سقوط آزاد محبوبیت بایدن

در پی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، نتایج جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برای اولین بار میزان رضایتمندی از عملکرد «جو بایدن» به ۴۱ درصد کاهش یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، طبق نتایج نظرسنجی مشترک «یو اس ای تودی» و مرکز نظرسنجی دانشگاه «سافولک»، در پی قدرت گرفتن طالبان در افغانستان در تاریخ ۲۴ مردادماه، میزان رضایتمندی از عملکرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در بین مردم کشورش به ۴۱ درصد کاهش یافت.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی«هیل»، طبق نتایج جدیدترین نظرسنجی صورت گرفته، ۵۵ درصد از آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند از میزان عملکرد بایدن ناراضی بودند.

بررسی‌های صورت گرفته همچنین نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند، تأکید داشتند که از مدیریت رئیس‌جمهور ایالات متحده در مسئله خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان ناراضی هستند و تنها ۲۶ درصد از عملکرد جو بایدن در این موضوع راضی بودند و ۱۲ درصد نیز گفتند که نظر خاصی در این خصوص ندارند.

بر اساس این گزارش، ۸۲ درصد از آمریکایی‌ها تأکید کردند که مسئله افغانستان «بسیار» یا «تاحدودی» برای آن‌ها حائز اهمیت است.

در یک هفته گذشته و از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان میزان محبوبیت بایدن برای اولین بار از زمانی که به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده برگزیده شده است، به زیر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.

نتایج نظرسنجی روز دوشنبه هفته جاری «هیل/هریس ایکس» که در بازه زمانی ۲۰ و ۲۱ آگوست (۲۹ و ۳۰ مرداد ماه) انجام گرفته بود، نشان داد که میزان محبوبیت بایدن به ۴۹ درصد رسیده است که ۶ درصد در مقایسه با میزان محبوبیت ۵۵ درصدی وی در آغاز ماه جاری میلادی (آگوست) کاهش داشته است.

طبق نتایج نظرسنجی یو اس ای تودی/دانشگاه سافولک، ۶۰ درصد از آمریکایی‌ها تأکید کردند که افغانستان ارزش نداشته است ۵۳ درصد از خروج آمریکا از افغانستان حمایت کردند و ۳۸ درصد مخالف خروج نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ زده بودند.

«دیوید پالئولوگوس» مدیر مرکز تحقیقات سیاسی سافولک به روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی گفت: «امروز، میزان رضایتمندی کلی از عملکرد رئیس‌جمهور (جو) بایدن به واسطه عملکرد افتضاح وی در موضوع افغانستان، رو به بدتر شدن رفته است».

وی در تشریح نتایج نظرسنجی یو اس ای تودی/سافولک گفت: «میزان رضایتمندی از وی در مسئله مهاجرت و اقتصاد نیز برعکس شده است. تنها مسئله‌ای که همچنان او را در میدان حفظ کرده است، نحوه عملکرد وی در مقابله با شیوع کووید-۱۹ است که در آن جا نیز میزان محبوبیتش به سختی به ۵۰ درصد می‌رسد».

بر اساس این گزارش، ۶۲ درصد از آمریکایی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند در پاسخ به این سؤال که چه کسی را مسئول جنگ افغانستان می‌دانند، نام «جرج دابلیو بوش» رئیس‌جمهور سابق افغانستان را به عنوان مسئول این فاجعه بیان کردند و «باراک اوباما» و «دونالد ترامپ» در جایگاههای بعدی قرار گرفتند.

طبق این گزارش، موضوع دیگری که در نظرسنجی فوق مورد بررسی قرار گرفت، مسئله پناهجویان افغان بود که در حال گریز از شرایط فعلی در افغانستان هستند.

بر اساس نتایج نظرسنجی صورت گرفته، ۸۴ درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، تأکید داشتند که همپیمانان افغان آمریکا به همراه خانواده‌هایشان باید با روادید ویژه مهاجرتی در ایالات متحده به عنوان پناهجو پذیرش شوند.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی یو اس ای تودی/دانشگاه سافولک در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۳ آگوست (۲۸ مرداد تا اول شهریور ماه) برگزار شد و یکهزار نفر از آمریکایی‌ها در ۵۰ ایالت و واشنگتن دی سی به صورت تلفنی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. طبق این گزارش، نتایج نظرسنجی فوق، حاشیه خطای مثبت و منفی 3.1 درصد دارد.

در روزهای اخیر با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و تجمع سیلی از جمعیت اتباع خارجی و افغان در فرودگاه کابل برای خروج از افغانستان، موجی از انتقادات روانه رئیس‌جمهور آمریکا شده است و بسیاری وی را مسئول فاجعه فعلی در افغانستان می‌دانند.

از طرف دیگر طالبان تأکید کرده است که خروج از افغانستان باید تا ۳۱ آگوست (۹ شهریور) تکمیل شود و این تاریخ را خط قرمز دانسته است اما بایدن گفته است که ممکن است مجبور شوند بعد از این تاریخ نیز به منظور تکمیل عملیات خروج در افغانستان حضور داشته باشند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1108279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =