سلیمی : «نماینده معین» جایگزین نمایندگان جدا شده از مجلس می شوند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: تدبیر مجلس برای شهرهای بدون نماینده استفاده از «نماینده معین» است بدین معنی که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت افتخاری انتخاب می شود و امور مربوط به شهر مذکور را پیگیری می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری ایسکانیوز؛ با آغاز دولت سیزدهم نمایندگانی از مجلس برای تصدی مقامات دولتی همچون وزارت و شهرداری تهران جدا شدند و احتمال جدا شدن برخی از نمایندگان در گمانه زنی های بعدی برای انتصاب معاونین و مدیران کل وزارت خانه ها وجود دارد. از جمله نمایندگان جدا شده از مجلس؛ علیرضا زاکانی نماینده مردم قم و رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بعد از تشکیل شورای اسلامی شهر تهران از طرف اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران انتخاب شد. طبق رویه در ۱۹ مرداد استعفای علیرضا زاکانی از نمایندگی مجلس براساس اصل ۹۱ قانون اساسی اعلام وصول و یک هفته بعد در تاریخ ۲۳ مرداد در صحن علنی تقاضای استعفای آقای علیرضا زاکانی نماینده قم بررسی شد و نمایندگان مردم در خانه ملت با ۱۴۸ رای موافق با استعفای نماینده مردم قم از نمایندگی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.

 در روز معرفی وزرای پیشنهادی از سوی آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی نام دوتن از نمایندگان سید احسان خاندوزی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس  و نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی در دولت سیزهم و سید جواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم دیده می شد که در روز چهارشنبه سوم شهریور خاندوزی با ۲۵۴ رای موافق به عنوان وزیر اقتصاد و دارایی  و ساداتی نژاد با ۲۵۳ رای موافق به عنوان وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفتند که این رای اعتماد به منزله پذیرش استعفای این نمایندگان از سمت نمایندگی از طرف مجلس شورای اسلامی نیز تلقی می شد.

سوالی که مطرح می شود این است که تکلیف شهرهایی که بدون نماینده مانده اند و با گمانه زنی هایی که امکان جدایی نمایندگان دیگری از مجلس در ادامه انتصاب معاونین و مدیران کل وزارت خانه ها دولت آیت الله رئیسی وجود دارد، چه می شود؟ برای پاسخ به این سوال با طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان و حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفتگویی انجام شده است.

طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز  دربارۀ تدبیر شورای نگهبان در جدایی نمایندگان از مجلس گفت: در زمانی که نماینده ای از سمت خود استعفا دهد یا در جایی دیگر به کار گرفته شود آنچه در قانون پیش بینی شده ااست این است که اگر انتخاباتی برگزار شود، انتخابات میان دوره ای با آن برگزار و فردی جایگزین نماینده اسبق می شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در شرایط کنونی سازوکار تدابیر جایگزینی با مجلس است و معمولا نماینده ای دیگر وظایف آن نماینده سابق را متقبل می شود تا انتخابات میان دوره ای برگزار و فردی جایگزین آن شود.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز دربارۀ تدبیر مجلس برای شهرهای نماینده گانی که به تازگی از مجلس در سمت وزرا و شهردار جدا شده اند گفت: تدبیر مجلس برای شهرها بدون نماینده استفاده از «نماینده معین» است که طبق قانون مجلس شورای اسلامی نماینده ای را برای شهرهای مذکور انتخاب می کند. بدین معنا که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به صورت افتخاری انتخاب می شود و امور مربوط به شهر مذکور را پیگیری می کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان جدا شده از مجلس از شهرهای کاشان، آران و بیدگل؛ قم و تهران هستند برای شهر قم ۲ نماینده دیگر هستند که با وجود این دو نماینده قدر و توانای فعلی نیازی به نماینده معین دیده نمی شود. برای تهران نیز ۲۹ نماینده دیگر هستند که آن ها نیز به اندازه کافی توانا هستند و نیاز به نماینده معین نیست ولی برای کاشان، آران و بیدگل نماینده ای افتخاری برای انجام امور این شهرها در نظر گرفته می شود.

سلیمی درباره روند انتخاب نماینده معین گفت: این فرد توسط مجلس انتخاب  می شود و بعد از توافق با رئیس مجمع استان مذکور هماهنگ و رئیس مجمع مسئولیت را به آن شخص محول می کند.

انتهای پیام/

حدیث ابراهیمی راد

کد خبر: 1108535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =