تقویت روابط با کشورهای منطقه دستور کار دولت سیزدهم / قاطبه مردم عراق خواهان خروج آمریکا هستند

کارشناس ارشد مسائل منطقه معتقد است، تمرکز اصلی دولت جدید در حوزه سیاست خارجی به تقویت روابط اقتصادی، دفاعی و امنیتی با کشورهای منطقه و ظرفیت‌های موجود در آن معطوف خواهد بود و سوابق وزیر خارجه جدید این فرضیه را تائید می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به سفر وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران به عراق برای شرکت در «کنفرانس همکاری و مشارکت بغداد» –به عنوان اولین سفر بین‌المللی ایشان- و همچنین تاکید دولت سیزدهم به اولویت قرار دادن روابط با کشورهای همسایه، انتظار می‌رود در این سفر رایزنی‌های دوجانبه‌ای بین دیپلمات‌های ایرانی و مسئولین عراقی انجام شود. دکتر احمد زارعان –عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل منطقه- معتقد است که متغیرهای بسیاری بر روابط ایران و عراق تاثیرگذار است. از نظر ایشان، دو کشور  در تلاش هستند تا سطح روابط فعلی خود را حفظ کنند و آن را بهبود ببخشند. به اعتقاد این کارشناس مسائل منطقه، با توجه به برنامه دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی مبنی بر تقویت روابط با کشورهای منطقه، به نظر می‌رسد تقویت روابط اقتصادی، دفاعی و امنیتی با همسایگان در دستور کار وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

دکتر زارعان در بخش دیگری از گفتگو در مورد وضعیت نیروهای مقاومت در عراق، ضمن اشاره به غیرقابل حذف بودن نیروهای مقاومت در عراق، حشدالشعبی و سایر نیروهای مقاومت را در این کشور ماندگار دانستند. وی با اشاره به اینکه قاطبه مردم عراق خواهان خروج آمریکا از عراق هستند، لازمه تحقق این امر را تبدیل شدن این مطالبه مردمی به یکی مطالبه سیاسی توسط سیاستمداران و کارگزاران اجرایی، تقنینی و قضائی عراقی معرفی کردند.

بخش دوم و پایانی گفتگو با «دکتر احمد زارعان» بدین شرح است:

- وضعیت فعلی روابط ایران و عراق را چطور ارزیابی می‌کنید و با توجه به استقرار دولت جدید در ایران، فکر می‌کنید چه راهبردی در خصوص همسایه غربی باید دنبال شود؟

در حال حاضر، روابط ایران عراق خوب اما شکننده است. عراقی‌ها خط قرمزهای جمهوری اسلامی را رعایت می‌کنند و ایران هم حساسیت‌های دولت و جامعه عراق را درک می‌کند و به آن احترام می‌گذارد. بر روابط ایران و عراق متغیرهای بسیاری تاثیرگذارند. برخی از این متغیرها تحت کنترل دولت عراق، برخی از آنها تحت کنترل دولت ایران و برخی دیگر متغیرهایی هستند که از کنترل دولت‌های ایران و عراق خارجند. هر دو کشور تلاش می‌کنند سطح روابط فعلی را حفظ کنند و بهبود ببخشند اما با ملاحظات خاص خود. عراقی‌ها به دنبال کاهش تنش بین ایران و آمریکا و همچنین ایران و کشورهای منطقه هستند تا به زعم خود، عراق به محل تسویه حساب بازیگران خارجی تبدیل نشود. جمهوری اسلامی هم به دنبال مدیریت تهدید در محیط امنیتی خارج نزدیک خود در عراق است. حضور و کنشگری آمریکا، تروریست‌های تکفیری و بعثی و حتی رژیم صهیونیستی در عراق از جانب ایران تهدید قلمداد می‌شود و طبیعی است جمهوری اسلامی ایران روابط خود با عراق را در چارچوب مدیریت تهدید تنظیم نماید. به نظرم در دولت جدید، علاوه بر سیاست مدیریت تهدید، تقویت روابط اقتصادی، دفاعی و امنیتی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. تمرکز بیشتر دولت جدید بر منطقه و ظرفیت‌های موجود در آن و سوابق وزیر خارجه جدید این فرضیه را تائید می‌کند.

- به نظر شما به عنوان کارشناس ارشد مسائل عراق، وضعیت نیروهای مقاومت در این کشور چگونه است و مطالبه عمومی برای ا«اخراج نیروهای آمریکایی» در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حال حاضر، نیروهای مقاومت در عراق به یک واقعیت دفاعی - امنیتی در این کشور تبدیل شده‌اند و به راحتی قابل حذف کردن نیستند. این نیروها تحت تاثیر تهدیداتی به وجود آمده‌اند و این تهدیدات هم علل موجده و هم علل مبقیه حشدالشعبی و نیروهای مقاومت به شمار می‌آیند؛ یعنی تا این تهدیدات وجود دارند حشدالشعبی و سایر نیروهای مقاومت وجود خواهند داشت. تروریسم تکفیری همچون آتش زیر خاکستر مترصد سر بر آوردن است و ممکن است آمریکایی‌ها یا برخی بازیگران منطقه‌ای مانند سعودی‌ها بخواهند در آینده از ظرفیت گروه‌های تروریستی برای دستیابی به اهداف خود استفاده کنند. خود آمریکایی‌ها نیز یک تهدید عینی برای عراق و کشورهای منطقه محسوب می‌شوند و اقدامات تهدیدزا و تنش‌آفرین آمریکایی‌ها علیه ملت عراق و شخصیت‌های ملی این کشور، تهدید آمریکا برای ملت عراق را برجسته کرده است.

 با توجه به عملکرد خسارت‌بار آمریکایی‌ها در عراق و همچنین عملکرد مفتضحانه آنها در افغانستان به نحوی که بعد از ۲۰ سال اشغالگری و کشتار، حتی به نزدیکترین عناصر متحد خود رحم نکردند و پشت آنها را خالی کردند می‌توان گفت قاطبه مردم عراق خواهان خروج آمریکا از عراق هستند. اما نکته مهم این است که این مطالبه مردمی باید توسط سیاستمداران و کارگزاران اجرایی، تقنینی و قضائی عراقی به یک مطالبه سیاسی لازم‌الاجرا تبدیل شود و در جریان مذاکرات پشت پرده، آمریکایی‌ها اشغالگری خود را با عناوین جدیدی مانند «حفظ نیروهای مستشاری» توجیه نکرده و تداوم نبخشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1108525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =