آموزش آشپزی / حلوای ضیا بری

حلوا ضیابری یکی از انواع حلواهای استان گیلان است. قدمت این حلوا به ۵۰۰ سال پیش می‌رسد و گیلانی‌ها در روزهای خاص این حلوا را تهیه می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری ایسکانیوز، حلوا ضیا بری در واقع یک نوع شیرینی سنتی گیلانی حساب می‌شود و بسیار متفاوت و خوشمزه است. این حلوا به صورت لایه‌ای با خمیر تهیه می‌شود و در تالش برای سوغات و یا عزیزانی که از راه آمده باشند این حلوا ضیابری خوشمزه را تهیه می‌کنند. اما این حلوا در نواحی شاندرمن و ماسال نیز تهیه می شوند تهیه این حلوا کمی زمان‌بر است ولی نتیجه کار بسیار خوب و خوشمزه می‌باشد.

مواد لازم:

آرد برنج ۱ و ۱/۴ پیمانه

شکر یک پیمانه

آب ۱/۲ پیمانه

جوهر لیمو یا آب‌لیموترش تازه ۱/۴ قاشق چای‌خوری

کره ذوب شده ۴ قاشق غذاخوری

گردو یک پیمانه

زیره یک قاشق غذاخوری

زنجبیل ۱/۲ قاشق غذاخوری

هل و دارچین در صورت دل‌خواه ۱/۲ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:

ابتدا آرد برنج را داخل یک تابه الک کنید و به مدت ۱۰ دقیقه خوب آرد تفت دهید تا بوی خامی آرد از بین برود ولی اصلا نباید تغییر رنگ دهد، پس زمان‌سنج را کنار دست خود قرار دهید و روی حرارت ملایم تفت دهید سپس از روی حرارت برداشته و داخل یک کاسه بریزید.

برای تهیه شربت آب و شکر را با هم مخلوط کنید و داخل یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید وقتی دانه‌های شکر حل شد آب‌لیموترش یا جوهر لیمو را اضافه کنید و با یک فرچه تمیز آب‌لیمو را مداوم دور قابلمه بزنید تا شکرک نزند و مداوم کف روی شربت را جدا کنید بعد از ۱۵ دقیقه کمی از شربت را با قاشق برداشته و صبر کنید تا خنک شود.

در ادامه کره را روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود، سپس دوغ روی کره را مداوم بگیرید حالا کره و شربت و آرد برنج تفت داده شده را داخل کاسه ریخته و هر سه باید هم دما یعنی گرم باشند حالا آرد را داخل کاسه ریخته و کره و شربت را کم کم اضافه کنید تا آرد جمع شود سپس خمیر را خوب ورز دهید تا نرم و لطیف شود و بعداز خمیر چانه بگیرید.

در ادامه گردوی خرد شده را داخل کاسه ریخته و زیره و زنجبیل و هل و دارچین و کمی آرد را کنار دست خود قرار دهید و روی سطح کار آرد بپاشید و روی هر چانه نیز کمی آرد ریخته و با وردنه به شکل مستطیل خمیر را باز کنید سپس روی خمیر کمی گردو و زنجبیل و هل و دارچین بریزید و حالا خمیر را ابتدا از دو طرف بعد از بالا و پایین تا زده تا شبیه مربع شود و همه خمیر را به این شکل آماده کنید و تزئین کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =