افزایش آمار سرطان ریه با سی‌تی اسکن‌ بی‌رویه

نوری گفت: با انجام سی تی اسکن‌های خودسرانه، در سال‌های آینده شاهد آمار بالایی از ابتلا به سرطان ریه خواهیم بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، مجید نوری، متخصص بیماری‌های عفونی با انجام سی تی اسکن‌های خودسرانه، در سال‌های آینده شاهد آمار بالایی از ابتلا به سرطان ریه خواهیم بود.

وی همچنین در خصوص ویروس لامبدا اظهار کرد: این ویروس می‌تواند قدرت سرایت و کشندگی بالاتری داشته باشد، اما هنوز اطلاعات در مورد آن محدود است، لذا شاید بهتر باشد که از این حیث کرونا هراسی ایجاد نکرده و فقط مراقبت کنیم.

او با بیان اینکه این ویروس در ۵۲ کشور دیده شده از جمله در ترکیه هم گزارش شده است، بیان کرد: عمق فاجعه این است که در پائیز و زمستان در محیط‌های سربسته و در اوج گسترش ویروس دلتا، سویه لامبدا هم اضافه شود، که در این صورت حتی ممکن است یک گونه نوترکیب هم پیدا شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: این گونه لامبدا حتی در برابر آنتی‌بادی‌ها و واکسن‌ها هم مقاوم است که در این صورت ممکن است واکسیناسیون به سمت دیگری هدایت شود، ولی فعلا چاره‌ای جز گسترش همین واکسیناسیونی که در جریان است نداریم تا جلوی انتقال را بگیریم، چون با هر نوع گسترش ویروس، یک جهش جدید اتفاق می‌افتد.

این پزشک متخصص در خصوص شیوه درست تجویز و استفاده از داروها بر اساس دستورالعمل‌های روز دنیا تصریح کرد: برابر آخرین دستورالعمل‌ها از سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت ایران، فردی که مبتلا به علائم سرماخوردگی شد، بیماری را توجیه نکند و در وهله اول به کرونا شک کند.

او افزود: در روزهای اول ویروس در ناحیه تنفسی فوقانی است به همین خاطر اگر افراد در این مرحله شست‌وشو با آب نمک و سرم را انجام دهند بار ویروس کم می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: برخی افراد در مرحله بعد که ویروس وارد بدن شد، آزیترومایسین مصرف می‌کنند؛ توجه داشته باشید که برای مقابله با ویروس کرونا این دارو و تمام آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری ندارند.

نوری ادامه داد: هیدروکسی کروکین هم اثری ندارد، در مورد فاویپیراویر هم خیلی بحث شد اما دیدیم که گروهی از افرادی که مصرف کردند هم کارشان به بستری و مراقبت‌های ویژه هم کشید، شاید این دارو برای تعدادی اثر داشته، اما به صورت کلی تأثیر چندانی نداشته است.

استراحت در روزهای ابتدایی ابتلا ضروری است

او توصیه کرد: در چند روز اول درمان افراد باید استراحت کنند. یکی از کارهای اشتباه این است که در روزهای اول کورتون استفاده می‌کنند، وقتی با کورتون سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنیم، ویروس غالب می‌شود، ممکن است که برخی در ابتدا با استفاده کورتون به ظاهر بهتر شوند اما واقعیت این است که ویروس از داخل در حال تخریب است و متأسفانه از هفته دوم علامت‌های شدید خودش را نشان می‌دهد.

این متخصص بیماری‌های عفونی یادآوری کرد: در چند روز اول در صورت بروز علائم شدید بیماری، ما تب‌بر، مُسکن و سِرم‌درمانی را تجویز می‌کنیم.

نوری افزود: یکی دیگر از اشتباهات رایج در روزهای ابتدایی بیماری، انجام سی تی اسکن است که در همان مراجعات اول، بیمار خودسرانه و یا با تجویز اشتباه پزشک اقدام به سی تی اسکن می‌کند. با تعداد بالای سی‌تی اسکن‌ها ما در سال‌های آینده شاهد آمار بالایی از ابتلا به سرطان ریه خواهیم بود.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه در روزهای اول افرادی که سالم هستند همین روال عادی را خواهند داشت، گفت: گاهی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند وارد مراحل بدتر می‌شوند، از اینجا به بعد به بیمار هشدار می‌دهیم اگر تب، سرفه‌های شدید و علائم سنگین‌ داشت حتما به پزشک مراجعه کند تا با تشخیص پزشک سی تی اسکن انجام شود.

نوری با تأکید بر اینکه پزشک نباید پس از مراجعه روزهای اول بیمار او را رها کند، افزود: اغلب بیماران، زمانی به ما می‌رسند که وسعت درگیری زیاد شده است، البته در این دوره به دلائل ناشناخته، بیمارانی هم داشتیم که با وجود مراجعه در روزهای اول، باز درگیری شدید داشتند.

مصرف رژیم غذایی کم چرب در دوران کرونا

این متخصص بیماری‌های عفونی توصیه کرد: این بیماران در این  دوران رژیم کم چرب با قند پائین و پرانرژی داشته باشند. حتما مایعات، میوه و پروتئین استفاده کنند و مطمئن باشند کرونا معادل با مرگ و بستری نیست، فقط فرد باید این دوره را خوب مدیریت کند.

او یادآوری کرد: در این روند براساس علائم بالینی اگر دیدیم که ریه درگیر و ویروس فعال است باید رمدسیویر تجویز شود، نه اینکه در روز ۱۲ یا ۱۳ رمدسیویر بدهیم، چون در روزهای آخر ترکیبات کورتون و ضدالتهابی کمک‌کننده است. رمدسیویر جایگاه خاص و زمان مناسب خودش را در درمان دارد که در هر فرد متفاوت است.

نوری در مورد قارچ سیاه توضیح داد: در افرادی که دیابت دارند، چون سیستم ایمنی ضعیف می‌شود اگر سینوزیت بگیرند، ممکن است به قارچ سیاه مبتلا شوند، گروه دوم افرادی هستند که کورتون دریافت می‌کنند؛ چون در درمان کرونا کورتون تجویز می‌کنیم این موضوع شانس رشد قارچ سیاه را در سینوس‌ها و حتی ریه بیشتر می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: افراد باید بدانند که بعد از کورتون درمانی و بهبود کرونا نباید ماسک را بردارند و اگر فردی بعد از بهبودی دچار علائم سینوزیت شد، یکی از تشخیص‌های افتراقی قارچ سیاه است، درمان آن هم دارویی و گاهی عمل جراحی است به گونه‌ای که سینوس‌ها را می‌تراشند تا لایه‌های آن را از بین ببرند و این عمل باید چند بار انجام شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1108325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =