رشد ۳ برابری وام‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال جاری

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از ۳ برابر شدن سرانه وام‌ها و برنامه‌های صندوق برای دانشجویان دستیاری در سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، بهروز رحیمی  رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تسهیلات دانشجویی وزارت بهداشت اظهار کرد: هر اقدام و تصمیمی که در صندوق رفاه دانشجویان گرفته می‌شود دانشجو از ثمرات آن بهره مند می‌شود. از طرفی تدوین طرح های بلندمدت ۱۰ یا ۱۵ ساله در صندوق رفاه کام تمامی دانشجویان را شیرین نخواهد کرد زیرا آنها نمی‌توانند در کوتاه مدت از ثمرات آن بهره‌مند شوند. به همین دلیل صندوق رفاه طی مدت دو سال اخیر چند موضوع را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داد که یکی از این برنامه‌ها  افزایش وام‌های دانشجویی در مقایسه با سال ۹۸ بود و بر همین اساس سرانه وام‌ها از سه برابر عبور کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در سال ۹۸ و ۹۹، حدود ۱۱۴ میلیارد تومان به دانشجویان در قالب وام پرداخت کرده ایم  که این میزان در سال جاری به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وام‌های پرداختی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سه برابر افزایش داده‌ایم

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درباره برنامه‌های این صندوق در راستای افزایش وام‌های دانشجویی در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: برای سال تحصیلی جدید وام‌های پرداختی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا سه برابر افزایش داده ایم. افزایش مجدد آن نیاز به تصویب در هیئت امنای ما دارد و تا کنون تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. اگرچه نگاه صندوق رفاه در جهت افزایش وام‌ها است.

مهندس رحیمی درباره میزان وام‌های پرداختی به عنوان ودیعه مسکن تشریح کرد: ما در سال ۹۸، مبلغ ۱۸.۵ میلیون تومان برای دانشجویان ساکن پایتخت وام پرداخت می‌کردیم و این میزان امسال با رشد ۴ برابری، بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان افزایش یافته است؛ این امر علاوه بر کمک به حل مشکل مسکن دانشجویان موجب تسهیل ازدواج آن ها نیز خواهد شد.

جزئیات افزایش وام های دانشجویان دوره دستیاری

وی  روند بازپرداخت وام‌ها از سوی دانشجویان را رضایت بخش توصیف کرد و گفت: افرادی که بدهی معوق به صندوق دارند آمارشان تا ۵۰ درصد در مقایسه با دو سال گذشته کاهش یافته است و با اطلاع رسانی‌های به موقع و مشوق‌هایی که در نظر گرفته شده، نه تنها افزایش معوق نداشتیم بلکه ۵۰ درصد معوقات بدهی‌های دانشجویان به صندوق رفاه تسویه شده و دانشجویان  نیز بسیار متعهد هستند.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش وام‌های دانشجویان دوره دستیاری افزود : وام‌های این دانشجویان از ابتدای سال ۹۹ در حال پرداخت به این افراد است. در سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار دانشجو وام دستیاری دادیم، برنامه ما پوشش کامل جمعیت بیش از ۲۰ هزار نفری دانشجویان دستیاری است که تمامی متقاضیان این وام بتواند آن را دریافت کنند. 

رحیمی بیمه تأمین اجتماعی را از دیگر تسهیلات صندوق رفاه دانشجویان به دستیاران دانست و گفت: دوره دستیاری یکی از سخت ترین دوره های تحصیلی می باشد و از آنجایی که اغلب این دانشجویان در شرایط سنی تأهل قرار دارند و اجازه و فرصت کار در بخش خصوصی را نیز ندارند معمولا در مقایسه با سایر دانشجویان وضع معیشتی بدتری دارند. ما برای آن ها پوشش بیمه تأمین اجتماعی را در نظر گرفتیم و قرار بر این است که همه دانشجویان دکترای تخصصی و دستیاری در صورت ارائه تقاضا، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و ما به نمایندگی از آن ها هزینه‌های بیمه را واریز می کنیم و آن ها پس از فراغت از تحصیل می توانند این هزینه را به صورت اقساط  بلندمدت به صندوق رفاه دانشجویان برگردانند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت تأکید کرد: در مرحله پیش ثبت‌نام بیمه تأمین اجتماعی  بیش از ۷۰۰۰ متقاضی درخواست دادند و پیش بینی ما این است که ۱۵ هزار نفر از دانشجویان بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

مهندس رحیمی  در خصوص نرخ ژتون غذایی دانشجویان برای سال تحصیلی جاری گفت: درباره این موضوع حوزه دانشجویی تصمیم می‌گیرد اما اجاره بهای خوابگاه‌ها که از سوی دانشجویان به صندوق واریز می‌شود مجدد صرف بازسازی و بهینه سازی خود خوابگاه ها می شود ، در همین راستا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه ها اختصاص دادیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =