی برنامه های حضرتعالی بر اساس معیارهای عمومی همچون شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و …۶ مورد از ۹ مورد ضعیف و یا متوسط ارزیابی شده است، فارغ از غلط های املایی عجیب و غریب در برنامه های شما که گویا خیلی این حوزه را جدی نگرفته اید، باید بگویم برنامه شما بیشتر به یک گزارش توصیفی ناقص از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است؛ البته در حوزه میراث فرهنگی از یک انسجام نسبی برخوردار بود.

سعیدی در ادامه عنوان کرد: یک سوالی از شما و عزیزانی که دارای مسئولیتی هستد مطرح می کنم، شما در پلتفرم های مجازی مانند توئیتر و تلگرام و … حضور دارید، امکان دارد واضح بفرمایید چرا مردم عادی نباید به توئیتر و تلگرام دسترسی داشته باشند ولی شما و اینجانب می توانیم این دسترسی را داشته باشیم؟

موافق: ضرغامی فردی متخصص و ایده‌پرداز است

 علی رضایی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سید عزت‌الله ضرغامی اظهار داشت: پاک‌دستی، شجاعت، توانمندی و تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، از جمله ویژگی‌های آقای ضرغامی است.

وی در بخشی از دلایل موافقت خود گفت: ضرغامی فردی متخصص، ایده‌پرداز و خلاق است که گزینه مناسبی برای مدیریت این وزارتخانه به شمار می‌رود و با توجه به سوابق عملکردش در رسانه ملی گزینه خوبی برای رفع دغدغه‌ها در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری است.

رضایی خاطرنشان کرد:‌ برنامه‌های وزیر پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی تأیید شده و طرح‌هایی همچون گردشگری سلامت، بوم‌گردی و گردشگری دریایی مورد تأکید وی است.

وی  تأکید کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارات آن بر صنعت گردشگری ، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب داریم که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری راهکارهای خوبی را در این زمینه آماده کرده است.

* گردشگری در ایران یک فرد رسانه‌ای و تبلیغی می‌خواهد

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: چه کسی گفته که فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؟ وزارت میراث فرهنگی می‌تواند آثار تمدنی بزرگتری داشته باشد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فصل جدیدی از انقلاب اسلامی را آغاز کنیم نیازمند نشان دادن بیش از پیش فرهنگ به داخل و خارج از کشور هستیم و برهمین اساس باید بهترین استفاده را از ابزارهای مختلف کنیم.

نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: تمدن و فرهنگ بهترین ابزار برای دیده شدن ایران اسلامی به جهانیان است و وقتی طبق نظر یونسکو، ایران سومین کشور دنیا از حیث میراث فرهنگی و آثار تمدنی است باید بکوشیم از ابزارهای مختلف برای شناسایی بیشتر کشورمان به دنیا داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیازمند شناسایی فرهنگ، تمدن و شناخت توسط فردی رسانه‌ای هستیم؛ برای توسعه گردشگری نیازمند استفاده از ابزار سفر و رسانه هستیم ضمن اینکه باید فردی استراتژیک برای این کار در نظر گرفته شود که مفهوم امنیت و روابط بین‌الملل و رسانه را بشناسد که این موضوع در آقای ضرغامی متبلور است که او اهل تعاملات اجتماعی و کارکردهای فرهنگی است که  توانسته روابط خوبی با وزارتخانه‌های متعدد و دولت‌های مختلف داشته باشد.

وی عنوان کرد: تمدن دینی، ایرانی و مذهبی موضوعی است که می‌توانیم به جهانیان آن را بشناسانیم.

نماینده مشهد در مجلس در پایان گفت: قبلاً افراد تک بُعدی در میراث فرهنگی گمارده می‌شدند که آنجا را تبدیل به حیاط خلوت کرده بودند.

*  ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طی سخنانی اظهار داشت: ویژگی بارز ضرغامی، مردمی بودن و تحول گرایی است.

وی با بیان اینکه ضرغامی چهره‌ای فرا دستگاهی است، افزود: برای نخستین بار در دولت های مختلف یکی از باسابقه ترین و با تجربه ترین افراد برای این وزارتخانه معرفی شده است و از این بابت باید از رئیس جمهور تشکر کرد.

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق خودشان خواستند اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سوال ببرند، اما عزت و ذلت دست خداست. مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات آقای ضرغامی را فراموش نخواهند کرد.

وی افزود: ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است و در صداوسیما مدیری اصولگرا و توسعه گرا بوده که از جمله آن توسعه شبکه های تلویزیونی در دوره ریاست او بر این سازمان است.

ضرغامی: مردم روش‌های کلیشه‌ای مدیریتی را نمی پذیرند

بعد از شنیدن سخنان موافق و مخالف که البته عصر دیروز مطرح شده بود و در ادامه این بررسی سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی گردشگری و صنایع دستی  در دفاع از برنامه‌های خود اظهار داشت: حکایت آسیب‌های امروز ما در حوزه مدیریت کشور این است که دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای‌ای به جدی ترین مشکلات کشور می‌رویم و هرچند کارمان را راه می اندازد ولی چون به این روش عادت کرده ایم مردم دیگر این را از ما نمی‌پذیرند و به دنبال کارهای تحولی و بزرگ و برهم زدن پساختارهای پوسیده و کارآمد که مثل بختک بر سر مردم آمده هستند در حالی که دیگر این تفکر تحولی تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.

ضرغامی با بیان اینکه وزارتخانه جدیدالتاسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهم است  و هرکدام از این بخش‌ها ظرفیت یک وزارتخانه مستقل دارند ولی به جهت هم‌پوشانی باهم قانونگذار آنها را در قالب یک وزارتخانه آورده تا از ظرفیت‌هایشان استفاده شود، گفت: بسیاری از حوزه های مهم و اساسی کشور مرتبط با این وزارتخانه است و شاید دلیل پذیرفتن این مسئولیت غیر از تجربه مدیریتی و فرهنگی آن است که بخش زیادی از این مجموعه‌ها در وزارت ارشاد بود.

وی افزود: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی در وزارت ارشاد بود و من هم در معاونت امور استان ها و امروز مجلس با این حوزه ها آشنایی دارم ولی بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همکاری داشته باشند تا نگاهی ملی و فرابخشی برای دیدگاه بلند دولت ایجاد شود.

بر اساس این گزارش اخذ رای درباره اعتماد به ضرغامی برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز و بعد از اتمام بررسی صلاحیت دیگر وزرای باقی مانده انجام خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت امروز (چهارشنبه 3 شهریور) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این نشست گزارش کمیسیون انرژی از بررسی صلاحیت، سوابق و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت و بر این اساس اوجی در کمیسیون تائید شد.

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: با توجه به سابقه اجرایی جناب آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.

علاوه بر این، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم از بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت قرائت شد. در گزارش این کمیسیون هم تاکید شده بود: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 64 درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و 27 درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد 9 درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

مخالف: علاوه بر تخصص و تجربه باید تناسب با وزارتخانه هم سنجیده شود

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت، اظهار داشت: در شرایط جنگ تمام عیار اقتصادی، وضعیت کرونایی و آغاز گام دوم انقلاب پیشنهاد می کنم برای ترازیابی وزرا در کنار شاخص هایی همچون تخصص، تعهد و تجربه معیار تناسب نیز لحاظ شود.

نماینده مردم کرج در مجلس با بیان اینکه امروز گلوگاه اصلی وزارت نفت بحث تحریم نفتی است، تاکید کرد: موضوعات فنی و مهندسی، اکتشاف، توسعه میادین مشترک و تعیین تکلیف ۱۴/۵ درصد سهم شرکت ملی نفت و شفافیت آن، انتقال گاز و ضرورت مردمی سازی این وزارتخانه پس از گذشت دهه ها از ملی شدن صنعت نفت مسائل مهمی هستند، اما اولویت اصلی این وزارتخانه بحث تجارت و فروش نفت و بازگشت ارز آن به کشور است.

وی ادامه داد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نادران: اوجی درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته است

 الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نفت در مخالفت با این گزینه پیشنهادی، طی سخنانی اظهار داشت: آنچه که برای ما در این سال‌های اخیر بیش از همه اهمیت پیدا کرده است، این است که مردم به یک جریان انقلابی پاکدستی اعتماد کردند و از مجلس، دولت و شوراها انتظار دارند که جریانات اداره کشور بر این مدار حرکت کنند.

وی افزود: بنده چند نکته را به ایشان (وزیر پیشنهادی نفت) گفتم برای اینکه بدانند من چه می‌دانم اما متاسفانه ایشان نگرفتند. به ایشان گفتم لیست اموال شما در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است، دیدید؟ که گفت خیر ندیدم! به او گفتم چه دارید؟ گفت شما چه می‌دانید؟ گفتم من می‌پرسم شما چرا می‌گویید؟ گفت سه آپارتمان در هروی که یکی آپارتمان همسرم است از ارث پدر ایشان بوده و یکی هم برای پسرم است. گفتم من از مراجع ذیصلاح استعلام گرفتم و 9 مورد از اموال ایشان را در دو برگه کاغذ استعلام گرفتم. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید در جاهای دیگر هم همین گونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بنده درباره یک قضیه از ایشان پرسیدم که اگر فرصت شد بعداً درباره آن حرف می‌زنم؛ ایشان به من گفت آقای رستم قاسمی و شخص دیگری کاری کردند و فرد شاکی برای اینکه بخواهد علیه رستم قاسمی به خط شود علیه من حرف زده است؛ من گفتم اگر قرار باشد ایشان کاری انجام دهد علیه رستم قاسمی حرف می زد نه شما! با شما چه پدرکشتگی داشت؟

نادران بیان کرد: دوستان ما اشاره می‌کنند که گزارش‌های نهاد امنیتی چنین و چنان است. بنده عرض کردم که قضیه دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی‌هایی که خوردند و اموال مملکت رو شد را پاسخ دادند؟ روزی که از فرودگاه امام رفت نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟

 چنارانی: مناطق محروم سودی از نفت و گاز ندارند

 هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزارت نفت به عنوان جیبی است که پدر یک خانواده برای او در نظر می‌گیرد؛‌ امروز یکی از مهم‌ترین وزارت خانه‌ها، وزارت نفت است.

چنارانی خاطرنشان کرد: ما در مجلس قبلی منتظر این بودیم که از سمت دولت لایحه‌ای برایمان بیاید. نه اینکه نمایندگان دغدغه مردم را بررسی کنند و طرح ارائه دهند. ما امروز نمی‌توانیم منتتظر لایحه شما بمانیم.

وی در بخش دیگری از وزیر پیشنهادی سوال کرد که برای ظلم ها و بی عدالتی‌هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و... در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

چنارانی با طرح این پرسش که با توجه به بحران انرژی به ویژه در زمینه آب، تکلیف صنایع آب بر نفتی مانند پالایشگاه های اصفهان، تهران و شازند، چه برنامه ای دارید؟  ادامه داد: مجلس در راستای برنامه های فسادستیزی و عدالت محوری طرح هایی با هدف رفع محرومیت در مناطق روستایی، تدوین کرد، اما متاسفانه در سال های اخیر صادرات قیر افزایش چشمگیری داشته، باید دید برنامه اوجی برای مبارزه با قاچاق این فرآورده نفتی چیست؟

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به ضرورت ادغام وزارت نیرو و نفت بیان کرد: ایران سرزمین آفتاب و باد است و باید به سمت استفاده از انرژی های نو و جایگزین کردن نیروگاه های آبی و بادی به جای نیروگاه های حرارتی برویم.

 نقدعلی: نمی‌توان یکی از عرصه‌های ثروت کشور را به دست اوجی سپرد

حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه کشور از سه راه درآمد مالیاتی، نفتی و سایر درآمدها تامین می‌شود که با درآمد مالیاتی نمی‌توان کشور را اداره کرد، سایر درآمدها هم ناچیز است؛ ‌ بنابراین راهی جز فروش نفت و درآمد نفتی نداریم.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در این عرصه شخصیتی سکان‌دار وزارت نفت شود که از قوت و قدرت فروش نفت در شرایط تحریمی و حصر اقتصادی برخوردار باشد.

نقدعلی گفت: کسانی که همه اقتصاد را به برجام گره زدند و گفتند با امضای برجام فروش نفت به فراوانی می‌رسد دیدیم که فروش نفت را به کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه رساندند و اخیرا باز به برکت اقدامات مجلس انقلابی به ویژه قانون لغو تحریم‌ها توانستند اندکی نفت بفروشد و آن را به مرز فروش یک میلیون بشکه در روز برساند. از همین رو کسی باید امروز سکان‌دار این وزارتخانه باشد که این توان را داشته باشد.

موافق: وزارت نفت قرارگاه جنگی کشور است/«اوجی» از بدنه نفت بوده و هست

حسین حسین زاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس  در موافقت با وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: وزرات نفت نه تنها یکی از بزرگترین بنگاه های اقتصاد کشور بلکه قرارگاه جنگی کشور است.

وی افزود: وزارت نفت، وزارت اقتصاد، اشتغال و حتی وزارت فرهنگ ما هم هست و اکنون 113 سال از عمر آن و وابستگی ما به نفت می گذرد  و باید فرمانده این قرارگاه فردی توانمند، متخصص، جهادی و انقلابی باشد.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس با تاکید بر اینکه من فرزند نفت هستم و آقای اوجی (وزیر پیشنهادی نفت) را دو دهه است که می شناسم، تصریح کرد: روند رشد مهندس اوجی در نفت از پایین به بالا بوده است و شخصی از بدنه نفت بوده و هست.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه به پاکدستی، امین بودن و داشتن روحیه انقلابی اوجی شهادت می دهم و ایمان دارم، گفت: وزارت نفت از افرادی پاکدست و متخصص در حوزه های مختلف تشکیل شده که قطعا به اوجی کمک می کنند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت به نوعی وزارت فرا دولت‎‌ها است، خاطرنشان کرد: وزیر نفت وزیر اول اقتصاد کشور ما است و اوجی می تواند با پاکدستی و مظلومیت اش بهترین رأی را از مجلس بگیرد.

* اوجی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است

 انور حبیب‌زاده نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت فوق‌العاده‌ای در مدیریت صنعت نفت برخوردار است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی نفت خودش از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات آن است و به دلیل تجربه طولانی در این حوزه می‌تواند مؤثر واقع شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 97 درصد انرژی اولیه مورد نیاز در داخل از نفت و گاز تامین می‌شود تصریح کرد: اهداف و استراتژی‌های مهم این بخش اهمیتی بالا دارد و در روابط خارجی کشور نیز تأثیر گذار است.

حبیب‌زاده خاطرنشان کرد: بر این اساس، رسیدن به اهداف مهم این حوزه مستلزم برنامه‌ریزی درست و اصولی است که وزیر پیشنهادی نفت دارای برنامه و توانمند برای اجرای آن است.

وزیر پیشنهادی نفت: در وزارت نفت با پاکدستی خدمت کردم/ فردی فساد ستیز هستم

 جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت، پس از شنیدن دیدگاه‌های نمایندگان موافق و مخالف خود در مجلس در دفاع از برنامه های خود برای وزارت نفت، گفت: در پیشگاه خداوند متعال و شما نمایندگان اعلام می‌کنم غیر از آنچه من به عنوان دارایی خدمت آقای رئیسی اعلام کردم؛ هرگونه دارایی دیگر که در فضای مجازی به بنده نسبت دادند به خودشان داده شود.

وی ادامه داد: ۲۴ و ۲۵ سالی که در وزارت نفت بودم و سال‌هایی که در خدمت آقای مخبر بودم با پاکدستی خدمت کردم و فردی فساد ستیز هستم. قصد قربت کردم فساد را از این وزارتخانه از بین ببرم.

وزیر پیشنهادی نفت اظهار داشت: اصلاح شرایط و بازگردادندن لوکوموتیو صنعت نفت و بازگشت آن به ریل مناسب نیازمند اقدام جهادی است.

بر اساس این گزارش اخذ رای اعتماد برای جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت بعد از اتمام بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس انجام خواهد شد.

صلاحیت و برنامه‌های علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی قرائت شد. در این گزارش تاکید شده بود: بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نیرو، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. البته عملکرد گذشته ایشان  نشان می دهد که می تواند به احکام بالادستی پایبند باشد.

این کمیسیون همچنین تاکید کرده که لزوم تشریح استراتژی های حکمرانی در بخش آب و شفاف سازی برنامه ها در این بخش به ویژه در مورد اجرای طرح های انتقال آب بین حوزه ای و همچنین افزایش ظرفیت برق کشور و جلوگیری از خاموشی ها از مهمترین مسائلی است که لازم است وزیر محترم پیشنهادی در صحن علنی توضیحات بیشتری در این خصوص  ارائه کند.

کمیسیون کشاورزی هم در گزارش خود از صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو  برنامه‌ها و صلاحیت وی را تائید کرد. در این گزارش در عین حال پیشنهاد شده بود در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس ، به صورت منظم با مشاورین و انجمن های تخصصی نشست های کارشناسی برگزار نموده تا بدین ترتیب به بهره گیری از نظرات تخصصی در اخذ تصمیمات این حوزه و استفاده از نظرات کارشناسانه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار گرفته و در خصوص تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در سراسر کشور بصورت عادلانه برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد. همچنین در برنامه های تدوین شده نگاه جدی به مسائلی از جمله: ساختار بخش آب، رابطه آب و توسعه جایگاه آب در برنامه های توسعه، قوانین و حقوق آب، آمایش آب محور، مدیریت شبکه های آبیاری، هیدروپولیتیک و دیپلماسی آب، همبست آب، غذا، انرژی و محیط زیست و انتقال بین حوزه ای آب، دقت نظر در مناقشات آبی در سطح حوضه ها توجه جدی و برنامه های مشخص ارائه گردد.

مخالف: سوابق اجرایی و مدیریتی محرابیان مرتبط با وزارت نیرو نیست

حسین حق وردی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  تخصص و تجربه وی را با ماموریت‌های وزارت نیرو در تطابق ندانسته و اظهار داشت:  اطلاعات ایشان از چالش ها و بحران های پیش روی وزارتخانه در حد کارشناسان زبده ای که تمام تحصیلات و سوابق آن ها در این حوزه بوده، نمی باشد، وزیر نیرو در دولت دوازدهم که متخصص حوزه آب هم بود نتوانست اختلاف موضوع پسآب را میان آبفا و آب منطقه ای حل کند، حال وزیر پیشنهادی که با این حوزه هم آشنایی ندارد، چگونه می خواهد این دست از مشکلات را رفع کند؟

وی ادامه داد: معرفی وزیری که مسئولیت های مدیریتی را در همان وزارتخانه طی نکرده است و با شرایط آن وزارتخانه آشنایی ندارد، علاوه بر اینکه به نوعی بی احترامی به کارشناسان زبده و مدیران و ایده پردازان آن وزارتخانه می باشد بلکه موجب معطلی در پیشیرد اهداف روزانه آن وزارتخانه نیز می شود، اگر در طول این ۴۲ سال نتوانستیم در داخل وزارت خانه ها کارشناسان زبده و  آشنا با بحران های آن وزارتخانه تربیت کنیم پس وای بر حال ما.

حق وردی گفت: انتظار بود رییس جمهور وزیری معرفی کند که تمام مراحل مدیریتی را در همان وزارتخانه از پایین ترین سطح کارشناسی تا عالی ترین جایگاه مدیریتی طی کرده باشد و با تمام جوانب مدیریتی آن وزارتخانه آشنا باشد.

* محرابیان در وزارت صنایع مدیران انقلابی و کارآمد را کنار گذاشت

 امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر نیرو، اظهار داشت: مجلس در این چند روز نشان داد که نسبت به اعتماد بسیار جدی است و این مصداق بارز حمایت از آیت الله رئیسی است چرا که مجلس وضعیت وزرا را شناسایی می کند.

وی با بیان  اینکه دلیل مخالفت با محرابیان برای تصدی وزارت نیرو در سه حوزه کارنامه، برنامه و آب است، افزود: انتقاداتی به کارنامه آقای محرابیان در وزارت صنایع است و آن عزل بی مورد مدیران انقلابی و کارآمد بوده است که البته در این زمینه جلساتی با ایشان برگزار و توضیحاتی ارائه شد.

بانکی پور با تاکید بر اینکه در مدیریت ایشان برخی بی تدبیری‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: یکی از این بی‌تدبیری‌ها قطع صادرات فولاد برای کنترل بازار بوده است که ضربه بزرگی به صنعت می‌زند چرا که فولاد هم کیفیت صنعت را بالا می‌برد و هم بازارهایی که با دردسر بدست آوردیم یکجا از دست می‌دهیم که البته آقای محرابیان این نقد را قبول داشت و در عین حال تاکید داشت که شرایط فرق دارد و ما در شرایط دولت گاها این تصمیم ها را می‌گرفتیم.

* برنامه محرابیان بلندپروازانه است

مهدی طغیانی، دیگر نماینده مردم اصفهان هم در مخالفت با وزیر نیرو، اظهار داشت: آب و برق مهمترین مشکلی که امروز در کشور وجود دارد و قعطی های امسال یاد و خاطره قعطی های دهه 60 و جنگ تحمیلی که در ذهن مردم ما فراموش شده بود را دوباره زنده کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه عملکرد غلط دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق امروز دامن گیر کشور شده است، خاطرنشان کرد: همه ما باید در مورد قطعی برق و آب به مردم پاسخگو باشیم که رودخانه دائمی و دریاچه خششکیده و اکنون در آذربایجان، خوزستان، یزد، اصفهان، کرمان و ... مشکل آب داریم و این نتیجه حکمرانی درخشان دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و کسانی که خود را صاحب نظر می دانستند، است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه امروز با شرایطی که با آن مواجه هستیم باید یک انتخاب حیاتی را با در نظر گرفتن چالش‌ها صورت دهیم، گفت: عدم تعیین تکلیف وام‌های اخذ شده که در برنامه وزیر پیشنهادی نیامده  یکی دیگر از چالش‌های پیش روی وزارت نیرو است؛ برخلاف سایر وزرا که یا در حوزه آب و یا در حوزه برق متخصص بودند، آقای محرابیان متخصص حوزه اقتصاد هستند و شاه کلید مسئله امروز این حوزه بحث اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برنامه محرابیان بلندپروازانه است، گفت: مشخص نیست که رقم افزایش ظرفیت 30 هزار مگاواتی از چه محلی تأمین خواهد شد. همچنین در برنامه پیشنهادی آمده است 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید خواهد شد که منبع این مهم نیز مشخص نیست که چطور ظرف 4 سال می خواهیم به این ارقام برسیم.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم آقای وزیر برای 4 سال آینده رقمی معادل 550 هزار میلیارد تومان به علاوه 22.5 میلیارد یورو بودجه درخواست کرده‌اند که چنین ارقامی در بودجه وجود ندارد.

موافق: مدیریت منابع آب از مهم‌ترین برنامه‌های محرابیان است

در این نشست همچنین عبدالعلی رحیمی نماینده مردم سروستان  در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: بدانید که اکنون مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد. ما در آستانه گام دوم انقلاب هستیم و همین مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی را فراهم کرده است. کمک کنیم تا هر چه سریع تر کابینه ایجاد شود البته که ما چک سفید امضا هم دست کسی نمی دهیم.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت داشت در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود.

وی محرابیان را مدیری جهادی و وزیری پرکار خواند و گفت: برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است. او در حوزه وزارت نیرو به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در انجام ۳۵۰ پروژه مرتبط حضور داشته و موفقیت های زیادی کسب کرده، علاوه بر این سابقه دو بار اخذ رأی اعتماد از مجلس را دارد. در زمان محرابیان بود که قیمت فولاد و سیمان کم شد.

* عملکرد محرابیان در پروژه‌های «مهر ماندگار» نشانه تسلط وی بر حوزه آب و برق است

 پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت علی اکبر محرابیان اظهار داشت: بخشی از تحصیلات آقای محرابیان مرتبط با ماموریت‌های وزارت نیرو است و ما نیز در حال تعیین مدیر هستیم و مدیر باید داشته‌های سازمان زیر مجموعه خود را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد و آقای محرابیان این ویژگی را دارد.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی در حوزه نیروگاه‌سازی در زمان مسئولیت دستیار ویژه رئیس جمهور در دولت دهم گفت: ایشان در طرح مهر ماندگار حدود 13 پروژه نیمه تمام نیروگاهی را تکمیل کرد که 6 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد و 38 طرح سدسازی را با آورده 12 هزار مترمکعب به سبد ذخیره آبی کشور مدیریت کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محرابیان با پروژه‌هایی که در آن دوران اجرا کرد افراد تحت پوشش شبکه آب و برق کشور را از 22 میلیون نفر به 24.5 میلیون نفر رساند که نشان از توان حرفه‌ای و تخصصی ایشان دارد.

وی در بخشی از نطق خود با اشاره به پدیده نوظهور رمزارزها و تأثیر آن بر صنعت برق گفت: اگر این پدیده کنترل نشود، قطعا مخرب خواهد بود؛ چراکه کشور گرجستان تا چند سال پیش صادرکننده برق بود اما به دلیل فعالیت رمزارزها حالا به واردکننده برق تبدیل شده است.

* محرابیان دارای کارنامه درخشانی است

 حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده عسلویه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی دارد، محرابیان شخصیتی است که در دو مرحله از مجلس را اعتماد گرفته است و امروز برای سوم برای  برای وزارت انتخاب خواهد شد، ایشان وزیر صنایع و معادن و دستیار ویژه رییس مجمهور و مجری طرح مهر ماندگار است، آن هایی که در بحث سابقه مدیریتی این شخصیت سخن می گویند توجه کنند وی ۹۰۰ طرح و پروژه اثرگذار را به اتمام رساند.

نماینده مردم دیر گفت: وی ریاست ستاد تبصره ۱۳، مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور، عضو شورای عالی فنی کشور، عضو شورای عالی پول و اعتبار و ده ها مسئولیت بززگ در کارنامه درخشان دارد، علاوه بر این ها تحصیلات دانشگاهی وی با وزارتخانه پیشنهادی ارتباط کامل دارد، وی دانشجوی اقتصاد در مقطع دکترا در آستانه دفاع از پایان نامه می باشد و موضوع پایان نامه ایشان “آزاد سازی تعرفه برق در رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اتمام ۱۳ طرح نیمه تمام نیروگاهی و اتمام ۳۸ طرح نیمه تمام سد، افزایش ذخیره آب کشور، اتمام ۱۲ شبکه فاضلاب و افزایش تحت پوشش قرارگرفتن جمعیت شهری و…فقط بخشی از اقدامات ایشان است. محرابیان درد و مشکلات مردم را خوب می داند و با نمایندگان مردم در مجلس برای رفع مشکلات تعاملا خوبی دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو: باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن کشور بنا کنیم

در پایان اظهارات موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو  در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: این سومین بار است که مفتخرم برای کسب رای اعتماد در محضر نمایندگان مردم حضور پیدا کنم. در دو هفته گذشته طی جلساتی که داشتیم نمایندگان به طور دقیق و موشکافانه نظرات خود را مطرح کردند و در صورت کسب رای اعتماد تمام این نظرات را در دستور کار وزارتخانه قرار خواهم داد.

وی ادامه داد: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلند مدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی ها را جبران کنیم.

محرابیان تاکید کرد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: در زمان معرفی به مجلس برنامه ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل ، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است. مهمترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.

بر اساس این گزارش اخذ رای اعتماد برای علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو بعد از اتمام بررسی صلاحیت وزرا در مجلس انجام خواهد شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان آخرین وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در جلسه علنی عصر امروز (چهارشنبه 3 شهریور) بررسی شد.

در ابتدای این بررسی  گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در باره صلاحیت‌ها و برنامه‌های سجادی قرائت شد.  در این گزارش تاکید شد: 55 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی مطابق نیست، 60 درصد این برنامه ها همسو نیست و در 16 درصد برنامه ها به این اسناد اشاره ای نشده است.

 حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: اکثریت آراء کمیسـیون فرهنگی با توجه به وجود برخی ابهامات و توضـیحات شـفاهی در برنامه ها، صلاحیت آقای سید حمید سجادی را رد کرد. 

مخالف: سجادی تاکنون هیچ تحولی در ورزش ایجاد نکرده

 محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس در مخالفت با وزیر ورزش و جوانان، اظهار داشت: آقای سجادی اینجا اعلام کنند که چه زمانی یک قدم برای ورزش برداشتند؟ با رای ندادن به سجادی ثابت خواهید کرد که مشی مجلس دفاع از آرمانهای امام، انقلاب و شهدا است نه دفاع از ایرانمال، سایپا، پرشین خودرو.

وی افزود: در دوران مدیریت آفای سجادی هیچگونه تحولی در ورزش ایجاد نشده است. زمانی که معاون قهرمانی وزارتخانه بودند دو نفر از دوستان تاجر خود را در دو فدراسیون مهم مسئولیت دادند که هنوز چهار فدراسیون ما در حال تعلیق است.

فروردین با بیان اینکه من به شخصیت ورزشی ایشان احترام میگذارم، تصریح کرد: هر ورزشکار یا تحصیلکرده ورزش شایستگی وزارت ورزش و جوانان را ندارد.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس گفت: ورزش امروز یک ظرفیت است اگر خوب مدیریت نشود برای نظام تهدید است. این افراد برای انقلاب و نظام هیچ هزینه ای ندادند و مطمئن باشید صلاحیت لازم برای وزیر شدن را ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آقای سجادی در بزنگاه ها موضع شفافی نگرفته است، تاکید کرد: مجلس امروز باید پاسخ شفافی به خواصی که از بیرون مجلس برای نمایندگان تعیین تکلیف می کنند، داشته باشد و رأی مجلس انقلابی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، خریدنی نیست.

*سجادی ورزشکار است اما کار شاخص در حوزه ورزش نکرده

سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: سال ۱۳۹۰ آقای سجادی در مجلس نهم در همین جایگاه برای وزارتخانه ورزش معرفی شد که ۱۳۷ نفر با او مخالفت کردند و ۸۶ نفر موافق او بودند. از آن زمان به بعد کار شاخص ورزشی از او ندیدیم که این رتبه و جایگاه را ارتقا بخشد.

وی افزود: آقای سجادی جزو افتخارات ورزشی است و کمتر قهرمانی در سطح آسیا سراغ داریم که این میزان برای ما افتخار آفرینی کرده باشد.ایشان یک شخصیت ورزشی صاحب‌نام است. مخالفت بنده مربوط به شخصیت حقیقی او نیست بلکه از جایگاه تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان است.

یزدی‌خواه با مردمی و قوی خواندن دولت آقای رییسی گفت: دولت آیت‌الله رییسی می‌خواهد به طبقات محروم و متوسط جامعه و همچنین بقیه اقشار خدمات رایگان ارائه دهد اما آقای سجادی در این سال‌ها بیشتر در حوزه‌های ورزشی لاکچری مانند اسب‌دوانی، بولینگ و بیلیارد فعال بوده است و در این سال‌های اخیر هم با مجتمع ایران مال قرارداد بسته است.

* برنامه سجادی تحولی نیست

 احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: آقای سجادی را همه می‌شناسیم. او قهرمان و مدال آور پرافتخار انقلاب اسلامی است؛ بسیاری از قهرمانان با ما تماس گرفته و درخواست صحبت به عنوان موافق و یا درخواست صحبت به عنوان مخالف داشته‌اند.

نماینده شهر کرد در مجلس تصریح کرد: من مسئول کمیته تربیتی بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس هستم و یک سال است که مستقیما با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط هستم. اما برنامه‌های آقای سجادی برای این وزارتخانه غیرتحولی است و او برنامه‌های جاری وزارت ورزش را به مجلس ارائه داده است.

راستینه تصریح کرد: سابقه آقای سجادی در معاونت ورزش و جوانان نشان داده است که او سبب تعلیق بسیاری از فدراسیون‌ها و ورزش‌ها بوده و اگر نبود وساطت دکتر جلیلی و اقدامات نیروهای امنیتی، ما عملا المپیک لندن را از دست داده بودیم.

* برنامه‌های سجادی برای ورزش سطحی و فاقد تحول است

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز و ازنا در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدحمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: هرکدام از وعده‌هایی که وزرای محترم پیشنهادی ارائه داده‌اند باید از جهت بودجه‌ای امکان‌سنجی می‌شد که این کار انجام نشده و به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مرجع تخصصی ارجاع نشده است، لذا از آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور درخواست داریم که به سازمان برنامه و بودجه مأموریت بدهند که این بررسی‌ها را انجام بدهند. 

وی با اشاره به صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: در خصوص آقای سجادی از جهت معیارهای شخصیتی، سوابق کاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی حرفی نداریم، اما اهتمام به شایسته‌سالاری و تعامل ایشان با نمایندگان محل تردید و ابهام است. 

وی ادامه داد:‌ در نوع نگاه ایشان باید اطمینان حاصل کنیم که نگاه وی به اداره کشور مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کافی است چرا که جاذبه‌های ورزشی بسیاری در کشور داریم که باید به خوبی از آنها استفاده شود. 

خدابخشی اظهار داشت: معلوم نیست آقای سجادی در اداره ورزش و جوانان از چه ترکیبی استفاده می‌کنند و برنامه‌های وی قطعی و عاری از نگاه تحولی اداره شده است؛ در این برنامه‌ها وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ترسیم نشده و سهم اقتصاد مجلس در تولید ناخالص ملی و وضعیت چهار سال بعد مشخص نشده است. 

موافق: جامعه ورزشی از معرفی سجادی برای وزارت ورزش خوشحال است

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس  در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: رئیس فراکسیون ورزش مجلس اینجا (پشت تریبون صحن علنی مجلس) حضور پیدا کرد و انتظارمان این بود که نقد عمیقی از برنامه‌های جناب دکتر سجادی ارائه دهند اما جز شعار و تهمت چیز دیگری نبود.

وی افزود: مردم حرف های ما را می شوند و باید دقت کنیم و باید برنامه وزرا را بر اساس آئین نامه داخلی مورد بررسی قرار دهیم و در پایان رای بدهیم.

کوچکی نژاد با اشاره به نطق مخالفان سجادی در صحن علنی مجلس، گفت: اولین بار است که یک فرد ورزشی و متخصص و قهرمان ملی و در میدان ورزشی تلاش کرده و قهرمان شده قرار است وزیر شود و کل جامعه ورزشی خوشحال هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: دوستانی که بحث پرونده و مسائل دیگری را مطرح می کنند ایشان را کسی به شما معرفی کرده که چندی پیش رئیس دستگاه قضا بوده و به همه پرونده های قضایی احاطه داشته است مگر می شود خبر نداشته باشد؟ البته مخالفان هم چیزی از پرونده ایشان نگفتند.

وی افزود: آقای دکتر سجادی با اینکه در دولت کاره ای نبود اما چون تخصصش مورد نیاز بخش خصوصی بود به این بخش دعوت شدند. ایشان در ورزش های مرفهین مثل بیلیارد و ... نبودند ایشان قهرمان دو و میدانی هستند. ورزش مستضعفین جامعه است حال ایرادی دارد که در رشته های فرعی دیگر نیز تخصص داشته باشد.

* سجادی یک چهره ورزشی و متخصص است

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی،  هم در موافقت با وزارت سجادی اظهار داشت:  تاکنون هیچ وزیری که چهره ورزشی و تخصصی باشد در رأی وزارت ورزش و جوانان یا در سازمان تربیت بدنی سابق قرار نگرفته و این اولین بار است که یک رئیس‌جمهور به خودش جرأت می‌دهد که یک شخصیت ورزشی و متخصص را برای این وزارتخانه معرفی کند. 

وحیدی تصریح کرد:‌ انتقادی که برخی‌ها به آقای سجادی دارند نتیجه مدیریت‌های گذشته است که حالا می‌خواهند سنگش را بر سر ایشان بشکنند. 

وی ادامه داد: ضعف عملکرد در حوزه المپیک‌ها و مسابقات ورزشی و نیز پناهندگی برخی ورزشکاران نتیجه این است که چهره‌های سیاسی و امنیتی را در رأس این دستگاه قرار داده‌ایم در حالی که اقای سجادی یک ورزشکار است و هنوز رکورد مدال‌های ایشان شکسته نشده است. 

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پایان در حمایت مجدد از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، برخورد با مافیای ورزش و کسانی که ورزش را به حاشیه می‌برند و امنیتی می‌کنند، از وی خواستار شد.

* سجادی از جنس ورزش است و نباید سیاستمدار انتخاب کنیم

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: شرط اول سلامتی، ورزش است؛ سلامت جسمی، روحی و روانی را با انجام ورزش می‌توان به دست آورد.

وی افزود: الگو کسی است که در عرصه ورزش به موفقیت رسیده باشد و آقای سجادی در دوومیدانی توانسته بود که در آسیا صاحب مدال شود. 

نماینده مردم سراوان در مجلس تصریح کرد: فردی باید وزیر شود که از جنس ورزش باشد و نه سیاستمدار؛ یک کت و شلوار نو خریدن از ایران مال مشکلی نیست که از آن خرده گرفته شود. 

فاضلی گفت: طبعا هر کسی که بخواهد به عنوان وزیر انتخاب شود باید مورد تایید اولیه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: نصف جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند و 4 هزار سالن در مناطق محروم وجود دارد که باید تکمیل شوند؛ جز خوبی از سجادی چیزی ندیده‌ام و هر فردی توانمندی‌های خاص خود را دارد که بیشتر باید به آن توجه شود.

سجادی: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود

سیدحمید سجّادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،  بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را دارا است و یکی از مخاطب های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است.

سجادی با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک که ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست ها و راهبردها شروع می شود.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد.

سجادی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، ما را به میدان داری جوانان دعوت می کند، اظهار داشت: این نشان می دهد برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید نقشی ستادی و تعاملی پیدا کند؛ نسل جوان را برانگیزد، استعدادها را پرورش دهد و با تعاملات حاکمیتی، شکوفایی و تحول آفرینی را فرآهم آورد.

وی ادامه داد: نقش ورزش در کاهش هزینه های بیمارستانی غیرقابل کتمان است. بسیاری از مولفه های سبک زندگی و حرکت های اجتماعی از آن تأثیرپذیر است، فتوت روحیه پهلوانی و مروت را بازآفرینی کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت های عظیم ورزشی ما تحلیل برود.

وی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی گروه ها و نهادهای مردمی سیاست قطعی ماست، اظهار داشت: رویش های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش های آن بوده است و باید این رویش ها را قدر بدانیم.

سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم افزایی و میدان سازی برای حلقه های میانی و جریان های خودجوش جوانان باشد.

بر اساس این گزارش با اتمام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و بعد از یک تنفس نیم ساعته، آیت‌الله رئیسی آخرین دفاع خود را از کابینه سیزدهم انجام می‌دهد و سپس تا پایان جلسه علنی امروز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس به رای گذاشته می‌شود. 

سرانجام، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پایان یافت و در پایان رأی گیری از میان 19 وزیر پیشنهادی معرفی شده، تنها حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موفق به کسب رای اعتماد بهارستان‌نشینان نشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =