فرانسه: در عراق می‌مانیم حتی اگر آمریکا برود

رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در کنفرانس همکاری و شراکت به بغداد سفر کرده گفت، حتی در صورت خروج آمریکا، این کشور در عراق باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه از آغاز فعالیت کنفرانس «همکاری و شراکت بغداد» استقبال کرد و بر حمایت پاریس از تلاش عراق برای امنیت و ثبات تاکید کرد.

ماکرون در پیامی در صفحه خود در توییتر نوشت: «مبارزه با تروریسم، پیشبرد پروژه‌های منطقه‌ای حیاتی و واکنش‌های واقعی به چالش‌های خاورمیانه.. انجام همه این موارد بدون همکاری مشترک امکان پذیر نیست».

وی اضافه کرد: «کنفرانس تاریخی بغداد، خود، پیروزی به شمار می‌آید. همکاری جدیدی در حال شکل‌گیری است».

ماکرون در افتتاحیه کنفرانس نیز گفت: «ما اینجا برای حمایت از امنیت و ثبات عراق هستیم. فرانسه در حمایت از بغداد در ماموریت مبارزه با تروریسم در چارچوب ائتلاف بین‌المللی باقی خواهد ماند».

وی ادامه داد: «همگام شدن با اصلاحات اقتصادی در عراق به نفع همه بوده و پاریس از بغداد در پروژه‌های بهداشتی، انرژی و آموزش با هدف تقویت ثبات این کشور حمایت خواهد کرد».

اجلاس دو روزه سران کشورهای همسایه عراق و برخی کشورهای عربی با عنوان «کنفرانس همکاری و شراکت بغداد» و با محوریت پرداختن به امنیت منطقه امروز شنبه آغاز به کار کرد و هم اینک پس از سخنرانی شماری از شرکت کنندگان، ادامه جلسه به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق پشت درهای بسته در حال برگزاری است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، «عبدالله دوم» شاه اردن، «حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «صباح خالد الصباح» نخست‌وزیر کویت، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس امارات عربی متحده و «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی از جمله شرکت کنندگان در این اجلاس هستند.

با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرد. عراق علت دعوت نشدن سوریه را، اختلاف میان کشورها بر سر  این کشور توصیف کرد و در عین حال گفت که بغداد هیچ گاه روابط خود را با دمشق قطع نکرده است.

سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت هم در سطح سفیر در این اجلاس حضور دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1108641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =