نمایندگان موافق و مخالف با وزیر پیشنهادی ورزش چه گفتند؟

صلاحیت سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در مجلس بررسی شد؛ سوابق موفق ورزشی و نقاط قوت برنامه‌ها از سوی موافقان مورد تاکید قرار گرفت و در عین حال مخالفان برنامه‌های وی را تحولی ندانستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز، صلاحیت سید حمید سجادی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به عنوان آخرین وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم در جلسه علنی عصر امروز (چهارشنبه 3 شهریور) بررسی شد.

در ابتدای این بررسی  گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس در باره صلاحیت‌ها و برنامه‌های سجادی قرائت شد.  در این گزارش تاکید شد: 55 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با اسناد بالادستی مطابق نیست، 60 درصد این برنامه ها همسو نیست و در 16 درصد برنامه ها به این اسناد اشاره ای نشده است.

 حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با قرائت این گزارش اعلام کرد: اکثریت آراء کمیسـیون فرهنگی با توجه به وجود برخی ابهامات و توضـیحات شـفاهی در برنامه ها، صلاحیت آقای سید حمید سجادی را رد کرد. 

مخالف: سجادی تاکنون هیچ تحولی در ورزش ایجاد نکرده

 محمد مهدی فروردین نماینده مردم فیروزآباد در مجلس در مخالفت با وزیر ورزش و جوانان، اظهار داشت: آقای سجادی اینجا اعلام کنند که چه زمانی یک قدم برای ورزش برداشتند؟ با رای ندادن به سجادی ثابت خواهید کرد که مشی مجلس دفاع از آرمانهای امام، انقلاب و شهدا است نه دفاع از ایرانمال، سایپا، پرشین خودرو.

وی افزود: در دوران مدیریت آفای سجادی هیچگونه تحولی در ورزش ایجاد نشده است. زمانی که معاون قهرمانی وزارتخانه بودند دو نفر از دوستان تاجر خود را در دو فدراسیون مهم مسئولیت دادند که هنوز چهار فدراسیون ما در حال تعلیق است.

فروردین با بیان اینکه من به شخصیت ورزشی ایشان احترام میگذارم، تصریح کرد: هر ورزشکار یا تحصیلکرده ورزش شایستگی وزارت ورزش و جوانان را ندارد.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس گفت: ورزش امروز یک ظرفیت است اگر خوب مدیریت نشود برای نظام تهدید است. این افراد برای انقلاب و نظام هیچ هزینه ای ندادند و مطمئن باشید صلاحیت لازم برای وزیر شدن را ندارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آقای سجادی در بزنگاه ها موضع شفافی نگرفته است، تاکید کرد: مجلس امروز باید پاسخ شفافی به خواصی که از بیرون مجلس برای نمایندگان تعیین تکلیف می کنند، داشته باشد و رأی مجلس انقلابی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، خریدنی نیست.

*سجادی ورزشکار است اما کار شاخص در حوزه ورزش نکرده

سید علی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: سال ۱۳۹۰ آقای سجادی در مجلس نهم در همین جایگاه برای وزارتخانه ورزش معرفی شد که ۱۳۷ نفر با او مخالفت کردند و ۸۶ نفر موافق او بودند. از آن زمان به بعد کار شاخص ورزشی از او ندیدیم که این رتبه و جایگاه را ارتقا بخشد.

وی افزود: آقای سجادی جزو افتخارات ورزشی است و کمتر قهرمانی در سطح آسیا سراغ داریم که این میزان برای ما افتخار آفرینی کرده باشد.ایشان یک شخصیت ورزشی صاحب‌نام است. مخالفت بنده مربوط به شخصیت حقیقی او نیست بلکه از جایگاه تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان است.

یزدی‌خواه با مردمی و قوی خواندن دولت آقای رییسی گفت: دولت آیت‌الله رییسی می‌خواهد به طبقات محروم و متوسط جامعه و همچنین بقیه اقشار خدمات رایگان ارائه دهد اما آقای سجادی در این سال‌ها بیشتر در حوزه‌های ورزشی لاکچری مانند اسب‌دوانی، بولینگ و بیلیارد فعال بوده است و در این سال‌های اخیر هم با مجتمع ایران مال قرارداد بسته است.

* برنامه سجادی تحولی نیست

 احمد راستینه رئیس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: آقای سجادی را همه می‌شناسیم. او قهرمان و مدال آور پرافتخار انقلاب اسلامی است؛ بسیاری از قهرمانان با ما تماس گرفته و درخواست صحبت به عنوان موافق و یا درخواست صحبت به عنوان مخالف داشته‌اند.

نماینده شهر کرد در مجلس تصریح کرد: من مسئول کمیته تربیتی بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس هستم و یک سال است که مستقیما با وزارت ورزش و جوانان در ارتباط هستم. اما برنامه‌های آقای سجادی برای این وزارتخانه غیرتحولی است و او برنامه‌های جاری وزارت ورزش را به مجلس ارائه داده است.

راستینه تصریح کرد: سابقه آقای سجادی در معاونت ورزش و جوانان نشان داده است که او سبب تعلیق بسیاری از فدراسیون‌ها و ورزش‌ها بوده و اگر نبود وساطت دکتر جلیلی و اقدامات نیروهای امنیتی، ما عملا المپیک لندن را از دست داده بودیم.

* برنامه‌های سجادی برای ورزش سطحی و فاقد تحول است

محمد خدابخشی نماینده مردم الیگودرز و ازنا در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدحمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: هرکدام از وعده‌هایی که وزرای محترم پیشنهادی ارائه داده‌اند باید از جهت بودجه‌ای امکان‌سنجی می‌شد که این کار انجام نشده و به کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان مرجع تخصصی ارجاع نشده است، لذا از آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور درخواست داریم که به سازمان برنامه و بودجه مأموریت بدهند که این بررسی‌ها را انجام بدهند. 

وی با اشاره به صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: در خصوص آقای سجادی از جهت معیارهای شخصیتی، سوابق کاری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی حرفی نداریم، اما اهتمام به شایسته‌سالاری و تعامل ایشان با نمایندگان محل تردید و ابهام است. 

وی ادامه داد:‌ در نوع نگاه ایشان باید اطمینان حاصل کنیم که نگاه وی به اداره کشور مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات کافی است چرا که جاذبه‌های ورزشی بسیاری در کشور داریم که باید به خوبی از آنها استفاده شود. 

خدابخشی اظهار داشت: معلوم نیست آقای سجادی در اداره ورزش و جوانان از چه ترکیبی استفاده می‌کنند و برنامه‌های وی قطعی و عاری از نگاه تحولی اداره شده است؛ در این برنامه‌ها وضعیت موجود و وضعیت مطلوب ترسیم نشده و سهم اقتصاد مجلس در تولید ناخالص ملی و وضعیت چهار سال بعد مشخص نشده است. 

موافق: جامعه ورزشی از معرفی سجادی برای وزارت ورزش خوشحال است

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس  در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، اظهار داشت: رئیس فراکسیون ورزش مجلس اینجا (پشت تریبون صحن علنی مجلس) حضور پیدا کرد و انتظارمان این بود که نقد عمیقی از برنامه‌های جناب دکتر سجادی ارائه دهند اما جز شعار و تهمت چیز دیگری نبود.

وی افزود: مردم حرف های ما را می شوند و باید دقت کنیم و باید برنامه وزرا را بر اساس آئین نامه داخلی مورد بررسی قرار دهیم و در پایان رای بدهیم.

کوچکی نژاد با اشاره به نطق مخالفان سجادی در صحن علنی مجلس، گفت: اولین بار است که یک فرد ورزشی و متخصص و قهرمان ملی و در میدان ورزشی تلاش کرده و قهرمان شده قرار است وزیر شود و کل جامعه ورزشی خوشحال هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: دوستانی که بحث پرونده و مسائل دیگری را مطرح می کنند ایشان را کسی به شما معرفی کرده که چندی پیش رئیس دستگاه قضا بوده و به همه پرونده های قضایی احاطه داشته است مگر می شود خبر نداشته باشد؟ البته مخالفان هم چیزی از پرونده ایشان نگفتند.

وی افزود: آقای سجادی با اینکه در دولت کاره ای نبود اما چون تخصصش مورد نیاز بخش خصوصی بود به این بخش دعوت شدند. ایشان در ورزش های مرفهین مثل بیلیارد و ... نبودند ایشان قهرمان دو و میدانی هستند. ورزش مستضعفین جامعه است حال ایرادی دارد که در رشته های فرعی دیگر نیز تخصص داشته باشد.

* سجادی یک چهره ورزشی و متخصص است

محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی،  هم در موافقت با وزارت سجادی اظهار داشت:  تاکنون هیچ وزیری که چهره ورزشی و تخصصی باشد در رأی وزارت ورزش و جوانان یا در سازمان تربیت بدنی سابق قرار نگرفته و این اولین بار است که یک رئیس‌جمهور به خودش جرأت می‌دهد که یک شخصیت ورزشی و متخصص را برای این وزارتخانه معرفی کند. 

وحیدی تصریح کرد:‌ انتقادی که برخی‌ها به آقای سجادی دارند نتیجه مدیریت‌های گذشته است که حالا می‌خواهند سنگش را بر سر ایشان بشکنند. 

وی ادامه داد: ضعف عملکرد در حوزه المپیک‌ها و مسابقات ورزشی و نیز پناهندگی برخی ورزشکاران نتیجه این است که چهره‌های سیاسی و امنیتی را در رأس این دستگاه قرار داده‌ایم در حالی که اقای سجادی یک ورزشکار است و هنوز رکورد مدال‌های ایشان شکسته نشده است. 

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در پایان در حمایت مجدد از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، برخورد با مافیای ورزش و کسانی که ورزش را به حاشیه می‌برند و امنیتی می‌کنند، از وی خواستار شد.

* سجادی از جنس ورزش است و نباید سیاستمدار انتخاب کنیم

ملک فاضلی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اظهار داشت: شرط اول سلامتی، ورزش است؛ سلامت جسمی، روحی و روانی را با انجام ورزش می‌توان به دست آورد.

وی افزود: الگو کسی است که در عرصه ورزش به موفقیت رسیده باشد و آقای سجادی در دوومیدانی توانسته بود که در آسیا صاحب مدال شود. 

نماینده مردم سراوان در مجلس تصریح کرد: فردی باید وزیر شود که از جنس ورزش باشد و نه سیاستمدار؛ یک کت و شلوار نو خریدن از ایران مال مشکلی نیست که از آن خرده گرفته شود. 

فاضلی گفت: طبعا هر کسی که بخواهد به عنوان وزیر انتخاب شود باید مورد تایید اولیه قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: نصف جمعیت ما را بانوان تشکیل می‌دهند و 4 هزار سالن در مناطق محروم وجود دارد که باید تکمیل شوند؛ جز خوبی از سجادی چیزی ندیده‌ام و هر فردی توانمندی‌های خاص خود را دارد که بیشتر باید به آن توجه شود.

سجادی: غفلت ما باعث شده ظرفیت‌های عظیم ورزشی ما تحلیل برود

سیدحمید سجّادی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان،  بعد از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان، در دفاع از برنامه های خود برای وزارت ورزش و جوانان، با اشاره به بیانیه گام دوم گفت: رهبر انقلاب می فرمایند ایران از لحاظ استعدادهای استفاده نشده رتبه یک دنیا را دارا است و یکی از مخاطب های این سخن، وزارت ورزش و جوانان است.

سجادی با بیان اینکه امروز تحول نه خواست ما بلکه یک که ضرورت است، تصریح کرد: وزارت ورزش می تواند و باید پیشتاز تحول در دولت مردمی باشد. چرایی و چگونگی تحول از تغییر نگاه سیاست ها و راهبردها شروع می شود.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته مسئله ورزش و جوانان تا حدودی از متن کشور به حاشیه رفته است. باید با نگاهی فرابخشی و با تعامل گسترده با دیگر دستگاه ها ورزش را در جایگاه اصلی خود قرار داد.

سجادی با بیان اینکه بیانیه گام دوم، ما را به میدان داری جوانان دعوت می کند، اظهار داشت: این نشان می دهد برای تحقق بیانیه گام دوم این وزارتخانه باید نقشی ستادی و تعاملی پیدا کند؛ نسل جوان را برانگیزد، استعدادها را پرورش دهد و با تعاملات حاکمیتی، شکوفایی و تحول آفرینی را فرآهم آورد.

وی ادامه داد: نقش ورزش در کاهش هزینه های بیمارستانی غیرقابل کتمان است. بسیاری از مولفه های سبک زندگی و حرکت های اجتماعی از آن تأثیرپذیر است، فتوت روحیه پهلوانی و مروت را بازآفرینی کند.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان  با بیان اینکه دشمن برای ورزش ما برنامه های زیادی دارد، گفت: غفلت ما باعث شده ظرفیت های عظیم ورزشی ما تحلیل برود.

وی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی گروه ها و نهادهای مردمی سیاست قطعی ماست، اظهار داشت: رویش های انقلاب اسلامی صدها برابر ریزش های آن بوده است و باید این رویش ها را قدر بدانیم.

سجادی ادامه داد: کوشش من این است که بخش مهمی از بدنه مدیریتی وزارت متعلق به جوانان باشد و مأموریت این وزارتخانه ایجاد هم افزایی و میدان سازی برای حلقه های میانی و جریان های خودجوش جوانان باشد.

بر اساس این گزارش با اتمام بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی و بعد از یک تنفس نیم ساعته، آیت‌الله رئیسی آخرین دفاع خود را از کابینه سیزدهم انجام می‌دهد و سپس تا پایان جلسه علنی امروز رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در مجلس به رای گذاشته می‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1108301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =