انتقاد از نحوه خروج از افغانستان، کار دست فرمانده دریایی آمریکا داد

یک سرهنگ دوم تفنگداران دریایی آمریکا بعد از انتقاد از مقام‌های ارشد این کشور در ارتباط با افتضاح خروج از افغانستان، از کار کنار گذاشته شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «استوارت شلر» سرهنگ دوم تفنگدار دریایی آمریکا بعد از آن که به طور علنی از رهبران ارشد ایالات متحده درباره اقدامات و تصمیمات مربوط به خروج آمریکا از افغانستان انتقاد و خواستار پاسخگویی شد، از کارش کنار گذاشته شد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، او در کلیپی پربازدید که ساعاتی پس از کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در حملات کابل در روز پنجشنبه منتشر کرد و بیش از ۳۸ هزار مرتبه به اشتراک گذاشته شد، رهبری آمریکا را خطاب قرار داد.

این تفنگدار آمریکایی در این ویدئو گفت: این ویدیو ساخته نمی‌شود زیرا به طور بالقوه در یک زمان احساسی قرار داریم، این کار را به این دلیل انجام می‌دهم که نارضایتی و تحقیر فزاینده‌ای نسبت به بی‌کفایتی درک شده در سطح سیاست خارجی دارم.

فرمانده گردان تفنگداران دریایی گفت که آمادگی دارد از ۱۷ سال سابقه کاری خود بگذرد تا از سران آمریکا بخواهد که به شکست‌های خود در افغانستان اعتراف کنند.

وی افزود: من نمی‌گویم که ما باید برای همیشه در افغانستان باشیم، اما می‌گویم، آیا هیچ یک از شما درجه خود را روی میز انداخت و بگوید ایده بدی این است که ما قبل از تخلیه همه، پایگاه هوایی بگرام، یک پایگاه هوایی استراتژیک را (در افغانستان) تخلیه کنیم؟ آیا کسی این کار را انجام داد؟ و وقتی شما فکر انجام این کار را نکردید، آیا کسی دست خود را بلند کرد و بگوید ما کاملاً کار را خراب کردیم؟

شلر گفت که اکنون از دوستانش در ارتش می‌شنود که می‌پرسند آیا همه جان باختگان طی دو دهه گذشته در افغانستان بعد از آن که خروج سراسیمه آمریکا باعث قدرت گرفتن طالبان شد، ارزشش را داشت. این نظامی آمریکایی که سابقه حضور در جنگ‌های عراق و افغانستان را دارد، افزود: آنچه من (در پاسخ) خواهم گفت این است که از نظر من، احتمالاً همه آن افراد بیهوده مردند.

وی ادامه داد: ما رهبرانی نداریم که اشتباه خود را پذیرفته و دستشان را بلند کرده و بگویند «ما در نهایت این کار را خوب انجام ندادیم». بدون آن (اذعان به اشتباه)، ما همچنان اشتباهات مشابه را تکرار می‌کنیم.

شلر در ادامه گفت که شخصاً تحت تأثیر فاجعه کابل قرار گرفت که جان برخی از افراد نزدیک او را گرفت.

حدود ۱۸ ساعت پس از بارگذاری ویدئوی او در فیس‌بوک، تفنگدار دریایی اعلام کرد که برکنار شده است. سرگرد «جیم استنگر» سخنگوی نیروی دریایی ارتش آمریکا در بیانیه‌ای به «واشنگتن پست» این مسئله را تأیید کرد و گفت که شلر «به دلیل از دست رفتن اعتماد و اطمینان در توانایی فرماندهی» از سمت خود برکنار شد.

وی مدعی شد که رهبران نیروی دریایی می‌توانند اختلافات خود را با زنجیره فرماندهی از طریق مجاری مناسب و نه رسانه‌های اجتماعی برطرف کنند.

شلر ضمن اعلام برکناری خود، گفت که هزاران نفر در زیر پست او از وی حمایت کردند و گفتند که این سخنان باید گفته شود. وی همچنین گفت چند تفنگدار دریایی از او خواستند این پست را بردارد و به او گفته‌اند: ما همه با شما موافقیم، اما هیچ چیز تغییر نمی‌کند و این هزینه شخصی زیادی برای شما دارد.

شلر اما گفت: همه ما نمی‌توانیم اشتباه کنیم. اگر همه موافق هستید، پس قدم بردارید. آن‌ها فقط قدرت دارند زیرا ما به آن اجازه می‌دهیم. اگر همه ما خواستار پاسخگویی باشیم، چه می‌شود؟

به گفته مقام‌های آمریکایی، در میان ۱۳ نظامی آمریکایی که در دو انفجار انتحاری نزدیک فرودگاه کابل کشته شدند، ۱۱ نفر آن‌ها تفنگدار دریایی بودند.

پس از کشته شدن دست‌کم ۱۳ نظامی تروریست آمریکایی در افغانستان، درخواست‌ها برای استعفای بایدن در محافل سیاسی این کشور بالا گرفته است. بسیاری از رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری «سی‌بی‌اس»، پنجشنبه را بدترین روز برای ریاست‌جمهوری بایدن توصیف کرده‌ و به اشتباهات فاحش و خطاهای محاسباتی‌ دولتش در تخلیه شهروندان آمریکایی از افغانستان اشاره کرده‌اند.

طبق آخرین آمار از تلفات دو انفجار انتحاری کابل که داعش مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفت، دست‌کم ۱۰۳ نفر کشته شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1108617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =