نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی نیرو چه گفتند؟

صلاحیت علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو امروز در مجلس بررسی شد؛ موافقان وی تخصص و تجارب موفقیت مدیریتی وی را مورد تاکید قرار داده و مخالفان این تجارب را برای وزارت نیرو کافی ندانسته و نسبت به برنامه‌های وی انتقاد داشتند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت و برنامه‌های علی‌اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو در نشست علنی امروز (چهارشنبه 3 شهریور) مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی گزارش کمیسیون انرژی مجلس درباره بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی قرائت شد. در این گزارش تاکید شده بود: بر اساس گزارش کارشناسی معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی، برنامه پیشنهادی با اسناد بالادستی شامل شرح وظایف وزارتخانه، سیاست های کلی نظام در حوزه عملکرد وزارت نیرو، تکالیف قانونی باقیمانده از برنامه پنجساله ششم توسعه و توجه به تکالیف وزارت نیرو در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، منطبق است. البته عملکرد گذشته ایشان  نشان می دهد که می تواند به احکام بالادستی پایبند باشد.

این کمیسیون همچنین تاکید کرده که لزوم تشریح استراتژی های حکمرانی در بخش آب و شفاف سازی برنامه ها در این بخش به ویژه در مورد اجرای طرح های انتقال آب بین حوزه ای و همچنین افزایش ظرفیت برق کشور و جلوگیری از خاموشی ها از مهمترین مسائلی است که لازم است وزیر محترم پیشنهادی در صحن علنی توضیحات بیشتری در این خصوص  ارائه کند.

کمیسیون کشاورزی هم در گزارش خود از صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو  برنامه‌ها و صلاحیت وی را تائید کرد. در این گزارش در عین حال پیشنهاد شده بود در صورت اخذ رای اعتماد از مجلس ، به صورت منظم با مشاورین و انجمن های تخصصی نشست های کارشناسی برگزار نموده تا بدین ترتیب به بهره گیری از نظرات تخصصی در اخذ تصمیمات این حوزه و استفاده از نظرات کارشناسانه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان کمیسیون تخصصی مد نظر قرار گرفته و در خصوص تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی در سراسر کشور بصورت عادلانه برنامه ریزی دقیق صورت پذیرد. همچنین در برنامه های تدوین شده نگاه جدی به مسائلی از جمله: ساختار بخش آب، رابطه آب و توسعه جایگاه آب در برنامه های توسعه، قوانین و حقوق آب، آمایش آب محور، مدیریت شبکه های آبیاری، هیدروپولیتیک و دیپلماسی آب، همبست آب، غذا، انرژی و محیط زیست و انتقال بین حوزه ای آب، دقت نظر در مناقشات آبی در سطح حوضه ها توجه جدی و برنامه های مشخص ارائه گردد.

مخالف: سوابق اجرایی و مدیریتی محرابیان مرتبط با وزارت نیرو نیست

حسین حق وردی نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نیرو  تخصص و تجربه وی را با ماموریت‌های وزارت نیرو در تطابق ندانسته و اظهار داشت:  اطلاعات ایشان از چالش ها و بحران های پیش روی وزارتخانه در حد کارشناسان زبده ای که تمام تحصیلات و سوابق آن ها در این حوزه بوده، نمی باشد، وزیر نیرو در دولت دوازدهم که متخصص حوزه آب هم بود نتوانست اختلاف موضوع پسآب را میان آبفا و آب منطقه ای حل کند، حال وزیر پیشنهادی که با این حوزه هم آشنایی ندارد، چگونه می خواهد این دست از مشکلات را رفع کند؟

وی ادامه داد: معرفی وزیری که مسئولیت های مدیریتی را در همان وزارتخانه طی نکرده است و با شرایط آن وزارتخانه آشنایی ندارد، علاوه بر اینکه به نوعی بی احترامی به کارشناسان زبده و مدیران و ایده پردازان آن وزارتخانه می باشد بلکه موجب معطلی در پیشیرد اهداف روزانه آن وزارتخانه نیز می شود، اگر در طول این ۴۲ سال نتوانستیم در داخل وزارت خانه ها کارشناسان زبده و  آشنا با بحران های آن وزارتخانه تربیت کنیم پس وای بر حال ما.

حق وردی گفت: انتظار بود رییس جمهور وزیری معرفی کند که تمام مراحل مدیریتی را در همان وزارتخانه از پایین ترین سطح کارشناسی تا عالی ترین جایگاه مدیریتی طی کرده باشد و با تمام جوانب مدیریتی آن وزارتخانه آشنا باشد.

* محرابیان در وزارت صنایع مدیران انقلابی و کارآمد را کنار گذاشت

 امیرحسین بانکی پورفرد نماینده مردم اصفهان در مجلس در صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر نیرو، اظهار داشت: مجلس در این چند روز نشان داد که نسبت به اعتماد بسیار جدی است و این مصداق بارز حمایت از آیت الله رئیسی است چرا که مجلس وضعیت وزرا را شناسایی می کند.

وی با بیان  اینکه دلیل مخالفت با محرابیان برای تصدی وزارت نیرو در سه حوزه کارنامه، برنامه و آب است، افزود: انتقاداتی به کارنامه آقای محرابیان در وزارت صنایع است و آن عزل بی مورد مدیران انقلابی و کارآمد بوده است که البته در این زمینه جلساتی با ایشان برگزار و توضیحاتی ارائه شد.

بانکی پور با تاکید بر اینکه در مدیریت ایشان برخی بی تدبیری‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: یکی از این بی‌تدبیری‌ها قطع صادرات فولاد برای کنترل بازار بوده است که ضربه بزرگی به صنعت می‌زند چرا که فولاد هم کیفیت صنعت را بالا می‌برد و هم بازارهایی که با دردسر بدست آوردیم یکجا از دست می‌دهیم که البته آقای محرابیان این نقد را قبول داشت و در عین حال تاکید داشت که شرایط فرق دارد و ما در شرایط دولت گاها این تصمیم ها را می‌گرفتیم.

* برنامه محرابیان بلندپروازانه است

مهدی طغیانی، دیگر نماینده مردم اصفهان هم در مخالفت با وزیر نیرو، اظهار داشت: آب و برق مهمترین مشکلی که امروز در کشور وجود دارد و قعطی های امسال یاد و خاطره قعطی های دهه 60 و جنگ تحمیلی که در ذهن مردم ما فراموش شده بود را دوباره زنده کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه عملکرد غلط دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق امروز دامن گیر کشور شده است، خاطرنشان کرد: همه ما باید در مورد قطعی برق و آب به مردم پاسخگو باشیم که رودخانه دائمی و دریاچه خششکیده و اکنون در آذربایجان، خوزستان، یزد، اصفهان، کرمان و ... مشکل آب داریم و این نتیجه حکمرانی درخشان دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و کسانی که خود را صاحب نظر می دانستند، است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه امروز با شرایطی که با آن مواجه هستیم باید یک انتخاب حیاتی را با در نظر گرفتن چالش‌ها صورت دهیم، گفت: عدم تعیین تکلیف وام‌های اخذ شده که در برنامه وزیر پیشنهادی نیامده  یکی دیگر از چالش‌های پیش روی وزارت نیرو است؛ برخلاف سایر وزرا که یا در حوزه آب و یا در حوزه برق متخصص بودند، آقای محرابیان متخصص حوزه اقتصاد هستند و شاه کلید مسئله امروز این حوزه بحث اقتصادی است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برنامه محرابیان بلندپروازانه است، گفت: مشخص نیست که رقم افزایش ظرفیت 30 هزار مگاواتی از چه محلی تأمین خواهد شد. همچنین در برنامه پیشنهادی آمده است 10 هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تولید خواهد شد که منبع این مهم نیز مشخص نیست که چطور ظرف 4 سال می خواهیم به این ارقام برسیم.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم آقای وزیر برای 4 سال آینده رقمی معادل 550 هزار میلیارد تومان به علاوه 22.5 میلیارد یورو بودجه درخواست کرده‌اند که چنین ارقامی در بودجه وجود ندارد.

موافق: مدیریت منابع آب از مهم‌ترین برنامه‌های محرابیان است

در این نشست همچنین عبدالعلی رحیمی نماینده مردم سروستان  در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: بدانید که اکنون مجلس در آزمون بزرگی قرار دارد. ما در آستانه گام دوم انقلاب هستیم و همین مجلس جوان انقلابی زمینه ایجاد دولت جوان انقلابی را فراهم کرده است. کمک کنیم تا هر چه سریع تر کابینه ایجاد شود البته که ما چک سفید امضا هم دست کسی نمی دهیم.

وی با اشاره به ویژگی های وزیر پیشنهادی نیرو گفت: محرابیان مردی از جنس مردم و دردآشنای مردم، بدون حاشیه و اهل تعامل است. کسی که جرأت داشت در سخت ترین و بحرانی ترین شرایط سکان دار وزارت نیرو شود.

وی محرابیان را مدیری جهادی و وزیری پرکار خواند و گفت: برنامه محرابیان کاملا عملیاتی است. او در حوزه وزارت نیرو به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در انجام ۳۵۰ پروژه مرتبط حضور داشته و موفقیت های زیادی کسب کرده، علاوه بر این سابقه دو بار اخذ رأی اعتماد از مجلس را دارد. در زمان محرابیان بود که قیمت فولاد و سیمان کم شد.

* عملکرد محرابیان در پروژه‌های «مهر ماندگار» نشانه تسلط وی بر حوزه آب و برق است

 پرویز محمدنژاد نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی هم در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت علی اکبر محرابیان اظهار داشت: بخشی از تحصیلات آقای محرابیان مرتبط با ماموریت‌های وزارت نیرو است و ما نیز در حال تعیین مدیر هستیم و مدیر باید داشته‌های سازمان زیر مجموعه خود را بشناسد و برای آن برنامه داشته باشد و آقای محرابیان این ویژگی را دارد.

وی با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی در حوزه نیروگاه‌سازی در زمان مسئولیت دستیار ویژه رئیس جمهور در دولت دهم گفت: ایشان در طرح مهر ماندگار حدود 13 پروژه نیمه تمام نیروگاهی را تکمیل کرد که 6 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شد و 38 طرح سدسازی را با آورده 12 هزار مترمکعب به سبد ذخیره آبی کشور مدیریت کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محرابیان با پروژه‌هایی که در آن دوران اجرا کرد افراد تحت پوشش شبکه آب و برق کشور را از 22 میلیون نفر به 24.5 میلیون نفر رساند که نشان از توان حرفه‌ای و تخصصی ایشان دارد.

وی در بخشی از نطق خود با اشاره به پدیده نوظهور رمزارزها و تأثیر آن بر صنعت برق گفت: اگر این پدیده کنترل نشود، قطعا مخرب خواهد بود؛ چراکه کشور گرجستان تا چند سال پیش صادرکننده برق بود اما به دلیل فعالیت رمزارزها حالا به واردکننده برق تبدیل شده است.

* محرابیان دارای کارنامه درخشانی است

 حجت‌الاسلام موسی احمدی نماینده عسلویه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: وزیر پیشنهادی دارای کارنامه اجرایی و مدیریتی درخشانی دارد، محرابیان شخصیتی است که در دو مرحله از مجلس را اعتماد گرفته است و امروز برای سوم برای  برای وزارت انتخاب خواهد شد، ایشان وزیر صنایع و معادن و دستیار ویژه رییس مجمهور و مجری طرح مهر ماندگار است، آن هایی که در بحث سابقه مدیریتی این شخصیت سخن می گویند توجه کنند وی ۹۰۰ طرح و پروژه اثرگذار را به اتمام رساند.

نماینده مردم دیر گفت: وی ریاست ستاد تبصره ۱۳، مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور، عضو شورای عالی فنی کشور، عضو شورای عالی پول و اعتبار و ده ها مسئولیت بززگ در کارنامه درخشان دارد، علاوه بر این ها تحصیلات دانشگاهی وی با وزارتخانه پیشنهادی ارتباط کامل دارد، وی دانشجوی اقتصاد در مقطع دکترا در آستانه دفاع از پایان نامه می باشد و موضوع پایان نامه ایشان “آزاد سازی تعرفه برق در رشد اقتصادی و رفاه خانوار با رویکرد اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: اتمام ۱۳ طرح نیمه تمام نیروگاهی و اتمام ۳۸ طرح نیمه تمام سد، افزایش ذخیره آب کشور، اتمام ۱۲ شبکه فاضلاب و افزایش تحت پوشش قرارگرفتن جمعیت شهری و…فقط بخشی از اقدامات ایشان است. محرابیان درد و مشکلات مردم را خوب می داند و با نمایندگان مردم در مجلس برای رفع مشکلات تعاملا خوبی دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو: باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن کشور بنا کنیم

در پایان اظهارات موافقان و مخالفان علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو  در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه گفت: این سومین بار است که مفتخرم برای کسب رای اعتماد در محضر نمایندگان مردم حضور پیدا کنم. در دو هفته گذشته طی جلساتی که داشتیم نمایندگان به طور دقیق و موشکافانه نظرات خود را مطرح کردند و در صورت کسب رای اعتماد تمام این نظرات را در دستور کار وزارتخانه قرار خواهم داد.

وی ادامه داد: در حالی دولت کار خود را شروع می‌کند که قطعی های برق موجب مشکلات برای مردم شده است و از این بابت ضرر و زیان زیادی به تولید کنندگان وارد شده است و باعث بیکاری و افزایش نرخ کالاهای تولیدی شده است.

وزیر پیشنهادی نیرو تاکید کرد: مکلفیم علاوه بر جبران عقب ماندگی ها طوری برنامه ریزی کنیم که در افق بلند مدت دیگر قطعی برق نداشته باشیم. باید کارگاهی به وسعت ایران برای ساختن آن بنا کنیم و تمامی کاستی ها را جبران کنیم.

محرابیان تاکید کرد: در برنامه ششم مجلس اهداف خوبی را در نظر گرفته بود که به آن نرسیدیم بنابراین مکلفیم علاوه بر جبران عقب‌ماندگی‌ها طوری برنامه‌ریزی کنیم تا در افق بلند مدت قطعی آب و برق نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: در زمان معرفی به مجلس برنامه ای تدوین کردم که شامل حصول اطمینان از تامین آب و برق پایدار، ارتقا حکمرانی آب با مبانی عدالت، شفافیت و قانون مداری، بهبود اقتصاد آب و برق با اولویت افزایش بهره‌وری و راندمان، ارتقا سطح پژوهش و فناوری با تکیه بر ساخت داخل ، بهبود فضای کسب و کار در آب و برق با تکیه بر بخش مردمی و مردمی‌سازی این صنعت است. مهمترین سرمایه ما نیروی انسانی انقلابی، پاک، دانش آموخته و فرهیخته است.

بر اساس این گزارش اخذ رای اعتماد برای علی اکبر محرابیان، وزیر پیشنهادی نیرو بعد از اتمام بررسی صلاحیت وزرا در مجلس انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =