خاک‌های نرم کوشک روایتگر کدام شهید است؟

امروز سالروز میلاد مردی است که حکم اعدامش صادر شد و حزب بعث برای سرش جایزه تعیین کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، امروز سوم شهریور مصادف است با زادروز شهید غلامحسین برونسی، سردار بزرگی که عشق و ارادتی مثال زدنی به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه داشت و در این راه شهید شد و  مقام معظم رهبری در مورد این شهید والا مقام فرمودند: شهید برونسی تحصیلات عالیه که نداشت، وقتی سخنرانی می کرد تأثیر حرفش از آدم های تحصیل کرده به مراتب بیش تر بود، کاملاً تحت تأثیر قرار می داد. روحیه انقلابی این است.

شهید برونسی پس از چند بار تغییر شغل نهایتاً به شغل بنایی روی آورد و تا هنگام پیوستن به سپاه این شغل را ادامه داد، او همچنین از فعالان سیاسی مخالف حکومت پهلوی بود که چند بار توسط ساواک دستگیر و شکنجه شده و نهایتاً حکم اعدامش صادر اما با وقوع انقلاب اجرا نشد.

شهید عبدالحسین برونسی متولد ۳ شهریور ۱۳۲۱، روستای گلبوی بالا کدکن از توابع تربت حیدریه، یکی از فرماندهان ایران در جنگ ایران و عراق بود، این شهید قبل از انقلاب، بارها دستگیر و توسط ساواک شکنجه شد. پیرامون یکی از موارد دستگیریش می‌گوید: در زندان به قدری جای ما تنگ بود که به نوبت چند نفر می‌خوابیدیم و چند نفر دیگر می‌ایستادیم… ما را شکنجه می‌کردند… همان اول که ما را گرفتند فکر می‌کردی چه کسی را گرفته‌اند. دور ما را گرفتند یک مسلسل را به پشتم گذاشتند دیگری را روی سینه‌ام و یکی هم سیلی می‌زد و می‌گفت: پدر سوخته بگو دوستان شما چه کسانی هستند. گفتم: من هیچ دوستی ندارم تک و تنها هستم، یکی از آنها گفت: نگاه کن پدر سوخته را هرچه کتک می‌زنیم رنگش تغییر نمی‌کند. می‌گفتند: ترا می‌کشیم، می‌گفتم: بکشید… به دهانم می‌زدند هر دندانی که می‌افتاد می‌گفتند: پدر سوخته دندانهایش دارد می‌ریزد و کسی را لو نمی‌دهد.

شهید برونسی در سال ۱۳۴۷ در روستای محل سکونتش با معصومه سبک‌خیز ازدواج کرد که حاصل آن ۸ فرزند بود. این شهید والا مقام پس از انقلاب نیز در جنگ ایران و عراق حاضر شد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و در آغاز جنگ راهی جبهه شد. وی در این دوران مسئولیت‌های مختلفی داشت که در آخرین آن فرمانده تیپ هجدهم جوادالائمه بود که در سال ۱۳۶۳ طی عملیات بدر در شرق به مقام والای شهادت نائل آمد. وی ۵ سال همزمان با کار به تحصیل علوم اسلامی نیز می‌پرداخت.

گردان بلال با فرماندهی شهید برونسی در جریان عملیات والفجر ۳ موفق به تصرف ارتفاعات کله قندی و به اسارت گرفتن سرهنگ جاسم یعقوب داماد و پسرخاله صدام شد و رهبر حزب بعث برای سر او جایزه تعیین کرد.

در وصیت‌نامه این شهید والامقام آمده‌است: من با چشم باز این را پیموده‌ام و ثابت قدم مانده‌ام؛ امیدوارم این قدم‌هایی که در راه خدا برداشته‌ام، خداوند آنها را قبول درگاه خودش قرار دهد و ما را از آتش جهنم نجات دهد. فرزندانم، خوب به قرآن گوش کنید و این کتاب آسمانی را سرمشق زندگیتان قرار بدهید. باید از قرآن استمداد کنید و باید از قرآن مدد بگیرید و متوسل به امام زمان باشید. همیشه آیات قرآن را زمزمه کنید تا شیطان به شما رسوخ پنهانی نکند.

خاک‌های نرم کوشک روایتگر کدام شهید است؟

کشف پیکر پاک شهید برونسی

به گفتهٔ محمد باقرزاده پیکر شهید عبدالحسین برونسی پس از ۲۷ سال از زمان شهادتش در شرق دجله به همراه ۱۲ شهید دیگر کشف شد، پلاک، لباس پاسداری، بخشی از صفحات قرآن و بادگیر آقای برونسی اجزایی است که پیدا شده‌است.

با این وجود سعید عاکف نویسنده کتاب خاک‌های نرم کوشک معتقد است پیکر کشف شده، با مشخصات لحظه مرگ برونسی همخوانی ندارد. وی بیان می‌کند که بر طبق خاطرات بی‌سیم‌چی برونسی و یکی دیگر از همراهان او، وی در آخرین لحظات زندگی لباس رسمی سپاه به تن داشته و جنازه‌اش نهایتاً در منطقه‌ای باتلاق مانند می‌افتد و در این هنگام سر بر تن داشته‌است و فرضیهٔ جدا کردن سر وی توسط عراقی‌ها را رد می‌کند.

با توجه به گفته‌های باقرزاده امکان بدست آوردن جواب قطعی از روی آزمایش دی‌ان‌ای وجود ندارد چراکه پدر و مادر وی در قید حیات نیستند و بیان می‌کند: اخبار بینه که اصطلاحاً در فقه و حقوق عبارت است از گواهی دو نفر عادل. در این مورد ما افرادی را که بتوانند صراحتاً تأیید کنند و گواهی بدهند که این پیکر متعلق به آقای برونسی است، در اختیار نداریم و تنها به یقین بسنده می‌کنیم. در عرف نیروهای مسلح و همه ارتش‌های دنیا، پلاک هویت، نشانه کمکی مؤثر برای احراز هویت فرد می‌تواند باشد، کما اینکه دربارهٔ این کشته شدن هم مورد استناد قرار گرفته‌است.


کتاب و فیلم پیرامون زندگی شهید برونسی

کتاب خاک‌های نرم کوشک مجموعه خاطراتی از وی است از زبان همسر وی و همرزمانش که در سال ۱۳۸۳ توسط سعید عاکف در مشهد چاپ شد و به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ ایران مبدل شد و تا مرداد ۱۳۹۶ به چاپ دویست و یازدهم (۶۶۲۰۰۰ نسخه) رسید. فیلم به کبودی یاس برداشتی از زندگانی وی است. کتاب گلبو نوشته سید علیرضا مهرداد که بوسیله نشر ستاره‌ها چاپ شد نیز به خاطرات برونسی اختصاص دارد که در سال ۱۳۸۶ عرضه شد.کتاب نیمه پنهان۱۶: برنسی به روایت همسر شهید به قلم مهدیه داوودی و به روایت معصومه سبک خیز همسر شهید برونسی از مجموعه کتاب‌های نیمه پنهان انتشارات روایت فتح از دیگر آثار مکتوب راجع به این شهید است. یک کمیک استریپ با عنوان خط شکن در ۱۱۰ صفحه به مدیریت حسین یوزباشی تولید شد. این اثر در سه فصل از تولد تا جوانی و کوچ از روستا به شهر، داستان زندگی او از زمان کوچ و مبارزات انقلابی‌اش تا مقطع پیروزی انقلاب اسلامی و دوران پس از انقلاب به روایت زندگی شهید برونسی پرداخته‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =